بکارگیری علم ریاضیات در چیدمان دکوراسیون

بدون دیدگاه

استفاده از علم ریاضی در چیدمان منزل

ایجاد تناسب در دکوراسیون منزل یکی از اصول مهم در چیدمان به حساب آمده که  در زیبایی آن سهم بسزایی  دارد. بدون شک دکوراسیون هایی را دیده اید که به رقم هزینه بالایی که صرف اجرای آنها شده ،اصلا زیبا نیستند و نا متناسب نیز به نظر می آیند .

علاوه بر انتخاب درست رنگ، بافت ، نوع دکور و اشیای منزل که باید با دقت انتخاب شود ریاضیات هم برای ایجاد تناسب در جیدمان نقش مهمی را ایفا میکند . اگر با توجه به اصول ریاضی چیدمان خانه خود را انجام دهید با توجه به فضایی که دارید میتوانید زیباترین دکوراسیون ممکن را خلق کنید . توصیه ما این است که از کنار هم قرار دادن اشیا و وسایلی که با هم هیچ تناسبی ندارند کاملا خودداری کنید تا زیبایی و جلوه منزل شما حفظ شود .

 مهم ترین اصل ریاضی برای ایجاد تناسب در میان اشیا و فضا، اصل دو سوم است.

یک کسر ساده و در عین حال پر استفاده در دکوراسیون کسر دو سوم به حساب می آید که برای همه وسایل خانه مورد احتیاج و قابل استفاده خواهد بود .کسر یک سوم هم جز تناسب های قابل اجرا در چیدمان منزل کاربرد فراوانی دارد . برای مثال هنگام اندازه گیری و خرید پرده ها، فاصله لبه های پنجره تا دیواررا در نظر بگیرید، این فاصله باید یک سوم پنجره باشد.مثال بعدی اینکه شومینه باید یک سوم اندازه دیوار باشد . همین طور، آیینه یا وسایل تزیینی که بالای تختخواب یا مبل قرار دارند، باید در حدود دو سوم پهنای مبل یا تختخواب باشد. مبلمان باید دو سوم فضای خانه را اشغال کرده و یک سوم را برای رفت و آمد خالی بگذارد.در انتخاب فرش هم باید دقت کرد. معمولا بین پایه مبل و طول و عرض بیرونی فرش به طور متوسط ۳۰ سانتی متر فاصله باید وجود داشته باشد. 

برای گل آرایی منزل هم قانون دو سوم کاربرد دارد. اندازه گلدان باید یک سوم ارتفاع فضای در دسترس باشد. با رعایت این قانون انتخاب های شما برای گلدان ها کاملا درست و به جا خواهد بود.

کاربرد قطر برای تعیین اندازه عامل نور

به دست آوردن قطر فضا برای تعیین تناسب اندازه منبع نور که می تواند لوستر، چلچراغ و… باشد در این زمینه بسیار کاربردی است. در باور غلط احساس میشود که لوستر های بزرگ تر باشکوه تر خواهد بود و زیبایی فضا منزل را بیشتر خواهند کرد در صورتی که  عدم رعایت تناسب منبع نوری با قطر فضای مورد نظر باعث میشود تا زیبایی دکور شما گرفته شود و در واقع یک نوع بهم ریختگی ایجاد شود . راه حل این است که قطر اتاق را با دوبرابر کردن عرض آن به دست آورید. اندازه قطر اتاق در واحد متر هر چقدر بود، لوستر باید همان قطر را در واحد سانتی متر داشته باشد. 

 فواید دیگر تناسب در دکوراسیون

رعایت تناسب در دکوراسیون در نهایت برای زیبایی بیشتر است. اما گذشته از این، می توان با یادگیری اصول تناسب در چیدمان منزل، به اهداف دیگری هم دست پیدا کرد.

اولین هدفی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، کنترل وسایل اضافه و در نتیجه تناسب بندی فضای منزل است. وقتی تناسب ها حساب شده و سنجیده باشد، وسایل اضافه ای که همیشه فکر می کردیم در خانه برایشان جای خالی داریم، یا از محیط حذف می شوند و یا به انباری یا نقاطی که در معرض دید نیستند مانند کمد ها منتقل می شوند. پس از این حذف و انتقال است که تازه متوجه می شوید چقدر فضای زندگیتان بهتر و بازتر شده است.

پوشاندن نواقص، یکی دیگر از فواید رعایت تناسب در دکوراسیون است. به عنوان مثال با استفاده از پرده های بلند و آویختن آنها از سقف، ارتفاع را بلندتر نشان دهید و با خطای دید، نقص پنجره های کوچک، اتاق کوچک یا سقف کوتاه را بپوشانید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که در مورد اندازه ها همیشه از بزرگ ترین وسایل مثلا بزرگ ترین مبل شروع کنید سپس وسایل متناسب با آن را بچینید. ممکن است یک میز یا یک آباژور هم مناسب باشند ولی زمانی که کنار یک تخت یا مبل قرار می گیرند، بسیار بزرگ تر یا کوچک تر به نظر برسند. به این ترتیب، می بینید که تنها نباید وسایل را به صورت تکی در نظر گرفت؛ بلکه دکوراسیون مجموعه ای از چیدمان اصولی وسایلی است که باید به صورت هماهنگ در کنار هم قرار بگیرد.

نوشتهٔ بعدی
تزیین و دکوراسیون اتاق غذا خوری
نوشتهٔ پیشین
باور نادرست رنگها در دکوراسیون داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید