نکاتی درباره درب های چوبی

بدون دیدگاه

درب های چوبی

چوب از جمله متریال پر کاربردی است که در ساخت و ساز بناهای مختلف از آن استفاده می شود و وجود آن از اهیمت بالایی برخوردار است و عمدتا” از آن برای ساخت و تولید درب های ساختمان ها بهره گرفته می شود.

درب های چوبی از جنس چوب راش یا چوب روس بوده و یکی از دلایلی که از این دو نوع چوب برای ساخت  درب استفاده می شود این است که در برابر حریق بسیار مقاوم هستند.

چوب های قابل استفاده برای ساخت درب های چوبی باید از نوع درجه یک بوده و کاملا خشک باشد و به دلیل اینکه چوب های روسی در زمان خرید دارای رطوبت هستند باید قبل از ساخت درب با آنها به مدت ۳ تا ۴ ماه در هوای آزاد قرار گرفته تا از این طریق تمام نم و رطوبت داخلی آن از بین برود و در معرض هوای آزاد تمامی واکنش های خود را انجام دهند.

نحوه تولید درب های چوبی

در ابتدا باید به مقداری که برای ساخت درب مورد نیاز است چوب ها را قطع کرده و بعد از رنده کردن آنها در داخل دستگاه فرز که دارای تیغ های متعددی است ریخته تا ابزار خورده و در هم کلاف شوند تا به این ترتیب چوبی در چوب دیگر قفل شود تا از این طریق بتوان دربی محکم و مقاوم را ساخت.

برای ساخت درب های ساده چوبی باید چوب ها را به ضخامت استاندارد برش زده و بعد از کندگی کردن آن به اندازه مورد نظر قطع و سپس به صورت یک کلاف قلابی در آورده می شود و در کناره های آن گوشه گی زده و در وسط آن یک تیرک چوبی قرار می دهند. در مرحله بعد باید شبکه داخل آنها را قرار داده و ورق های مورد نیاز را به چسب آغشته و به کلاف درب میخ نمود . در مرحله نهایی باید در زیر دستگاه برش قرار داده و بعد از مدت ۲۰ دقیقه حرارت دادن با استفاده از یک فشار مناسب برس شده تا چسب به خوبی خشک شود.

درب آماده شده را باید در مدت یک روز روی یک سطح صاف قرار داده تا از این طریق مانع از تاب برداشتن آن شده و حرارت داخلی آنها خارج شود. در این مرحله است که درب برای نصب در محل آماده می گردد.

مزایای استفاده از چوب خشک در ساخت درب چوبی

برای ساخت درب های چوبی باید از چوب های مناسبی استفاده نمود تا نتیجه بهتری حاصل شود. درب های چوبی را باید با استفاده از چوب های خشک ساخته و دلیل آن هم این است که چوب های خشک مقاومت بالاتری دارند و در برابر آفات و حشرات بسیار مقاوم هستند و احتمال پوسیدگی آنها به مراتب کمتر از چوب های نم دار خواهد بود.

در شرایط آب و هوایی گوناگون و همچنین تغییر آب و هوای محیط چوب خشک به مراتب مقاومت بالاتری خواهد داشت و کیفیت رنگ پذیری آنها افزایش یافته و به دلیل وزن کم برای ساخت درب های ساختمان ها از آنها استفاده شود. چوب های خشک در برابر عبور اتصالات مقاومت دارند و به راحتی می توان ابزار های مختلف را روی آنها اجرا نمود.

انواع درب چوبی

دربهای چوبی دارای انواع مختلفی هستند که شامل درب چوبی با قاب تونیک، درب چوبی شیشه خور و درب چوبی تونیک سه لایه می باشند که هر کدام از آنها مراحل ساخت خاصی دارند و به روش های مختلفی ساخته می شوند.

قیمت و سایز استاندارد درب های چوبی

درب های چوبی به جهت اینکه قرار است در چه مکانی نصب شوند و به عنواب درب چه فضایی قرار بگیرند باید سایز استاندارد داشته باشند. برای مثال درب ورودی ساختمان باید دارای عرض ۹۰ سانت در ارتفاع ۲۱۰ تا ۲۲۰ سانتی متر باشد و درب چوبی اتاق خواب باید به صورت استاندارد عرض ۷۰ تا ۷۵ سانت و ارتفاع ۱۹۰ تا ۱۹۵ سانتی متر را داشته باشند.

درب های مخصوص سرویس بهداشتی باید با عرض ۶۵ تا ۷۰ سانتی متر و در ارتفاع ۱۹۰ سانت ساخته شوند.

قیمت درب های چوبی با توجه به کیفیت و نوع جنس چوبی که در آنها استفاده می شود و همچنین کارکردی که دارند متفاوت خواهد بود.

نحوه نگهداری از درب های چوبی

نور خورشید باعث می شود تا رنگ درب های چوبی از بین برود و کمک کم مواد رنگی روی درب ها محو شود. بنابراین باید درب ها را سنباده زده و مجدد رنگ نمود و هر ساله با کمک روغن جلا رنگ روی آن را براق کرده تا جلوه آنها از بین نرود.  

درب های چوبی در صورتی که بیش از ۴ ساعت در مقابل نور خورشید قرار بگیرند به سرعت شکل خود را از دست می دهند و شفافیت رنگ آنها از بین می رود.

پروسه تولید درب های چوبی

درب هایی که به صورت تمام چوب هستند بر طبق یک پروسه استاندارد ساخته و روانه باز می شوند. در ابتدا باید قطعات چوبی که قرار است به شکل درب باشند را بر طبق استاندراد تعریف شده بررسی نمود و بعد از آن نقشه درب را روی سه لایی کشیده و شابلون های برش را به دست آورد. در مرحله بعد باید قطعات چوب را بر طبق سایز های استاندارد بریده و جای اتصالات را برش زده و شابلون های حفاظتی را در این مرحله تهیه و قطعات کار ابزار زده می شوند. سپس باید مونتاژ اولیه را انجام داده و عیب ها را بر طرف نمود. اندازه ها را برای تهیه تنکه انجام و سپس مونتاژ ثانویه را انجام داد. در مرحله آخر بعد از مونتاژ نهایی باید کار پرداخت را انجام شود.

نوشتهٔ بعدی
شیشه لاکوبل چیست؟
نوشتهٔ پیشین
معماری داخلی فضاهای مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید