دیوار های عایق صدا

بدون دیدگاه

ایجاد دیوار عایق صوت ( سر و صدا )

زندگی در دنیای امروز به گونه ای است که افراد بیشتر وقت خود را در محیط های شلوغ و پر صدا می گذارانند، اما یکی از دغدغه های مهم افرادی که در دنیای امروز زندگی می کنند، رهایی از این شلوغی و سر و صدای شهری است و سعی دارند خانه خود را به منبعی پر آرامش تبدیل کرده تا بتوانند محیطی آرام و بدون سر و صدا داشته باشند. اما از آنجایی که اکثر خانه هایی که ساخته می شود، استاندارد نبوده و در زمان ساخت آنها به خاطر بهره وری از سود بیشتر، عایق های صوتی تعبیه نمی شود، باعث عبور صوت به محیط های اطراف شده و آرامش افراد را بر هم می زند. به همین خاطر افراد به دنبال راهکاری هستند تا از این طریق بتوانند این مشکل را بر طرف کنند.

توصیه می شود از پوشش هایی بر روی دیوار، سقف و همچنین کف استفاده شود تا بتوان صدای انتقالی را تا حد زیادی کاهش داد. توجه داشته باشید که در زمان طراحی و ساخت و ساز باید دو نکته مهم را در نظر بگیرید، اول  چگونگی جذب صوت و نوع عایقی است که انتخاب می شود و دوم بهره گیری از مواد و مصالح ساخت  دیوار، سقف، کف و … می باشد.

پوشش های عایق صدا

پوشش هایی که جهت مقابله با انتقال صوت از آنها استفاده می شود، پوشش های عایق صوتی نامیده می شود و با کمک آن صدا را تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. البته پوشش های مختلفی برای عایق شدن وجود دارد که عبارت اند از :

عایق دو رو چسب دار

عایق های صوتی دو رو چسب دار برای عایق نمودن دیوار های مشترک استفاده می شود و می توان آنها را مابین دو واحد قرار داد. این نوع از عایق ها به راحتی قابل برش با قیچی و یا کاتر بوده و چون پشت آنها چسب دارد، بدون نیاز به چسب مایع و همچنین میخ و پیچ می توان آنها را روی دیوار نصب نمود. حتی نیاز به فریم بندی و زیر سازی نبوده و بر روی سطح دیوار قابل اجرا می باشند.

ضخامت عایق های دو رو چسب دار

عایق های دو رو چسب دار به صورت رولی قابل عرضه بوده و  ابعاد آنها با توجه به ضخامت های مختلف تغییر می کند. در صورتی که از عایق های دو رو چسب دار استفاده می کنید، بهتر است ضخامت های ۲ سانتی متر به بالا را انتخاب کنید و توجه داشته باشید که هر چه ضخامت فوم عایق صدا بیشتر باشد، با اینکه فضای بیشتری را اشغال می کند، اما جذب صوت بالایی را باید انتظار داشت.

مزیت دیوار عایق صوت دو رو چسب دار

این نوع عایق ها را می توان جایگزین عایق های قدیمی و سنتی نمود. زیرا کاهش دهنده صدای انتقالی ما بین دو واحد بوده و همچنین ضخامت دیوارهای مشترکی که به صورت استاندارد ۱۵ سانتی متراست را به ۱۰ یا ۸ سانتی متر کاهش می دهند. به جای استفاده از یک لایه سفال تو و خالی می توان از این نوع عایق ها بهره بگیرید زیرا باعث کاهش مصالح قابل استفاده می شوند. با وجود اینکه عایق کاری صوتی هزینه های ساختمان را در حدود ۲ درصد افزایش می دهد، اما با جذب صدا از این طریق می توان بیش از ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

رنگ های متربال صدا گیر

با اینکه فوم های صدا گیر در ابعاد متنوع هستند، اما از لحاظ رنگ تک بوده و با رنگ مشکلی تهیه و تولید می شوند. از این رو توصیه می کنیم این نوع عایق را روی سطح پنجره نصب نکنید، زیرا نورگیر محیط را از بین می برد.

نصب عایق صوتی شش وجهی

عایق شانه تخم مرغی چسب دار بوده و برای نصب آن لازم به استفاده از چسب دیگری نمی باشد و می توان به راحتی آن را بر روی هر سطح صافی مانند فلز، ام دی اف، شیشه، دیوار گچی و … نصب و اجرا کرد.

توجه داشته باشید که در زمان نصب باید قسمت شانه تخم مرغی رو به منبع آلاینده صدا قرار داشته باشد تا از این طریق جذب صدا به درستی انجام شود.

مزیت عایق های صوتی ۶ وجهی

عایق های صدا گیر ۶ وجهی به دلیل کیفیت بالایی که دارند، می توانند جایگزین عایق های سنتی مانند پشم شیشه و پشم سنگ شوند. البته  این نوع از فوم ها قابلیت جذب صدای بالا را داشته و به طور متوسط می توان گفت که عمر این نوع از فوم ها بالای ۳۰ سال بوده و کاملا ضد آب و ضد حریق می باشند. در کنار انعطاف پذیری بسیار خوبی که فرم های شانه تخم مرغی دارند، وزن بسیار کم و همچنین چسب دار بودن هم از مزیت های آنها به حساب می آید.

کاربرد عایق صدا گیر دو رو چسب دار

فوم های صوتی دو رو چسب دار مناسب عایق کاری خودرو بوده  و برای جلوگیری از ورود صدای موتور اتومبیل به داخل بدنه، باید از فوم های صداگیر با ضخامت ۱۰ یا ۱۳ میلیمتر استفاده شود .

می توان برای آکوستیک نمودن فضای داخلی خودرو، استدیو های ضبط موسیقی، سالن های کنفرانس، سالن های تئاتر و سینما و همچنین در فضای مسکونی برای شکاف دیوار، سقف و کف از این نوع فوم ها استفاده نمود. این نوع از عایق ها مانع بسیار خوبی در مقابل  سر و صدا و همچنین لرزش کانال های گالوانیزه بوده و در موتور خانه ها هم برای آکوستیک نمودن پمپ آب مناسب هستند. چاله آسانسور هم از فضاهایی است که می توان با استفاده از صداگیرهای دو رو چسب دار عایق نمود. این نوع عایق ها را می توان به عنوان صدا گیر در دستگاه های تهویه مطبوع مانند اسپیلت استفاده کرده و جالب تر اینکه در فضای منزل می توان صدای حیوانات خانگی را با کمک این فوم ها از بین برد. در مکان های صنعتی و تولیدی مانند کارخانه ها می توان با استفاده ازاین فوم ها صدای انواع دستگاه ها را کاهش داده و  قرا دادن آنها بین تیغه دیوارهای مشترک به کاهش صدا انتقالی کمک می کند.

راهکارهایی برای عایق نمودن دیوارهای مشترک منازل مسکونی

برای عایق کردن یک دیوار مشترک بین دو واحد مسکونی باید از صدا گیر های چسب دار با ضخامت ۲ تا ۵ سانتی متر استفاده شود. برای انجام این کار ابتدا باید یک لایه عایق صدا با ضخامت ۲ یا ۵/۲ سانتی متری را به شکل عمودی بر روی دیوار نصب کرده و در صورت نیاز می توان یک لایه را به شکل افقی بر روی لایه اول قرار داده شود و بعد از نصب لایه دوم روی لایه اول باید زیبایی و شکل ظاهری دیوار را حفظ کرده و برای اینکه سطح کیفی کار افزایش باید و کنترل بیشتر صوت به درستی انجام شود و همچنین برای اینکه از عایق نصب شده در برابر ضربات احتمالی مکانیکی محافظت شود، باید از یک لایه محافظتی مانند دیوار پوش، پانل های گچی، گچ کردن، کناف و… استفاده شود.

این روش به عنوان بهترین راهکار برای عایق نمودن دیوار های مشترک می باشد، از ایین رو پیشنهاد می کنیم برای اینکه زیبایی دیوار بیشتر شود از دیوار پوش های سه بعدی بست وال استفاده کنید. انجام این کار نه تنها باعث می شود تا دیوار جلوه خاصی پیدا کند، بلکه ۳۰ تا ۶۰  دسیبل به کاهش صوت کمک می کند. از این رو با کمک عایق چسب دار در زیر دیوارپوش های سه بعدی بست وال جذب صدای بالاتری انجام می شود و همچنین تا حد بسیار زیادی مانع از لرزش و انعکاس صدا در یک فضا می شوند.

پنل های عایق صوتی پلی یورتان

این نوع عایق ها را برای تیغه دیوار ها و همچنین سطوح مشترک استفاده می کنند. فوم های پلی یورتان دارای استاندارد شعله پذیری بالایی هستند و حتی گونه ای از فوم های پلی پورتان وجود دارد که کاملا در مقابل شعله مقاومت داشته و در اصطلاح به آنها فوم پلی یورتان نسوز گفته می شود.

ضخامت پنل های پلی یورتان

این نوع پنل ها دارای ضخامت ۴ تا ۶ سانتی متری بوده و به صورت معمول در سازه های صنعتی، مسکونی و بناهای پیش ساخته و کانکس ها مورد استفاده قرار می گیرند. این ضخامت پلی یورتان ها تاثیری بر روی مقاومت فشاری و تحمل بار آنها را ندارد و عامل مهمی که بر مقاومت آن تاثیر گذار است، نوع ورق و همچنین  تعداد عاج ها و گام های به کار رفته در آنها می باشد.

مزیت های کاربردی ساندویچ پانل پلی یورتان

این نوع پنل ها علاوه بر اینکه عایق صوتی مناسبی هستند، در برابر حرارت هم عایق بوده و با وجود وزن سبکی که دارند، مقاومت فشاری مناسبی داشته و به سرعت می توان آنها را نصب نمود. این پنل ها در برابر رطوبت و همچنین خوردگی مقاومت بالایی دارند و از لحاظ رنگی تنوع بالایی دارند.

نوشتهٔ بعدی
طراحی بیمارستان شهید رحیمی
نوشتهٔ پیشین
طراحی دکوراسیون مبلمان امید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید