در مورد دکوراسیون منزل خود بیشتر بدانیم

بدون دیدگاه

آنچه در مورد دکوراسیون منزل خود بهتر است بدانیم!

همه انسان های دنیا به دنبال آرامش و راحتی هستند و این آرامش را جز در خانه خود که بعد از یک کار طولانی نیاز به استراحت و راحتی دارند، پیدا نمی کنند. فضای خانه شما میتواند منبع بزرگی از آرامش باشد پس می بایست با رعایت بعضی نکات در دکوراسیون به ایجاد این آرامش در منزل خود کمک کرد و با توجه به نکته‌های کوچک، نتایج بزرگی به دست آورد.

در گذشته استفاده از گچ و سیمان بسیار رواج داشت اما امروزه طراحی دکوراسیون داخلی روز به روز تغییر یافته است و طراحان کمتر در قالب یک چهار چوب عمل میکنند. سبک های مدرن در بین طراحان جای خود را باز کرده و خواهان بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

چیدن و آراستن یک فضا با انعطاف پذیری بالا کاربرد های فراوانی داشته و نقش مهمی در بالابردن کیفیت فضا دارد .این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از رنگ های متنوع و نورپردازی های بی نظیر و همچنین استفاده از مصالح ،  کفپوش ها و دیوار پوش های زیبا برای دیوار منزل به خصوص دیوار پوش های سه بعدی با توجه به تنوع آنها و حتی نحوه قرار گرفتن مبلمان و تعامل بین همه آنها میتواند به ساختار یک معماری کمک کرده و حتی بسیاری از کاستی ها را بپوشاند  که خود باعث بالا بردن راندمان و اثر بخشی محیط و حتی کاهش ناهنجاری های عصبی میشود. تعلقات روحی و ذهنی هر فرد متفاوت است و به همین خاطر معماری داخلی در هر منزل نقش مهمی را ایفا میکند .

چیزی که مهم است این است که هر فضایی قابلیت آن را دارد که زیبا به نظر بیاید تنها بایست از اصول و عوامل سازمان بندی صحیح بعلاوه کمی ذوق و سلیقه استفاده کرد تا شرایط مناسب و دلخواه پدید آید. در ابتدا باید کاملا به فضای مورد نظر نگاهی دور از تخیل و خیال پردازی داشت زیرا در نظر گرفتن خانه ای در رویا کاری سهل و اجرای آن کاری دشوار است .

برای اجرای طرح لازم است موارد زیر در نظر گرفته شود: 

  • عملکرد
    اولین عنصری که باید مدنظر قرار گرفته شود عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است. هر چهار دیواری مثل خانه، باشگاه، محل کار، آشپزخانه، اتاق خواب، نشیمن و…..را میتوان مدنظر قرار داد. گرچه، باید وسایل مورد نیاز مثل مبلمان باشد تا عملکرد هر کدام مشخص شود .

 

  • آسایش
    حس آرامش و راحتی افراد در یک مکان و مهم تر از زیبایی محیط است . شاید در ابتدا زیبایی ملاک باشد ولی در واقع حس آرامشی که فضا به ساکنین میدهد در اولویت است . اطاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل میگردد .محل کار یا محل زندگی اگر آرامش بخش نباشد باعث ایجاد کسالت میشود و این یکی از عوامل مهم در تزیین و دکوراسیون به حساب می آید .

 

  • افراد
    با توجه به روحیات افراد مختلف فضای دکوراسیون یک منزل تعریف می شود . اتاق کار پدر خانواده متفاوت از اتاق بازی کودک میباشد و باید این عوامل در نظر گرفته شود زیرا نیاز افراد خانه یا محل کار متفاوت است .

 

  • ویژگیها
    پنجره های اتاق و میزان نوری که داخل میشود جزء عوامل ثابت هر فضا به حساب می آید که تغییر آنها گاهی امکان پذیر نخواهد بود به همین دلیل باید از این عوامل در جهت مثبت استفاده کرد و بیشترین کاربری را از آنها به دست آورد.

 

  • نقشه
    وجود نقشه در فضای مورد نظر بسیار مهم است و فرقی ندارد که قرار است کجا و چطور دکور بندی شود در هر صورت نیاز به نقشه مناسب و آماده وجود دارد.امکان هر گونه تغییرات بر روی نقشه کار ساده ای است ولی بعد از تمام شدن کار اگر اشتباهی رخ دهد جبران ناپذیر است.البته با نقشه نسبت به فضا دید بهتری پیدا خواهید کرد.

 

  • نور
    بعد از کشیدن نقشه، مناطقی که نور به صورت طبیعی می تابد و یا تاریک است مشخص میشود.انعطاف پذیر بودن نور به جذابیت خانه شما کمک میکند. نور پردازی مناسب و کم و زیاد کردن نور در قسمت های مختلف خانه باعث میشود تا اشکالات کمتر به نظر برسد. بدیهی است استفاده از نور با حالات روحی و روانی افراد رابطه ای مستقیم دارد. تحقیقات نشان داده است مردمی که در مناطق شمالی کره زمین زندگی می کنند و از نور خورشید به میزان کافی و طولانی مدت بهره مند نیستنداز ناراحتی های روحی رنج می برند.

 

سطوح : سطح های ختلف اتاق را دیوارها، کف، سقف، پرده ها، روکش مبل ها، صندلی ها و ….تشکیل میدهند و حتی  رنگبندی، نقش و بافت آنها در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر است. نقش های بهم ریخته و استفاده از رنگ های تند باعث کوچک تر شدن فضا میشود که باید همه این موارد در نظر گرفته شود. در نهایت دکوراسیون و تزئینات داخلی فعالیتی است که  عنصر زیبایی شناختی  و عملکردی را سر و سامان بخشیده است.

نوشتهٔ بعدی
اصول نورپردازی
نوشتهٔ پیشین
طراحی دیوارپوش سه بعدی سازمان توسعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید