دکوراسیون لابی ساختمان

بدون دیدگاه

دکوراسیون لابی

 

در حال حاضر در اکثر آپارتمان ها و برج های مسکونی به دلیل زیاد بودن تعداد ساکنین، فضایی به عنوان لابی در نظر گرفته شده است. همان طور که می دانید فضای عمومی هر ساختمانی نمادی از ساکنان آن می باشد، به همین دلیل شرایط ظاهری فضای ساختمان و دکوراسیون محیط های عمومی بسیار اهمیت دارد. زیرا به محض ورود به هر ساختمانی اولین چیزی که به چشم می خورد، لابی ساختمان است که در طبقه همکف واقع شده است و نقطه مشترک همه مجتمع ها به حساب می آید.

هر لابی دارای دو قسمت می باشد که شامل نگهبانی و نشیمن است و در همه لابی ها این دو قسمت وجود دارد.

همان طور که از اسم مجتمع مشخص است، هر مجتمع از تعداد زیادی واحد تشکیل شده است، که این مسله باعث شده تا رفت و آمد ها زیاد بوده و به همین خاطر برای حفظ امنیت به صورت شبانه روزی در هر برج و مجتمعی نگهبانی استخدام می کنند و در قسمت لابی مستقر می شود و مسولیت کنترل رفت و آمد های افراد را بر عهده دارد. این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک ‌تک افراد و واحدهای ساختمان است.

در قسمتی که به عنوان نشیمن از آن یاد می شود، محلی از لابی است  که دارای میز و صندلی بوده و بیشتر شبیه اتاق نشیمن است. در واقع طبق اصول و مقرراتی که هر برج دارد، شخصی که به عنوان مهمان وارد می شود، باید مدتی را در لابی منتظر بماند تا پس از اجازه دادن فرد ساکن، وارد واحد مورد نظر شود و چه بسا که ملاقات‌های کوتاه افراد غریبه با ساکنین نیز در لابی‌ها انجام شود.

بهتر است بدانید که فضای لابی باید دارای ظاهری مطلوب باشد و از این رو به لوازم دکوری نیاز دارد تا شرایط را برای حضور افرادی که قرار است در آنجا منتظر بمانند، فراهم آورد. لابی هر ساختمان باید طبق یک اصول خاصی دکوراسیون شود که هم از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد و هم فضای زیبا و دلنشینی را ایجاد کند.

 

موارد قابل توجه برای طراحی دکوراسیون لابی :

کف پوش لابی ساختمان

به دلیل تردد بالایی که درلابی وجود دارد، از این رو کف سازی فضای لابی بسیار قابل اهمیت است. به همین خاطر محکم بودن کف از جمله خصوصیاتی است که پوشش کف باید داشته باشد.بهترین انتخاب برای کف لابی استفاده از سنگ است زیرا هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌شود. البته توجه داشته باشید که از سنگ های سیاه استفاده نکنید، زیرا اثر کفش افراد و غبارهای موجود در هوا همیشه لکه‌هایی را روی سطح سنگ ایجاد می‌کند و ظاهری کثیف پدید می‌آورد.

اگر از فرش ماشینی یا گلیم و … برای لابی استفاده می کنید، حتما توجه داشته باشید که محکم به زمین چسبیده شود تا در هنگام رفت و آمد از زیر پا لیز نخورد و باعث سر خوردن افراد نشود. وجود پادری برای تمیز کردن کف کفش‌ها قبل از ورود به لابی و یا درمقابل درورودی مجتمع ضروری است.

دیوار ها و سقف لابی

برای انتخاب پوششی برای دیوارها، وسعت فضای لابی را در نظر بگیرید و با توجه به فضایی که در اختیار دارید، از انواع دیوار پوشها استفاده کنید. البته همان طور که می دانید استفاده از رنگ روغن، سنگ و حتی کاغذ دیواری و… مدتی است که قدیمی شده و بهترین گزینه انتخاب دیوار پوش های سه بعدی بست وال است که دارای ۱۷ طرح متنوع و سه سایز می باشند . برای مثال درلابی هایی که دارای فضای بزرگتری هستند، از طرح هایی مانند موج و آرام و برای لابی های کوچکتر، از طرح هایی مانند حریر و رولکس استفاده کنید .

رنگ دیوار ها

نوع رنگ برای دیوارها باید با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی که به کار رفته، انتخاب می شود. با توجه به اینکه دیوارپوش های بست وال قابلیت رنگ پذیری دارند، از این رو می توانید با هماهنگی مبل و وسایل دکوری دیگر، رنگ متناسب با آنها را انتخاب کنید. همان طور که می دانید دیوار پوش های سه بعدی بست وال تنوع بی نظیری در فضای لابی ایجاد می کنند و محیط لابی را مجلل خواهد کرد.

نور پردازی لابی

لابی هم مثل هر فضای دیگر، با یک نورپردازی مناسب علاوه بر روشنایی بیشتر، زیباتر هم خواهد بود. بهتر است بدانید که برای نور پردازی لابی ساختمان از دو نوع نورپردازی استفاده می شود. یکی نورپردازی وظیفه‌ای فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراسیونی، که هر کدام باید به نحوه ای فضای لابی را زیباتر کرده و به روشنایی بیشتر کمک کنند.

برای نورپردازی نشیمن لابی از لوستر های سقفی یا آویزی، هالوژن‌های توکار، لوسترها و چراغ‌های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ‌های رومیز و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کنید.

برای لوازم تزئینی و دکوری که در فضای لابی قرار می گیرند، باید نورپردازی جداگانه ای انجام شود، تا جلوه متفاوتی به وجود آورد.

متریال دکوراسیون در لابی

همان طور که گفته شد، لابی دارای دو قسمت بوده و برای هر قسمت باید وسایل خاص خود را تهیه کنید. انتخاب لوازم دکوراسیونی لابی رابطه مستقیمی با وسعت، پلان و موقعیت فضا و همچنین کاربرد آن دارد. برای مثال در لابی های برزگ از یک نیم ست مبلمان با میزجلوی مبل استفاده می شود، در حالی که در لابی های کوچک به علت کمبود جا بهتر است از یک کاناپه و یک میز استفاده کنید .

وسایلی که برای لابی انتخاب می شوند، باید چه ویژگی داشته باشند؟

نکته مهم در انتخاب وسایلی که در لابی قرار می گیرند، محکم و مقاوم بودن آنها است، زیرا لوازم دکوراسیونی نسبت به لوازم و وسایل کاربردی در منزل، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین خاطر احتمال صدمه دیدن آنها بسیار زیاد بوده و تعویض هر چند وقت یک بار وسایل با توجه به ایجاد بار مالی برای ساکنین میسر نیست.

بهتر است از مبلمان فلزی استفاده کنید، چون فلز در هیچ شرایطی مورد صدمه ساختاری قرار نمی‌گیرد و تنها با یک پوشش جدید مثل رنگ، نمایی تازه و متفاوت پیدا می‌کند. در نتیجه هم نمای ظاهری آن به راحتی تغییر می‌کند و هم هزینه کمی را پرداخت کرده و مستحکم است.

در صورتی که از مبلمان پارچه ای برای لابی بهره می برید، حتما از رنگ های تیره استفاده کنید تا دیر تر کثیف شوند. اگر لابی ساختمان دارای پنچره می باشد، بهتر است جنس پارچه پرده ای در برابر شستشوی مکرر مقاوم باشد.

استفاده از گیاهان طبیعی برای راهرو ها و فضاهای موجود تا آسانسور و پله ها ایده مناسبی خواهد بود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی از گیاهان طبیعی استفاده کنید که فضای لابی از نور کافی برخوردار باشد و در غیر این صورت از گیاهان مصنوعی بهره بگیرید تا فضای لابی ساختمان را زیباتر کنید.

دیوار لابی ساختمان

دکور لابی
نوشتهٔ بعدی
نرم افزار طراحی سه بعدی
نوشتهٔ پیشین
کاربرد لامپ های LED در دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید