انواع رادیاتور شوفاژ

بدون دیدگاه

رادیاتور شوفاژ

امروزه برای گرمایش از یک سیستم مرکزی به عنوان شوفاژ استفاده می کنند اما برای انتخاب و نصب این سیستم حرارتی باید نکاتی را مد نظر داشت. رادیاتور شوفاژ سیستمی است که از طریق آن می توان حرارت و برودت ساختمان را از طریق موتورخانه به داخل ساختمان منتقل نمود و دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به آن اشاره می کنیم.

عملکرد رادیاتور شوفاژ

یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی رادیاتور شوفاژ است که جهت انتقال حرارت آب گرم در گردش سیستم گرمایش به فضای اطراف قابل استفاده می باشند. در رادیاتور شوفاژ انتقال حرارت به صورت جابه جایی طبیعی بوده و آب گرم با عبور از فضای داخلی رادیاتور بخشی از گرمای خود را به پره های رادیاتور هدایت کرده و گرمای انتقال یافته با استفاده از انتقال حرارت جابه جایی و تشعشعی به فضای اطراف رادیاتور منتقل می شود.

انواع رادیاتور شوفاژ

رادیاتورهای شوفاژ دارای انواع مختلفی هستند که شامل پنلی، پره ای و حوله خشک کن می باشند که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند و به صورت معمول هم از این سه رادیاتور در ساختمان ها استفاده می شود اما امروزه رادیاتور های قرنیزی و تزئینی هم وارد بازار شده اند که بسیار متنوع هستند.

رادیاتور پره ای

تعدادی پره که در کنار هم قرار بگیرند تشکیل رادیاتور پره ای را می دهند . میزان گرمادهی این نوع رادیاتور ها با توجه به تعداد پره و جنس رادیاتور تغییر می کند و در صورت تخریب، زنگ زدگی و یا سوراخ شدن امکان تعویض پره ها وجود دارد. مهم تر اینکه طول عمر بالایی داشته و ضریب هدایت حرارتی نسبتا” بالایی دارند.

رادیاتور پنلی

رادیاتور های پنلی به عنوان یک نسل جدید از رادیاتور ها معرفی می شوند و در آنها از ورق های فولادی ۱ و یا ۲/۱ میلیمتر استفاده می شود. سطح حرارتی صاف در این نوع رادیاتور ها باعث می شود تا گرمای یکنواختی را ایجاد کنند و جالب این است که می توان با توجه به دکوراسیون فضا از طرح های مختلف آنها استفاده نمود.

رادیاتور حوله خشک کن

رادیاتور های حوله خشک کن برای خشک نمودن حوله یا لباس استفاده می شود و قابل نصب در حمام و فضاهای اطراف آن می باشند. از رادیاتور های حوله خشک کن برای گرم نمودن فضای حمام استفاده می شود و به صورت معمول دارای پنل هایی با لوله های افقی هستند که بتوان لباس یا حوله را روی لوله ها آویزان نمود.

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور های قرنیزی به تازگی وارد بازار شده اند و به عنوان یک سیستم گرمایشی در ساختمان ها قابل استفاده می باشند. پوسته خارجی این نوع رادیاتور از جنس آلومینیوم بوده و در پشت آن لوله آب گرم قرار می گیرد. خوبی این نوع رادیاتور ها این است که فضایی را اشغال نکرده و می توانند گرمای یکنواخت تر و وسیع تر را ایجاد کنند و امکان استفاده از انرژی های نو را فراهم می آورند.

رادیاتور دکوراتیو

رادیاتور های دکوراتیو که به آنها رادیاتور های تزئینی هم گفته می شود از لحاظ ظاهری بسیار شبیه یک قاب یا آینه هستند و در پشت قاب یا شیشه آنها شبکه های عبور آب گرم وجود دارد که به شیوه انتقال حرارت جابه جایی و تشعشعی قادر به گرم نمودن فضای داخل ساختمان هستند.

محل نصب رادیاتور شوفاژ

رادیاتور شوفاژ را باید در کنار دیوارهای سردتر و همچنین زیر پنجره ها و یا در جوار درب های خارجی قرار داد تا علاوه بر زیبایی و طراحی مناسب آنها به افزایش بهره وری انرژی هم بیانجامد. قرار دادن رادیاتور شوفاژ در این محل ها باعث می شود تا دمایی یکنواخت در فضا ایجاد شود البته نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید عدم نصب رادیاتور در زیر قاب های تزئینی و همچنین پشت پرده ها می باشد زیرا این کار باعث می شود تا جریان هوای همرفت در اطراف آنها کاهش یابد.

اندازه رادیاتور رابطه مستقیمی با تامین درجه حرارت مناسب دارد و به همین خاطر باید برای یک اتاق رادیاتوری با ابعاد مناسب را انتخاب نمود. فراموش نکنید که نباید رادیاتور های کوچک با خروجی زیاد را روی دیوار بزرگی نصب نمود. به لحاظ زیبایی شناسی توصیه می کنیم ابعاد و اندازه رادیاتور متناسب با مکان باشد تا از این طریق بتوان حرارتی هماهنگ را در محیط ایجاد نمود. در صورتی که اتاق یا سالن بزرگی دارید می توانید به جای یک رادیاتور بزرگ از چند رادیاتور کوچک در جاهای مختلف اتاق استفاده کنید تا باعث افزایش بهره وری رادیاتور شوید.

دلایل ایجاد نقاط سرد روی رادیاتور

۱- یکی از دلایلی که باعث می شود نقاط سرد روی رادیاتور ایجاد شود عدم نصب درست رادیاتور می باشد. حتی ممکن است هد پمپ سیرکولاسیون خیلی کم بوده یا پمپ با قدرت بسیار کمی شروع به کار کرده باشد که این مسله باعث کاهش سرعت جریان در مدار می شود.

۲- دلیل دیگر این است که هوای زیاد در رادیاتور وجود دارد یا ممکن است هد شیر ترموستاتیک رادیاتور با پرده یا مبل پوشیده شده باشد که در نهایت باعث بالا رفتن  درجه حرارت ترموستات نسبت به دمای داخل اتاق می شود. این اتفاق سوپاپ را به صورت کامل یا تا حدی می بندد و از سرعت جریان می کاهد.

۳- سردی رادیاتور شاید به این دلیل است که دمای آب تولید شده از طریق سیستم گرمایشی پایین است و شیر ترموستاتیک به خوبی نتظیم نشده است.

۴- هد شیر ترموستاتیک در معرض اشعه خورشید قرار بگیرید ترموستات به حرارت مطلوب می رسد و باعث می شود تا مسیر ورودی آب به رادیاتور کاملا بسته شود و این امر سردی رادیاتور را به همراه دارد.

۵- اگر طول رادیاتور بیش از حد بلند باشد و هر دو انشعاب ورودی و خروجی به  یک طرف رادیاتور اتصال داشته باشند آب در تمام طول رادیاتور جریان نمی یابد. از این رو باید ورودی و خروجی رادیاتور هایی که بیش از حد طولانی است را در دو طرف آن قرار داد.

۶- به علت وجود ناخالصی در شیر رادیاتور احتمال دارد جریان آب کاهش یابد و انباشه شدن ذرات معلق منجر به سرد شدن رادیاتور شود.

نوشتهٔ بعدی
کاغذ دیواری قابل جابجایی
نوشتهٔ پیشین
کاغذ دیواری ضد امواج !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید