چند خاصیت چوب در دکوراسیون :

امروزه مواد و اشیاء مختلفی با استفاده از متریال مصنوعی ساخته شده است که از آنها به عنوان وسایل و ضروریات دکوراسیون استفاده می شود. اما بهتر است بدانید که بهره بردن از این وسایلی که با مواد مصنوعی یا شیمیایی تهیه شده اند، به قدری رواج یافته است که گاها از یاد می بریم که یکی از راه های رسیدن به آرامش در یک فضا، کاربرد عناصر طبیعی در آن محیط می باشد.در گذشته های بسیار دور برای ساختن خانه از مصالح و موادی که در طبیعت موجود بود، استفاده می کردند.اما نکته مهم این است که از چوب بیشترین استفاده را برای ساختن سرپناه می بردند.

همان طور که می دانید چوب نه تنها برای ساختن مسکن اولیه کارایی داشته، بلکه مهم ترین عامل برای ساختن وسایل داخلی منزل هم محسوب می شود. با اینکه امروزه از متریال های مصنوعی در ساخت وسایل بهره می برند، با این حال چوب نقش مهمی در دکوراسیون منزل ایفا می کند. استفاده از چوب علاوه بر اینکه در خلق زیبایی بسیار کارایی دارند، وجود آنها در یک محیط، باعث ایجاد فضایی مطبوع بوده و بر سلامت جسم و روان انسان تاثیر می گذارد.

بهتر است بدانید که چوب هم مانند بسیاری از وسایلی که در دکوراسیون منزل از آنها استفاده می کنید، دارای ویژگی های زیادی بوده که خوب است قبل از بکار گیری آن در دکوراسیون، از آن مطلع باشید.

خاصیت رنگ پذیری چوب :

بهتر است بدانید که چوب دارای رنگ های مختلفی می باشد، اما به طور معمول رنگ های طیف قهوه ای آن را دیده ایم. اما بهتر است بدانید که رنگ قهوه ای چوب در ترکیب با سایر رنگ ها حالت های مختلفی را ایجاد می کند. برای مثال چوب هایی با رنگ تیره اگر در کنار رنگ های پرمایه مانند زرشکی قرار بگیرند، باعث ایجاد یک ترکیب سنگین و حرفه ای می شوند که می توان از این رنگ در دفاتر اداری یا در اتاق کار منزل استفاده کرد. تصور کنید در اتاق کار منزل از یک ست میز و صندلی با رنگ چوب تیره که دارای روکش زرشکی است استفاده کنید و پنچره اتاق را با پرده ای به رنگ زرشکی و گل های قهوه ای به همراه توری کرم رنگ چیدمان کنید، آنگاه خواهید دید که چگونه این اتاق همه را مبهوت جذابیت خود می کند.

از چوب هایی که دارای رنگ های میانه مانند قهوه ای، شکلاتی و گردویی هستند، در کنار رنگ های سرد نظیر آبی فیروزه ای و سبزآبی استفاده کنید. زیرا وجود این رنگ ها در کنار هم تداعی کننده قایقی چوبی در کنار امواج دریایی کم عمق و آبی هستند و شما می توانید از این طریق فضایی شاداب، ملایم، آرامش بخش و مناسب برای محیط های خانوادگی، تفریح و استراحت ایجاد کنید.  

از یک ترکیب رنگی زیبا که باعث می شود انسان به حالت آرامش برسد و از نشستن بر روی یک کاناپه و تماشای تلویزیون لذت ببرد استفاده کنید، این ترکیب می تواند شامل خانه ای با کفپوش چوبی به رنگ گردویی، دیواری از چوب نارون کرم مایل به زرد، پرده های راه راه آبی کم رنگ و پررنگ و روکش مبلمان آبی با طرح سبز باشد، تا بتواند به طور کامل آرامش را به اعضای خانواده انتقال دهد. بهتر است بدانید که چوب های روشن زرد مایل به صورتی، کرم و سفید مایل به زرد از پراستفاده ترین چوب ها هستند و شما می توانید با داشتن کمی خلاقیت و جسارت این رنگ ها را با رنگ های گرم ملایم ترکیب کنید و از نتیجه کار لذت ببرید.

وجود یک سرویس ناهارخوری ساده که از جنس چوب راش به همراه با یک رومیزی کتان اخرایی و قالیچه قرمز، فضای منزل شما را تبدیل به یک محیط آرام و در عین حال شاد و پر نشاط خواهد کرد. حتی می توانید از چوب راش یا افرا در کنار چوب گردو یا چنار تیره استفاده کنید تا یک فضای کلاسیک داشته و بسیار مناسب اتاق پذیرایی می باشد. زیرا باعث ایجاد فضایی سنگین، شیک و در عین حال راحت می شود.

خانه ای آرام با استفاده از چوب :

نکته مهم این است که در یک محیط پوشیده از چوب، صداهای منتشر شده به صورت ملایم جذب شده و بعد منعکس می شود و باعث می شود تا از پیچیدن صدا جلوگیری شود و حتی اختلاف طول موج ها را در آن محل تعدیل کند. فراموش نکنید که چوب های خشک و سبک مانند کاج صدای زیادی در هنگام راه رفتن با کفش ایجاد می کنند و چوب های سنگین و متراکم مانند گردو و بلوط صدایی خفیف و گنگ منتشر می کنند. شما می توانید در کاربرد های مختلف از این نوع چوب ها به عنوان عاملی دینامیک و متغیر در چیدمان منزل استفاده کنید.

مقاوم بالا در برابر فرسایش :

بهتر است بدانید که ضریب سختی چوب پایین است و در مقایسه با سرامیک و سنگ، جسمی بسیار نرم به حساب می آید. اما به دلیل خاصیت ارتجاعی و بافت آوندداری که دارد، فرسایش آن بسیار کم خواهد بود. به همین خاطر از چوب برای مبلمان و پوشش های داخلی منزل استفاده می کنند. زیرا نه تنها بسیار زیبا بوده، بلکه باعث افزایش ایمنی برای کودکان و سالمندان می شود. برای مثال اثر ضربه بر روی کفپوش چوبی یا دسته صندلی که از جنس چوب است، خیلی کمتر از ضربه ای است که بر روی کف پوش سنگی  یا دسته صندلی فلزی ایجاد می شود.

مناسب در برابر سرما و گرما :

ظرفیت حرارتی در چوب به شکلی است که نوسانات دمایی آن بسیار کمتر از سایر متریال ها می باشد. برای مثال کف خانه یا مبلمانی که از جنس چوب باشد، در فصل زمستان به ندرت دچار سرمای زیاد می شوند که نتوان آنها را لمس کرد. اما برای خانه هایی که دارای کف سرامیک هستند، حتی اگر خانه به صورت کامل گرم باشد، ممکن است سرامیک همچنان سرد بوده و برای راه رفتن روی آنها نیازمند دمپایی یا جوراب باشید.

انعطاف پذیری چوب :

همان طور که دیده اید چوب به صورت اشکال مختلف مانند تخته، الوار، تخته چندلایی و روکش وجود دارد. البته فراموش نکنید که  تنها بخشی از حالت های چوب مانند مبلمان، دکور، کابینت، مجسمه، گلدان و حتی قاشق و بشقاب هستند، که ما در اطراف خود می بینیم. بسیاری از کمد ها و کابینت ها هم از چوب و تخته چند لایی تهیه می شود که در برابر آب و حشرات مقاوم هستند. اما بهتر است بدانید که حالت هایی از چوب وجود دارد که کاربرد های خاص تری دارند. انعطاف پذیری بالای چوب باعث شده تا بتوان آن را به اشکال مختلف تبدیل کرده و درهر فضایی از آن استفاده کرد.حتی در بعضی از مواقع چوب را در رنگ شناور کرده تا رنگ به صورت کامل در بافت آن نفوذ کند. با انجام این کار بافت نرم چوب رنگ بیشتری به خود گرفته و می توان شکل های زیبایی را خلق کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید