سند بلاست چیست؟

بدون دیدگاه

نکاتی درباره سندبلاست (sandblast)

کلمه سندبلاست شامل دو واژه سند به معنای ماسه و بلاست به معنای انفجار و پرتاب می باشد. در واقع سندبلاست به معنای سیلیس  پاشی، ماسه پاشی یا پرتاب ماسه و شن با فشار بسیار زیاد هوا می باشد.

شاید باور نکنید ولی اختراع سندبلاست توسط فردی که صورت گرفته که همیشه به محیط خشن اطراف خود بسیار دقت داشته و روزی که شیشه پنجره اتاق با طوفان شن مات شده بود به فکر اختراع دستگاه سند بلاست افتاد که بتواند با سرعت بسیار زیاد ذرات ماسه را بر روی سطح شیشه پرتاب کند.

روش کار با دستگاه سندبلاست

در دستگاه سندبلاست ماسه های ساییده شده که به صورت معمول از جنس سیلیس، مسباره و اکسید فلزات می باشند با استفاده از فشار باد کمپرسور کاملا شتاب گرفته و بر روی یک سطح پاشیده می شوند.

کارایی سندبلاست

در زمان هایی که استفاده از روش های مختلف تمیزکاری یا آماده سازی یک سطح هزینه های زیادی داشته باشد استفاده از سندبلاست گزینه مناسب تری خواهد بود. با استفاده از دستگاه سندبلاست می توان عملیات مختلفی چون زنگ زدایی، ماسه زدایی و رنگ برداری سطوح مختلف داخلی و خارجی را انجام داد.

تمیزکاری انواع قالب های صنعتی و همچنین پولیش مات را می توان با استفاده از ستگاه سندبلاست انجام داد. با استفاده از ساینده های مخصوص می توان برای زبر کردن سطوح قطعات از سندبلاست بهره گرفت. البته در صورتی که بخواهند عملیات لعاب کاری و تفلون کاری به شکل بهینه انجام شود تا ماندگاری و کیفیت نهایی کار افزایش یابد می توان از سندبلاست استفاده نمود.

عملیلات سندبلاست برای آماده سازی سطوح مختلف قطعات به جهت انجام آبکاری های صنعتی، تزئینی و یا رنگ کاری استفاده می شود و به صورت کلی زبر کردن، مات کاری، تمیز کاری قطعات حساس به ضربه و پاشش شدید و همچنین آماده سازی قطعات برای اینکه در بازار قابل عرضه باشند توسط دستگاه سندبلاست انجام می شود.

گود برداری، حک کردن نوشته و همچنین نقوش مختلف، برجسته کاری روی سطح های شیشه ای، چوبی، کاشی، سرامیک، طلق و حتی ام دی اف با استفاده از سندبلاست انجام می شود. البته انجام چنین اموری بیشتر جنبه تجاری و تبلیغاتی داشته و برای تزئین دکور مورد استفاده قرار می گیرند.

وسایل مورد استفاده برای سندبلاست

کلیه لوازمی که در دستگاه سندبلاست وجود دارد شامل دیگ، کلاه و نازل سندبلاست، کمپرسورباد و شلنگ می باشد و دیگ آن دارای سایزهای مختلفی بوده و نازل های آن  ۴، ۵.۵ و ۶ است و با استفاده از شلنگ های مربوطه می توان عملیات سندبلاست را انجام داد.

بعد از انجام عملیات سندبلاست باید با توجه به کیفیت سندبلاست تمام گرد، غبار، خاک، مواد زائد و همچنین رنگ و … را از روی فلزات پاک نمود.

انواع مختلف دستگاه های سند پلاست

یکی از پر کاربرد ترین دستگاه های سندبلاست که در صنعت از آن استفاده می شود ایربلاست سیار است و تخصصی ترین و صنعتی ترین دستگاه سند بلاست از نوع ایربلاست کابینی می باشد و هم چنین هنری ترین ابزار در دستگاه سندبلاست از نوع سندبلاست شیشه خواهد بود.

سندبلاست مخازن نوع دیگری از دستگاه سندبلاست است که برای رنگ آمیزی مخازن ذخیره سازی و همچنین به جهت پوشش دادن مخازن با استفاده از اپوکسی لازم است که از ابتدا سندبلاست صورت بگیرد.

نکات ایمنی برای استفاده از سند بلاست

۱- برای بالا بردن بهداشت و همچنین ایمنی باید از فن های ضد جرقه استاندارد در داخل مخن استفاده شود و از داربست بندی کل مجموه به صورت کاملا اطمینان کسب نمود.

۲- نوع تیپ های مورد استفاده بر روی گان ایرلس باید بر طبق استاندارد کارخانه سازنده باشد و به همین خطر باید در زمان رنگ آمیزی به آن توجه نمود.

۳- سندبلاست با مسباره باید طوری انجام شود که تمام میل اسکیل های روی سطح و همچنین درون خلل و فرج روی سطح خارجی کاملا تمیز شود تا سطح به صورت کاملا به رنگ آلومینیوم شود.

۴- برای اینکه میزان زبر بودن سطح فلز بعد از انجام عملیات سندبلاست به درستی اندازه گیری شود باید از دستگاه رافنس گیج استفاده نمود.

۵- در زمان رنگ امیزی باید فاصله گان تا سطح کار در حدود ۵۰ سانتی متر باشد و گان را باید با زاویه ای نسبتا مایل نگه داشته شود تا رنگ به هدر نرفته و یک سطح یکنواختی ایجاد شود.

۶- توجه داشته باشید که نباید عملیات سند پلاست را برای سطوح نم دار انجام داد و حتی در صورتی که سلیس یا مسباره خیس یا نم دار باشد اجرای سندبلاست مجاز نیست و بهتر است که انجام نشود.

۷- برای اینکه میران چسبندگی رنگ بعد از هر لایه مشخص شود باید با استفاده ا ابزار تست چسبندگی مانند نوار سنجش چسبندگی استفاده نمود.

۸- لایه پرایمر اتیل سلیکات که بر روی سطح قرار می گیرید باید به گونه ای چسبیده باشد که بعد از گذشت حداکثر یک دقیقه بعد از رنگ نتوان با استفاده از ناخن یا شیء فلزی تیزی لایه رنگ را از روی سطح جدا نمود.

۹-در زمان اجرای عملیات سندبلاست باید تمام سطوح حساس و همچنین تجهیزاتی متصل به محل اجرای کار که از جنس کربن استیل نیستند باید با استفاده از کاور های مخصوص پوشانده شود.

نوشتهٔ بعدی
ایجاد تغییر در فضای داخلی منزل
نوشتهٔ پیشین
نظم بخشیدن به آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید