اصول چیدمان منزل

بدون دیدگاه

چه چیزهایی را باید در مورد چیدمان منزل در نظر داشت ؟

 بی شک بهترین راه برای دستیابی به یک دکوراسیون زیبا و کاربردی کمک گرفتن از یک طراح داخلی برای چیدمان مکان های  داخلی است ، چرا که یک طراح متخصص با نگاهی متفاوت به اشیا و روابط آنها می نگرد و با بهره گیری از روابط بین این اشیا در جهت کاربری بهتراستفاده می کند. در طراحی هر فضا همواره اصول بسیاری همچون اصول علمی و زیبایی شناسی در نظر گرفته میشود . این اصول و قواعد بسته به نوع فضا و ساختار آن متفاوت هستند. به عنوان مثال اصولی که در طراحی فضای داخلی  یک منزل رعایت می شوند در طراحی فضای یک دفتر اداری به کار نمی روند. با استفاده از این نکات ضمن رعایت اصول اولیه در چیدمان، سلیقه شخصی مان را نیز می توانیم به کار گیریم.
● آشنایی با عناصر بصری
در طراحی ابزاری وجود دارد تا آنچه را که در ذهن طراح است را بیان کند. به این ابزار عناصر بصری گفته میشود .از نقطه، خط و شکل گرفته تا رنگ، بافت و حرکت همگی از جمله عناصر بصری اند. برخی از عناصر و قواعدی که در طراحی داخلی نظر گرفته میشود شامل :
۱-شکل؛ از کنار هم قرار گرفتن نقطه ها خط به وجود می آید و از خط ها شکل ایجاد میشود . به بیان بهتر خط بیرونی یک شیء یا محیط آن را شکل گویند. در طراحی سه شکل اصلی وجود دارد. مربع، دایره و مثلث متساوی الاضلاع. هر یک از این سه شکل دارای ویژگی هایی مخصوصی هستند و به هر یک از آنها به سه دلیل حالت و خصوصیاتی نسبت داده شده است  که شامل شکل ذاتی آنها بوده، یا به علت واکنش دستگاه فیزیولوژیکی – روانی انسان ها یا به دلیل تعابیر خاص فرهنگی. بر فرض مثال به مربع حالت بی حرکتی نسبت داده شده است که صداقت و صراحت را بین میکند و به دایره حالت بی انتهایی  و گرما .با ترکیب این سه شکل میتوان همه اشکال موجود در طبیعت را ساخت.

۲- فضا؛ محدوده که که در دسترس کاربر باشد را فضا گویند که در طراحی داخلی محیط بسیار مهم است . ارتباط بین انسان با فضاهای داخلی یکی از فاکتورهای برجسته طراحی است که به کمک دانش<<ارگونومی>> و <<اندام سنجی>>میسر است. در طراحی داخلی می بایست رابطه درست انسان با فضا و ابعاد بدن انسان برای رعایت حدود دسترسی تعریف شود .
۳-فرم؛. منظور از فرم توده فیزیکی یک شیء است که سه بعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی که فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشکیل می دهد. فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است. دسترسی ها و سیرکلاسیون مهمترین این عواملند.
۴-بافت؛ بافت شاخصه اصلی از یک شیء است که با لمس کردن یا دیدن حس می شود. بافت می تواند نرم یا خشن، مسطح یا برجسته، زبر یا مخمل باشد. در طراحی داخلی بافت معمولاً بسته به عملکرد فضا تغییر می کند.

۵-نور؛ نور وسیله دیدن و مهم ترین عامل برای تعریف یک فضا است. بدون نور، نه فرم و نه رنگ و نه بافت را می توان احساس کرد. نور جلوه ای بی نظیر به فضا و اشیای اطراف می بخشد. به طور مثال در فضای یک خانه غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا برای حمام، منابع نوری کم ولتاژ استفاده شوند.

۶- رنگ؛ خاصیت بصری فرم رنگ است و رنگ نشان دهنده خصلت های روحی و روانی بشر است .در واقع عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. به کمک رنگ میتوان شرایط ذهنی مناسب را ایجاد کرد .مثلا رنگ های مناسب اتاق خواب، رنگ های ملایم و سردی هستند که انتقال آرامش را دربردارند.

۷-حجم؛ انتخاب درست حجم و محل قرارگیری آن می تواند فضای مورد نظر ما را پدید آورد و انتخاب نادرست حجم و مکانش می تواند به آرایش کل فضا لطمه بزند. اما به عنوان مثال با ایجاد یک سقف سه بعدی ساده و فکر شده، قرار دادن سنگ های طبیعی در دیوارها،نصب دیوار پوش های متنوع به خصوص دیوار پوش های سه بعدی و قاب بندی و تزیین آینه های موجود در خانه و از این قبیل می توان بر زیبایی فضا هم افزود. استفاده از تابلوهای نقاشی یا مجسمه های دیواری یا چراغ های دیواری زیبا با نور ملایم می توانند در چیدمان خانه ما را یاری دهند. از بسیاری جزئیات نیز می توان بیشترین بهره را برد و به غنی تر شدن فضا کمک کرد. استفاده از این گونه اصول و نکات که اشاره ای کوتاه به آنها شد در آراستن محل زندگی  مفید خواهد بود
 

 

نوشتهٔ بعدی
طراحی دفتر فروش مزون لباس
نوشتهٔ پیشین
پروژه اجرای دیوارپوش در نیاوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید