طراحی دکوراسیون اتاق کار منزل

بدون دیدگاه

نکاتی برای طراحی دکوراسیون اتاق کار در منزل

بهتر است بدانید که ایجاد یک اتاق کار راحت و البته کاربردی در فضای خانه، بسیار راحت بوده و تنها کاری که لازم است شما انجام دهید این است که با کمک برنامه ریزی و تعیین یک هدف از پیش تعیین شده شروع به طراحی دکوراسیون اتاق کار خود نمایید. توصیه می کنیم برای اینکه بدانید چه می خواهید و چه کارهایی را باید انجام دهید، تا یک اتاق کار راحت و مناسب، داشته باشید، بهتر است به نکات مهم و اصولی که ارائه می دهیم، توجه داشته باشید.

تعیین فضای مناسب

بهتر بدانید که اولین و شاید مهم ترین مرحله برای ایجاد یک اتاق کار مناسب، این است که تصمیم نهایی خود را برای انتخاب فضایی که می خواهید به اتاق کار اختصاص دهید، بگیرید. نکته مهم این است که اتاق کار انتخابی شما باید کاملا” مجزا و مستقل باشد و اگر گوشه ای از اتاق نشیمن، اتاق خواب یا هر فضای دیگری را برای این منظور انتخاب نموده اید، باید به ایده هایی که برای این فضا مطرح می کنیم، توجه کنید.

ایده هایی برای ایجاد دفتر کار خانگی

۱- پیشنهاد می کنیم که اگر اتاقی در زیر شیروانی دارید، از این فضا که به عنوان یک فضای دنج و محفوظ است، برای اتاق کار خود استفاده کنید. البته فراموش نکنید که به خاطر دیوارهای کج و ارتفاع کم سقف، باید تدارک لازم برای ایجاد فضاهای ذخیره سازی متناسب با فضا داده شود. اما اگر از زیرزمین برای این منظور استفاده می کنید، باید مشکلاتی از قبیل کوتاهی سقف، رطوبت و سرمای هوا که در زیرزمین وجود دارد، را حل کنید.

۲-در صورتی که در خانه خود اتاق خواب مجزایی دارید، می توانید آن را به شکل مناسبی تبدیل به اتاق کار خود کنید. زیرا اتاق مجزا همه شرایط لازم و مفید را برای ایجاد اتاق کار خانگی خواهد داشت.

۳- یک ایده دیگری که می توانید از آن استفاده کنید، بهره گیری از کمد می باشد. شاید باور نکنید ولی یک کمد عمیق در خانه شما بسیار مناسب خواهد بود تا از آن برای اتاق کار خود استفاده کنید. با اینکه فضای کمد شاید کوچک باشد، اما خواهید دید که چگونه می توان از این فضای نقلی به شکل کاربردی استفاده کرد.

۴- اگر هیچ کدام از این فضاهایی که مطرح شد، را در اختیار ندارید، می توانید از گوشه اتاق خواب خود برای این منظور بهره بگیرید. البته فراموش نکنید که باید حریم هر یک از فضاهای موجود در اتاق خواب خود را تفکیک کنید و فضای خواب را از فضای کار با استفاده از پارتیشن جدا کنید.

۵- شاید باور نکنید، اما گوشه ای از آشپزخانه را می تواند به دفتر کار شما تبدیل شود. استفاده از این ایده برای خانم های شاغل بسیار مناسب خواهد بود. زیرا آنها می توانند علاوه بر اینکه به آشپزی می پردازند، بخشی از کار های مربوط به شغل خود را هم انجام دهند.

۶- انتخاب راحت و مناسب برای ایجاد فضای کاری، استفاده از بخشی کوچکی از اتاق نشیمن منزل می باشد. تنها نکته این انتخاب این است که باید مانند اتاق خواب، فضای کار را از فضای نشیمن جدا کنید و برای هر دو فضا حریم مناسبی را مشخص کنید.

۷- در صورتی که در خانه خود اتاقی مخصوص ناهارخوری مهمان دارید، می توانید قسمتی از این اتاق را به دفتر کار اختصاص دهید. حتی بهره گیری از میز ناهارخوری به عنوان میز کار هم ایده مناسبی خواهد بود.

۸- یک ایده دیگر که شاید کمی هزینه بر باشد، این است که در گوشه ای از حیاط یا پشت بام خانه خود، اتاقکی ساده بسازید و از آن به عنوان دفتر کار خانگی استفاده کنید. استفاده از این ایده به شما کمک می کند تا دفتر کاری آرام و دنج داشته باشید.

تهیه نیازهای دفتر کار

بعد از آنکه فضای مناسب برای ایجاد اتاق کار خود را انتخاب نموده اید، باید نیازهایی که در دفتر کار به آنها احتیاج دارید را تهیه کنید. برای مثال شما نیاز به تجهیزاتی مانند کامپیوتر، تلفن، دستگاه ها پرینتر، اسکنر، دستگاه کپی و فکس دارید که باید آنها را در فضای مناسبی از دفتر کار خود قرار دهید. وجود یک میز کار در کنار یک صندلی مناسب و استاندارد را فراموش نکنید و حتی بهره گیری از قفسه هایی که به صورت دیواری یا زمینی هستند هم الزامی می باشد. لازم به ذکر است که در دفتر کار شما باید نورپردازی های مختلفی انجام شود که به صورت کلی و کاربردی در قسمت های مختلف فضا ایجاد شود.

انتخاب میز برای دفتر کارخانگی 

بهتر است بدانید که برای انتخاب یک میز گزینه های زیادی وجود دارد، اما نکته مهم این است که شما باید با توجه به نوع نیازی که دارید، میز مناسب را تهیه کنید. برای مثال میز کامپیوتر به گونه ای طراحی شده است که می توانید قطعات مختلف آن را کنار هم قرار دهید و ساختاریL شکل یا U شکل ایجاد کنید. اما میز های توکار برای فضاهای خاص و فرورفته سفارش داده می شوند و به صورت معمول مناسب فضاهای محدود می باشند تا از این طریق بتوانند در فضا صرفه جویی کنند. انتخاب میزهای سنتی که از آنها در شرکت های بزرگ استفاده می شود و معمولا” دارای ابعاد ۷۵*۱۵۰ سانتی متر می باشند، هم گزینه دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید.

در صورتی که میز تحریر را برای دفتر کار خود انتخاب نموده اید، بهتر است بدانید که این نوع میزها به دلیل اینکه دارای ارتفاع مناسبی هستند، باعث می شود تا فرد در زمان نشستن روی صندلی احساس راحتی کرده و تسلط کامل روی کار خود خواهد داشت.

انتخاب صندلی مناسب برای دفتر کار

بهتر است بدانید که انتخاب صندلی مناسب را باید با توجه به مدت زمانی که از آن استفاده می کنید، در نظر داشته و برای آن هزینه کنید. در واقع هر چه بیشتر روی صندلی دفتر کار خود می نشینید، باید هزینه بیشتری را هم صرف خرید آن انجام دهید. انتخاب صندلی های چرخ دار که دارای پایه های ستاره ای می باشند، برای حرکت آسان در زمان کار شما بسیار مناسب خواهند بود.  

دو مدل صندلی داریم که معمولا ” با نام صندلی های اجرایی یا مدیر و صندلی های کار معمولی شناخته شده اند. صندلی های مدیر دارای دسته و تکیه گاه بلند می باشند و البته مقیاس و پهنای این مدل صندلی ها بزرگ تر از سایر صندلی ها می باشد. اما صندلی های کار معمولی تکیه گاه کوتاهی دارند و هم با دسته و هم بدون دسته در بازار موجود هستند، که بسیار مناسب برای کاربا کامپیوتر می باشند. پیشنهاد می کنیم در زمان خرید این این نوع صندلی ها، انواعی که دارای تکیه گاه و دسته های قابل تنظیم هستند را انتخاب کنید.

بهره گیری از فضای ذخیره سازی متعدد

شاید باور نکنید اما اتاق کار هم مانند سایر اتاق ها باید فضای ذخیره سازی کامل و متنوع را در اختیار داشته باشد. از این رو داشتن یک دفتر کار خانگی که به صورت سازمانه یافته و کاربردی باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. همان طور که می دانید فضاهای ذخیره سازی مناسب، برای کارهای مختلفی تهیه می شوند. برای مثال استفاده از فایل های جانبی راحت تر از فایل های عمودی بوده و حتی عمق استاندارد این فایل ها در حدود ۵۰ سانتی متر و پهنای آن ها بین ۷۵ تا ۱۰۵ سانتی متر است. البته فراموش نکنید که فایل های جانبی دارای یک تا ۵ کشویی در بازار موجود است و فضای زمینی بیشتری را اشغال می کنند.

استفاده از فایل های عمومی به دلیل اینکه دارای ارتفاع های متنوع می باشند، گزینه مناسبی هستند. البته ارتفاع آنها بستگی به تعداد کشوهای آن دارد و همچنین عمق این نوع فایل ها بین ۳۵ تا ۶۰ سانتی متر می باشد. بهره گیری از فایل های تخت به دلیل اینکه پهنا و عمق زیادی دارند و ورقه های کاغذی با مقیاس بزرگ در آن ها جا می گیرند، به صورت معمول برای استفاده معماران و نقشه کش ها مناسب می باشد.

استفاده از کتابخانه که به صورت آماده یا سفارشی تهیه می شوند هم گزینه مناسبی برای اتاق کار شما می باشند. قفسه های کتابخانه ای که به صورت سفارشی ساخته می شوند را می توان متناسب با فضایی که دراختیار دارید تهیه کنید. البته می توانید از طبقات دیواری که هم به راحتی نصب می شوند و هم ارزان هستند، برای فضای دیواری اتاق کار خود استفاده کنید. یادتان نرود که شما این امکان را دارید که با توجه به نیاز خود در اتاق کارتان، از فضاهای ذخیره سازی متفرقه مانند باکس های متعدد، تخته اعلانات و … استفاده کنید.

نورپردازی مناسب دفتر کار

شاید باور نکنید اما نورپردازی مناسب، از ضرورت های فضای کار، محسوب می شود . از این رو برای اینکه در اتاق کار خود دچار خستگی و سر درد نشوید، بهتر است نورپردازی کافی و مناسبی را برای این اتاق در نظر بگیرید. اما  نکته مهم این است که نورپردازی مناسب برای اتاق کار نیاز به انواع و لایه های مختلف نور در کنار هم دارد، که شامل نور پردازی کلی، کاربردی و تاکیدی می باشد. در نورپردازی کلی که همان نورپردازی سقفی می باشد، نور به شکل کلی در کل فضا پخش می شود و همه جا را روشن می کند.

اما نوپردازی کاربردی تنها سطوح خاصی را روشن می کند و باعث می شود تا چشم شما در زمان کار کردن خسته نشده و تمرکز شما را بالا می برد. برای مثال چراغ مطالعه نوعی از نورپردازی کاربردی است که تنها قسمتی که شما در حال انجام کار هستید را روشن می کند.

نورپردازی تاکیدی چندان ضرورتی در اتاق کار شما نخواهد داشت و زمانی از این نورپردازی استفاده می شود که بخوهید یک عنصر هنری و دکوراتیو را مشخص  کنید.

 

نوشتهٔ بعدی
دیوارپوش سه بعدی طرح صبا
نوشتهٔ پیشین
راهکارهایی برای جلوگیری از فلج شدن دکوراسیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید