عایق کاری حرارتی و هوابندی در ساختمان

بدون دیدگاه

یکی از سریعترین و سود آور ترین نتایج استفاده از طرح جامع انرژی های خانگی، بررسی چگونگی عایق کاری منزل به منظور کاستن اتلاف انرژی است. این کار باعث استفاده ی مناسب تر از هزینه های پرداختی انرژی می شود. تولید یک عایق مناسب با استفاده از ترکیب مصالح و تکنیک های ساخت و ساز، منجر به ایجاد بنایی با خصوصیات حرارتی مطلوب می شود. به طوری که نیاز به عملیاتی نظیر تصفیه ی هوا و کنترل میزان رطوبت ضروری نمی باشد. شما می توانید تنها با صرف هزینه ای اندک برای استفاده از محصولات عایق کاری و هوابندی خاص، هزینه های سرمایه گذاری مورد نیاز برای تامین سرمایش و گرمایش را تا ۳۰ درصد کاهش داده و راحتی بیشتری را برای خود مهیا نمایید.

عایق کاری حرارتی

برای شروع عایق کاری مکان هایی نظیر اتاق زیرشیروانی، سقف ها، دیوارهای بیرونی و زیر زمین، کف ها و فضاهای پیلوتی کم ارتفاع را برای رعایت سطوح استاندارد کنترل نمایید. میزان عایق کاری با کمیتی به نام مقاومت حرارتی اندازه گیری شده و مقاومت حرارتی بالاتر نشان دهنده ی مقاومت بهتر دیوارها و سقف در برابر انتقال حرارت می باشد.

اماکنی که بایست عایق کاری شوند

افزودن عایق به مکان های اشاره شده بهترین راه برای افزایش بازه انرژی خانگی می باشد. ممکن است در برخی نقاط کشور، بر اساس ملاحظات هزینه، مقاومت حرارتی کمتری نسبت به مقادیر توصیه شده در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان نیاز باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و راه کارهای اجرایی آن و همچنین کتاب جزییات عایق کاری حرارتی مراجعه نمایید.

برنا مه ی عایق کاری قادر است شما را در یافتن اقتصادی ترین حالت از طرح عایق کاری مورد نیاز یاری دهد. عایق ها معمولا” بر اساس نوع مواد به چهار شکل خمیری، پتویی، فله ای و پانل های فوم ساخته می شوند. هر یک از این عایق ها در قسمت های متفاوتی از خانه ی شما استفاده می شوند. عایق خمیری بین دیوارها با اتصالات سقف یا کف طبقات استفاده می شود.

معمولا عایق خمیری از الیاف شیشه و یا پشم سنگ از سنگ های بازالت و ضایعات سرباره فلزات ساخته می شوند. عایق های رولی و پتویی معمولا منشاء فایبر گلاس، پشم سنگ و یا سلولزی دارد و در داخل دیوارها و یا شیروانی پاشیده می شود.

مواد سلولزی نیز معمولا از بازیافت روزنامه با ترکیب مواد شیمیایی ضد آتش تولید می شوند. پانل های فوم از مواد متفاوتی نظیر پلی ایزوسیانات، پلی استایرن اکسترود شده، پلی استایرن های منبسط شده و یا سایر مواد تولید می شوند. این عایق ها سبک بوده، موجب استحکام سازه شده و عموما” مقاومت حرارتی بین ۴ تا ۷ به ازاء هر اینچ ایجاد می کنند. استفاده از عایق های مذکور در فضاهای محبوس نظیر : دیوارهای بیرونی، زیرزمین پی، دیوارها و پیلوت های کم ارتفاع، لایه های بتونی و سقف های شیب دار مناسب می باشد.

نکاتی در مورد عایق کاری

  • در موقع انتخاب مقاومت حرارتی عایق منزل خود، به عواملی نظیر آب و هوای منطقه، طراحی ساختمان و بودجه توجه داشته باشید.
  • برای عایق کاری محل هایی نظیر دیوار های بیرونی و سقف های شیب دار، از عایق های با چگالی بالاتر نظیر پانل های مقاوم استفاده کنید.
  • تهویه از جمله مواردی است که در کنترل رطوبت و کاهش مخارج سرمایش در تابستان نقش بزرگی ایفا می کند با نصب خروجی در فضاهای تو خالی سقف، به عبور بهتر جریان هوا از زیر سقف کمک نموده، محیطی راحت و کارا از نقطه نظر مصرف انرژی فراهم کنید.
  • حفره های تو خالی موجود برای ادوات روشنایی نیز یکی از منابع بزرگ تلفات حرارتی است. لیکن در مورد نحوه ی قرارگیری عایق در کنار این ادوات می بایست احتیاط نمود. ادواتی که علامت l.C  ( امکان اتصال مستقیم عایق کاری) دارند از این قضیه مستثنی می باشند.
  • در زمان نصب عایق ها جهت استفاده ی بهتر به دستورات استفاده از محصول که در بسته بندی عایق موجود است دقت نمایید. آسان ترین و کم هزینه ترین روش عایق کاری خانه شما، اضافه کردن عایق در دیوار های خارجی و سقف است. جهت آگاهی از کافی بودن عایق کاری فضا، ضخامت عایق را اندازه گیری نمایید. اگر مقاومت حرارتی عایق کمتر از ۵۷/۲ سانتی متر فایبر گلاس و یا پشم سنگ و یا ۶۳/۲ سانتی متر الیاف سلولزی باشد افزایش مختصر این مقدار کار سودمندی است.
  • در صورت سرد بودن خانه در زمستان و یا گرم بودن ساختمان در تابستان علی رغم مناسب بودن عایق کاری سقف، افزودن عایق به دیوارهای بیرونی ساختمان شانس شما را در رفع مشکل بیشتر می کند . این کار هزینه ی بیشتری را تحمیل می کند چرا که معمولا” نیاز به یک پیمان کار وجود دارد و این مسئله در مناطقی که شرایط جوی بدتری دارند بغرنج تر خواهد بود. هم چنین ممکن است عایق کاری فضای پیلوتی کم ارتفاع و بدون استفاده لازم باشد. در این صورت حتی عایق کاری دیوار ها یا کفی که بر روی فضاها قرار دارد لازم است.

ساختمان نوساز

  • میزان عایق کاری با مقاومت حرارتی مناسب برای دیوارهای بیرونی ساختمان های نوساز با توجه به منطقه ی جغرافیایی آن ها متغیر است.
  • برای دستیابی به این منظور خانه ها و هرگونه بخش اضافه شده، نیازمند داشتن فضاهایی در دیوارها جهت استفاده از عایق هایی نظیر پشم شیشه، پشم سنگ و … می باشد.
  • ضخامت و نوع عایق های حرارتی به کار رفته بسته به شرایط آب و هوایی، نوع مصالح ساختمانی و نوع کاربری ساختمان متفاوت هستند.

هوابندی

نشت هوای گرم از خانه ی شما به بیرون در تابستان و خروج آن در طول زمستان عملا” دلیل عمده ی هدر رفتن بهای زیاد پرداختی انرژی در خانه شماست. یکی از سریع ترین راه های صرفه جویی در هزینه، گچ گرفتن درزگیری و یا هوابندی تمامی شکاف ها، ترک ها و روزنه های مرتبط با فضای بیرون می باشد. با کاهش راه های نفوذ هوا، شما می توانید تا ۱۴ درصد در پرداخت قبوض انرژی صرفه جویی کنید.

نوشتهٔ بعدی
کاربردهای چوب آکویا
نوشتهٔ پیشین
۷ اشتباه در دکوراسیون داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید