نکاتی درباره انتخاب فرش :

بهتر است بدانید که نوع کفپوش خانه، وسعت محیط، میزان نورگیری، رنگ دیوارها و روکش مبلمان‌ها و پرده‌ها، میزان تردد در محیط و سبک فضای خانه و… از عواملی هستند که قبل از خریدن فرش برای منزل خود باید به آنها توجه داشته باشید تا بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید. 

چه فرشی برای کجا مناسب است ؟

۱- در صورتی که اتاق شما از نور کافی برخوردار نیست، پیشنهاد می کنیم که از فرش هایی با رنگ روشن استفاده کنید. زیرا هر چه فرش انتخابی شما روشن تر باشد، فضای اتاق شما نورانی تر خواهد شد.

۲- قبل از خرید فرش به رنگ هایی که در فضای منزل خود استفاده کرده اید توجه داشته باشید. برای مثال به رنگ دیوارها، پارچه روکش مبلمان، پرده‌ها و حتی رنگ چوب لوازم و از همه مهم‌تر رنگ کفپوش توجه کنید و در صورتی که دیوار، کفپوش یا مبلمان طرح داری در منزل خود دارید، بهتر است از فرش هایی با طرح خلوت استفاده کنید. انجام این کار به شما کمک می کند تا تعادل طرح و نقش در کف محیط حفظ شود.

۳- برای فضاهایی از منزل که پر تردد است، مانند اتاق نشیمن و یا فضای ورودی منزل بهتر است از فرش‌های روشن با بافت ظریف یا به اصطلاح رج بالا استفاده نکنید. زیرا این گونه فرش ها در مکان های پر رفت و آمد دچار آسیب دیدگی بیشتری خواهند شد.

۴-قبل از اینکه فرش مورد نظر خود را انتخاب کنید به سنتی و یا مدرن بودن آن توجه داشته باشید. برای مثال در خانه هایی که دارای کفپوش و یا پارکت هستند، بهتر است که گبه را انتخاب کنند و برای فضاهایی که دارای سبک سنتی هستند، طرح هایی مانند ترنج انتخاب مناسب‌تری است.

۵- از فرش هایی با ترکیب رنگ های روشن برای فضاهایی با وسعت کم استفاده کنید. فرش هایی با طرح افشان که در آنها لچک و ترنج حذف شده و دارای حاشیه کناری بوده و وسط فرش طرح گل و ساقه و برگ دیده می‌شود، بسیار مناسب بوده و نباید از فرش هایی با طرح خشتی  که تمام سطوح داخلی به مستطیل‌های مساوی تقسیم شده و در داخل هریک نقشه‌ای بافته شده است، استفاده کرد. زیرا این مدل از فرش ها فضا را کوچکتر می کنند.

فرش ماشینی و دستباف :

همان طور که می دانید بیشتر پدرها و مادرهای ما در منزل خود از فرش های دستباف استفاده می کنند و آنها را خیلی باارزش تر از فرش های ماشینی می دانند. امروزه شاهد فرش های ماشینی با طرح ها و مدل های مختلف در بازار هستیم  که زیبایی فوق العاده ای هم دارند و به دلیل قیمت ارزانی که نسبت به فرش های دستباف دارند، بسیار پر طرفدار بوده و مورد استقبال قرار گرفته اند. اما بهتر است بدانید که فرش دستباف مزایای بسیاری در مقایسه با فرش ماشینی‌ دارد و با اینکه قیمت بسیار بالایی نسبت به فرش ماشینی دارد، با این حال کاملا به صرفه خواهد بود.

تفاوت فرش دستباف و ماشینی :

۱-فرش های دستباف نه تنها از نمای دور دارای جلوه بی نظیری هستند، بلکه از نزدیک هم جلوه خوبی دارند. اما فرش‌های ماشینی فقط از دور، نما و جلوه دارند و از نزدیک دارای مرغوبیت چنداتی نیستند.

۲-با گذشت زمان باعث می شود تا رنگ فرش دستباف جلا پیدا کند، اما این مسله در فرش های ماشینی فرق می کند و بر اثر مرور زمان از جلوه فرش کاسته می شود.

۳- فرش های دستباف در صورتی که تمیز و مرتب نگه داشته شوند، هیچ‌گونه مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند. در صورتی که فرش های ماشینی  به دلیل اینکه دارای پرزهای پلاستیکی هستند، باعث می شود که در پی عبور و مرور حالت کهربایی به خود گرفته و در هوا معلق می‌شود و حتی باعث بروز حساسیت‌های تنفسی می شوند.

۴- فرش های ماشینی در اثر مرور زمان ارزش و بهای خود را از دست می دهند، اما فرش های دستباف در اثر گذشت زمان ارزش پیدا می کنند.

۵- فرش های دستباف دارای این قابلیت هستند که در فصل تابستان سرد و در فصل زمستان گرم باشند. اما درمورد فرش های    ماشینی باید گفت که به دلیل اینکه از مواد پلاستیکی تهیه شده است، این خاصیت را ندارد.

چگونه می توانید عمر فرش را افزایش دهید ؟

فرش ها هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به نگهداری دارند. به همین علت با رعایت نکاتی می توانید عمر فرش ها را افزایش داده و به صورتی طولانی مدت از آنها استفاده کنید.

۱- فرش را نباید در مکان های مرطوب نگهداری کنید. زیرا رطوبت دشمن فرش بوده و باعث پوسیدگی آن می شود.

۲از قرار دادن فرش در کنار منابع حرارتی و آتش زا خودداری کنید.

۳در هنگام جابجایی فرش ها حتما آنها را به صورت رول کرده انتقال دهید و هرگز فرش را تا نکنید. زیرا این کار باعث شکسته شدن آن می شود.  

۴ برای فرش هایی که بر روی سرامیک  پهن می شوند، به دلیل اینکه امکان حرکت فرش و لیز خوردن افراد وجود دارد، بهتر است از چسب‌های مخصوص فرش یا همان ترمز فرش یا آسترهای اسفنج مانند استفاده کنید.

۵ وسایل سنگین مانند کمد و مبلمان را بر روی فرش قرار ندهید. به دلیل اینکه باعث فشردگی الیاف فرش در یک نقطه می شود. در صورتی که مجبور به قرار دادن وسایل سنگین بر روی فرش هستید، بهتر است هر چند وقت یکبار جای وسایلی که روی فرش گذاشته‌اید را تغییر دهید و حتما از زیرپایه ای استفاده کنید.

۶-فرش ها را باید هفته ای یک بار با جاروبرقی تمیز نمایید.

۷بهتر است هر چند وقت یک بار فرش را سر و ته کرده  تا در معرض سایش قرار نگیرد.

۸-به گونه ای فرش را در زیر در پهن نمایید که در تماس مداوم با آن قرار نداشته باشد.  

۹تا جایی که امکان دارد از شستن فرش ها در منزل خودداری کرده و شستن آنها را به شرکت های معتبر قالیشویی بسپارید.

۱۰ تا جایی که امکان دارد مانع از تابیدن نور مستقیم خورشید بر روی فرش ها شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید