تاثیر نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

بدون دیدگاه

تاثیر نورپردازی صحیح و اصولی درطراحی دکوراسیون داخلی

در هنگام طراحی و چیدمان یک محیط آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد، نورپردازی مناسب کل فضا می باشد. زیرا کوچکترین چراغ و لامپی که در یک نقطه روشن یا خاموش شود نتایج گوناگونی خواهد داشت. به همین علت در هنگام طراحی دکوراسیون میحط نباید نورپردازی را نادیده گرفت. زیرا جزیی ترین تغییراتی که داده می شود در کل فضا ثاییر مستقیمی دارد. همان طور که می دانید، طراحی نور در فضا تاثیر زیادی روی حس و حال فضا و دید افراد نسبت به محیط دارد.

انتخاب نور، متناسب با محیط مورد نظر بوده واحتیاج به اطلاعات کافی درباره انواع مختلف چراغ، لامپ و وسایل جانبی و دیدی باز نسبت به هماهنگی کل فضا دارد. برای مثال نور پردازی ملایم در یک مطب پزشک، ثاییر زیادی در کاهش استرس و آرامش بیمار خواهد داشت تا اینکه از نورهای مستقیم سقفی استفاده شود.

می توانید به جای لوستر یا چراغ های دیواری که ثابت بوده و امکان تغییر دادن آنها وجود ندارد، از چراغ های رومیزی و آباژور ها استفاده کنید تا به راحتی امکان تغییر دادن جای آنها را داشته باشید و درهر فضایی که احتیاج به نور دارید از آنها استفاده کنید و حتی نور آنها را با توجه به موقعیت های مختلف کم یا زیاد کنید.

قبل از هر چیزی باید هدف از نور پردازی مشخص شود که قرار است کل فضا روشن باشد یا یک شیئ و یا یک تابلو را روشن کند و یا حتی مسیر ورودی را روشن کند. به هر حال، برای انتخاب نور مناسب هر فضا باید هدف از نورپردازی مشخص شود تا نتیجه مطلوبی که انتظارش را دارید برآورده شود.

انواع نورها :

۱-نورهایی که برای کارهای خاص استفاده می شوند. منظور از نورهای خاص، چراغ مطالعه و چراغ روی گاز می باشد. زیرا در هنگام مطالعه و در هنگام آشپزی نیاز به نور کافی برای دیدن آنچه که انجام می دهید، دارد. اینگونه چراغ ها نور زیادی تولید می کنند تا فرد به کاری که انجام می دهد کاملا تسلط داشته باشد.

۲-نورهای محیطی که کل فضا راروشن می کنند. این دسته از نورها، نور فضا برای دیدن اطراف و افراد دیگر را تامین می کند.از آنجایی که در یک فضا، حس افراد با توجه به موقعیت های مختلف تغییر می کند، می توانید از کلید های دیمر برای کم یا زیاد کردن نور استفاده کنید.

۳-نورهای نقطه ای برای ایجاد تاکید روی شی یا وسیله ای استفاده می شوند. از این نورها برای روشن کردن مجسمه یا تابلویی نفیس بهره بگیرید. البته منظور از شئ خاص می تواند یک تختخواب در یک اتاق بزرگ باشد که برای مشخص کردن آن از نور نقطه ای در بالای آن استفاده می شود و یا تابانیدن نور روی دیوارپوشهای سه بعدی که باعث زیبایی چندین برابری آنها خواهد شد.

چگونگی ایجاد فضایی ایده ال با نورپردازی :

۱- برای هر قسمت از منزل خود نورپردازی خاص آن را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید. برای مثال در آشپزخانه هم به نور محیطی و هم به نور نقطه ای برای گاز و سینک ظرفشویی نیاز دارید.

۲- برای ورودی ساختمان نورپردازی مناسبی را انتخاب کنید. زیرا در ایجاد حس آرامش و امنیت محیط کمک فراوانی می کند. هرگز از نورکم و ملایم برای ورودی استفاده نکنید، به این دلیل که امنیت فضارا کاهش می دهد. البته به این نکته توجه داشته باشید که نورهای زیاد هم باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران می شود. بهترین کار استفاده از نورهای حسگری است که به محض ورود روشن و بعد از گذشتن از محیط، دریک فاصله ای مشخص خاموش می شوند.

۳- از چند منبع نوری برای نورپردازی فضای آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق خواب و…استفاده کنید تا بیشترین کارایی را از محیط مورد نظر داشته باشید. برای مثال درآشپزخانه، نور تعبیه شده روی کانتر آشپزخانه نوری مناسب برای انجام کارهایی است که احتیاج به دقت و نور زیاد دارد و دراتاق نشیمن، یک آباژور پایه دار بلند در کنار کاناپه، بهترین جا برای مطالعه است. حتی در حمام  هم نور بالای آینه باید در حدی باشد که سایه روی آینه نیفتد و در عین حال باعث خیرگی نشود. این نور جدای نوری است که برای روشنایی کلی فضا در نظر گرفته شده است.

۴- انتخاب آباژور ها و چراغ های رومیزی اهمیت زیادی دارد، البته در یک نگاه ساده به جنبه تزیئنی آنها توجه می شود، در صورتی که به راحتی می توان از آنها برای نورپردازی های مناسب بهره گرفت، بدون اینکه نیاز به سقف یا دیوار داشته باشید. البته با توجه به فضایی که در اختیار دارید از آپاژورها استفاده کنید.

۵- به جای لوستر و چراغ های دیواری، نور های مخفی ایده مناسبی برای سقف های بلند می باشد. البته در دکوراسیون های مدرن می توانید از این نورهای مخفی استفاده کنید، که علاوه بر زیبایی بیشتر، روشنایی ملایمی به فضای شما می دهد و جای کمتری را اشغال می کنند.

۶- برای اتاق کودکان نور پردازی مناسبی را در نظر بگیرید.نورپردازی اتاق کودکان مخصوصا در هنگام شب اهمیت زیادی دارد، زیرا همان طور که میدانید اغلب کودکان از تاریکی می ترسند و نیاز به یک نور ملایم در هنگام خواب دارند تا در آرامش بیشتری بخوابند. به همین علت می توانید از یک چراغ خواب کوچک در اتاق کودکان استفاده کنید تا مانع ترسیدن آنها شوید.

 ۷- در انتخاب لوستر اتاق پذیرایی دقت کنید، زیرا عدم دقت درانتخاب نوع مناسب آن می تواند روی دکوراسیون کلی فضای خانه تاثیر زیادی داشته باشد. برای تهیه لوستر، عواملی مانند سبک دکوراسیون خانه، ارتفاع سقف، نوع نور مورد نیاز محیط را در نظر داشته باشید تا نورپردازیتان با سایر عناصر دکوراسیون داخلی همخوانی لازم را داشته باشد.

۸- می توانید از لامپ های LED برای نورپردازی استفاده کنید زیرا این دسته از لامپ ها با وجود اینکه نسبت به لامپ های معمولی گران تر هستند ولی از نظر ظاهری زیباتر و کوچک ترند و مصرف بیار کمتری دارند و عمرشان نیز بسیار طولانی تر است. تنوع این نوع لامپ ها زیاد بوده و در رنگ ها و سایز ها مختلف موجود هستند و برای هر فضایی کاربرد دارند.

 ۹- در انتخاب دیوار کوب ها دقت کنید و قبل از خرید و نصب نورهای دیواری به کاربرد و محل نصب شان دقت کافی داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید. از دیوار کوب ها می توانید برای تمام بخش های منزل خود بهره بگیرید، اما در هنگام انتخاب آنها به کاربری این نور در محیط توجه داشته باشید. برای مثال در اتاق نشیمن، نوری ملایم نیاز است که نور به سمت سقف باشد. در حالی که در حمام، نور بیشتر و به سمت پایین مورد نیاز است.

نوشتهٔ بعدی
مزایای پارکت و چند نکته مهم
نوشتهٔ پیشین
چند ایده برای تزیین سقف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید