سقف های طاق دار

بدون دیدگاه

سقف های طاق دار

از هزاران سال پیش تا به امروز بسیاری از معماران و سازندگان از سقف های طاق دار استفاده می کنند و با ایجاد این سقف ها در هر اتاق تنوع چشم گیری را به وجود می آورند.

اتاق هایی که ابعاد کوچکتری دارند معمولا دارای سقف هایی مسطح هستند که به سادگی و با قیمت ارزان تری ساخته می شوند اما در اتاق ها و سر سراهای بزرگ و همچنین مجموعه ای از چند اتاق ایجاد سقف های مسطح محدودیت های زیادی دارد و به همین خاطر در چنین فضاهایی از سقف های طاق دار و گنبدی شکل استفاده می شود  تا از این طریق بتوان فاصله بین دیوارها را افزایش داده و محیطی وسیع و زیبا در اتاق ایجاد نمود.

توجه داشته باشید که می توان دو طاق قوسی را در هم ادغام نمود و از انواع مختلف سیستم های طاق زنی برای انجام این کار استفاده کرد.

انواع سیستم طاق زنی

یکی از ساده ترین سیستم های طاق زنی به صورت خطی دوتایی است که به صورت معمول به شکل V بوده و شکلی شبیه به سقف های شیروانی دارد  و نمونه دیگر سیستم طاق زنی به صورت منحنی بوده و شکل آن شبیه نیم دایره می باشد.

فراموش نکنید که تاکید هر دو روش بر تقارن مستطیلی اتاق می باشد و باعث می شود تا شکلی زیبا در اتاق ایجاد شود.

طاق های دوتایی

نوع دیگری از سیستم طاق زنی به صورت طاق های دوتایی است که این طاق ها معمولا از ترکیب عمودی دو طاق قوسی شکل به وجود می آیند و بر عکس طاق های قوسی که نیاز به دو دیوار برای پشتیبانی دارند در طاق های دوتایی به چهار گوشه اتاق نیاز است. طاق های دوتایی زیبایی خاصی دارند و دارای چهار باریکه هستند که در مرکز هر طاق یک نقطه کانونی را می سازند.

تمرکز درونی طاق های دوتایی

طراحان طاق های دوتایی یک مرکز بصری بسیار قدرتمند را ایجاد می کنند و باریکه هایی که از دیوار شروع شده است و تا سقف ادامه دارند باعث ایجاد فضایی می شوند که یک تمرکز درونی در آن

وجود دارد و حتی در زمانی که از پنچره های سرتاسری در این مدل طاق ها استفاده شود باز هم تمرکز در درون آن دیده می شود.

استفاده از طاق های دوتایی به صورت معمول در طراحی فضاهای مسکونی کاربرد نداشته اما به عنوان یک ایده مناسب برای اتاق های بزرگ به حساب می آیند و باعث می شوند تا در طراحی یک اتاق تاثیرات بسیار زیادی داشته باشند

نور و کششی که طاق های دوتایی در یک اتاق ایجاد می کنند بسیار شبیه به یک پارچه بزرگ است که در سرتاسر اتاق کشیده شده و چون به صورت سنتی در آنها از سنگ و سایر مصالح بنایی ساخته می شود تاثیر بسیار حیرت انگیزی در فضا دارند.

خلق روشنایی با طاق دوتایی

از آنجایی که طاق های دوتایی در یک محیط به صورت متوالی ساخته می شوند باعث می شود تا باریکه ها یک الگوی ریتمیک لذت بخش و زیبایی را خلق کرده و چون هر بخش یک طاق دوتایی این امکان را فراهم می کند که یک پنجره بزرگ در آن فضا ایجاد شود به روشن تر شدن فضای داخلی بسیار کمک می کند.

با کمک این طاق ها می توان فضای یک اتاق را لایه لایه کرده و چون یک نقطه کانونی قدرتمند دارند می توان از دهانه قوسی در هر چهار طرف طاق استفاده و یک شاه نشین یا طاقچه و حتی یک تو رفتگی را ایجاد نمود که بتوان از کناره های اتاق استفاده شود.

معماری سنتی طاق های دوتایی

استفاده از طاق های دوتایی در معماری سنتی رایج بوده اما با این حال از این نوع طاق ها می توان در معماری معاصر هم استفاده نمود.

نوشتهٔ بعدی
واتر استاپ و کاربردهای آن
نوشتهٔ پیشین
فوق روان کننده بتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید