اصول چیدمان مبلمان :

همان طور که می دانید اتاقی که در آن وسایل نباشد مانند کاغذ سفیدی است که می توان در آن هم منظره زیبا و دیدنی خلق کرد و هم تصویری کشید که زیبایی چندانی نخواهد داشت. روش های مختلفی برای چیدمان مبلمان در منزل وجود دارد، اما نکته مهم این است که چیدن مبلمان را از کدام قسمت و چطور شروع کنید. برای چیدمان درست مبلمان در اتاق نشیمن باید قوانینی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از فضای نشیمن ببرید.

برای چیدمان اصولی مبلمان چه نکاتی را باید رعایت کرد :

۱-مشخص کردن کاربرد :

قبل از انتخاب مبلمان به این فکر کنید که یک اتاق برای چه منظوری استفاده می شود و قرار است چند نفر از آن استفاده کنند. پاسخ درست به این سوال به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی چیدمان مبلمان را مشخص کنید. نحوه چیدمان مبلمان در فضای منزل با توجه به  تعداد افراد خانواده که قرار است در کنار هم بشینند و گفتگو کنند، مشخص می شود.

۲- توجه به الویت ها :

یک از الویت هایی که در هنگام چیدن مبلمان باید به آن توجه کرد این است که مبلمان را نباید به دیوار تکیه دهید مگر در اتاق هایی که خیلی کوچک است و اینکه فاصله مناسب بین مبل ها از هم نباید بیش از ۲ متر و نیم  باشد. زیرا در این صورت مکالمه افراد باهم سخت می شود.

۳- توجه به تقارن در چیدمان :

چیدمان مبلمان به صورت متقارن و یا غیر متقارن با توجه به کاربرد اتاق تغییر می کند. برای مثال برای فضاهای رسمی بهتر است مبلمان را به صورت متقارن بچینید. اما برای اتاق های غیر رسمی می توان مبلمان را به صورت غیر متقارن قرار داد. زیرا فضای خودمانی و صمیمی را ایجاد می کند.

۴- مشخص کردن نقطه کانونی :

نقطه مرکزی اتاق را مشخص کنید. این نقطه می تواند هر جایی مانند شومینه، یک منظره، تلویزیون و… باشد ولی لازم است که آن را مشخص کنید. این کار به شما این امکان را می دهد تا بر طبق نقطه کانونی  مبلمان را بچینید. نکته مهم در این قسمت این است که اگر تلویزیون را به عنوان نقطه مرکزی انتخاب می کنید، حتما فاصه مناسب بین دستگاه و مبلمان را رعایت کنید. در شرایط ایده ال باید فاصله بین دستگاه و جا نشستن سه برابر سایز صفحه نمایش است. برای مثال اگر تلویزیون منزل شما ۴۰ اینچ باشد، باید با جای نشستن شما در حدود ۳ متر فاصله داشته باشد.

۵- رعایت سهولت استفاده :

یادتان باشد که در هنگام چیدمان مبلمان فاصله ها را رعایت کنید تا از این طریق بتوانید کاربری وسایل را افزایش دهید. برای مثال فاصله ای که میز عسلی باید با مبل داشته باشد، در حدود ۳۵ تا ۴۵ سانتی متر است. زیرا باید فضای کافی برای قرار دادن پاها را فراهم باشد. برای قرار دادن میز ناهارخوری بهتر است فاصله لبه میز تا دیوار حداقل ۱۲۰ سانتی متر باشد. اما در صورتی که  از پشت صندلی ها رفت و آمدی صورت نمی گیرد، فاصله ای در حدود ۹۰ سانتی متر هم مشکلی ایجاد نمی کند.

۶- نمایان کردن تضاد ها :

خطوط صاف و منحنی را باهم تلفیق کرده و از این ترکیب در دکوراسیون لذت ببرید. اگر از مبلمان مدرن استفاده می کنید بهتر است که آن را دور یک میز گرد بچینید و در صورتی که شکل مبلمان شما منحنی است، فراموش نکنید که با یک میز زاویه دار می تواند هماهنگی را در فضا ایجاد کنید.

۷- رعایت کردن تنوع در چیدمان :

توجه داشته باشید که اندازه مبلمان در تمامی فضای اتاق باید متفاوت باشد و تا حد امکان سعی کنید تا دو مبل هم اندازه در کنار یکدیگر قرار نگیرند. برای مثال می توانید یک مبل بزرگ یا بلند را در یک طرف اتاق و یک مبل با قد و اندازه مشابه در طرف دیگر فضا قرار دهید. این کار شرایط را برای چیدمان مبل های دیگر فراهم می کند. البته می توانید از یک اثر هنری برای نمایش این توازن در سمت دیگر اتاق نیز استفاده کنید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید