استفاده از آبنما در طراحی دکوراسیون

انواع آبنما

در پارک ها و میادین شهر برای زیباسازی محیط در کنار فضای سبزی که ایجاد می کنند، از فواره و آب های متحرک هم بهره می گیرند تا با کمک آنها زیبایی محیط را افزایش دهند. شایان ذکر است که به مجموعه فواره و آب های متحرک و راکدی که در فضای سبز، پارک ها و میدان های شهر قرار دارد، آبنما گفته می شود. البته فراموش نکنید که وجود آبنما به عنوان مهم ترین ساختار فضای سبز بوده که باید به آن توجه داشت.

 

مزایای استفاده از آبنما

آبنما یکی از زینت بخش ترین عنصر در محیط داخلی و خارجی محسوب می شود و با وجود آن نه تنها فضای سبز زیبا تر شده، بلکه با صدای آب می توان آرامش فوق العاده ای را ایجاد کرده و راهکاری مناسب برای تلطیف و پاکیزه نمودن هوا خواهد بود. به همین جهت کاربرد آبنما در قسمت های پر جمعیت شهر، بیشتر خواهد بود.

وجود آب در پارک ها باعث متعادل شدن درجه حرارت هوا شده و رطوبت نسبی برای گیاهان را تامین می کند و در ایجاد طراوت فضا بسیار موثر بوده و از خشکی و یکنواختی محیط می کاهد.  

از آنجایی که آب نشانه ای از پاکی، روشنایی و آرامش بخشی است، همه انسان ها به سمت آن جذب شده و همین مسله باعث می شود تا در زندگی ماشینی امروز با استفاده از صدا و ظاهر آب روح آدمی جلا پیدا کند.

از آنجایی که در آبنما آب در یک مدار بسته جریان دارد، از به هدر رفتن آب تا حد بسیار زیادی جلو گیری می شود و می توان بدون نگرانی از اتلاف آب از آبنما استفاده نمود.  

 

کاربرد آبنما

از آبنما در سال های بسیار دور برای باغ ها و کاخ ها بهره می گرفتند. اما در حال حاضر با پیشرفت هایی که در زمینه معماری داخلی انجام شده است، آبنماهای مختلفی در اندازه و ابعاد متنوع ساخته شده و از آنها در داخل خانه ها و آپارتمان ها استفاده می کنند. امروزه آبنما به عنوان یک عنصر در معماری ایرانی مورد استقبال قرار گرفته و در رستوران ها، ادارات، لابی ساختمان ها، هتل ها و همچنین منازل مسکونی کاربرد داشته و  با کمک این عنصر، می توان زیبایی مکان های داخلی را افزایش داد.

 

انواع فواره

 

بدون شک شما هم زمانی که صحبت از آب نما می شود، در ذهن خود فواره ها را مجسم می کنید، البته با اینکه فواره از پرکاربرد ترین و قدیمی ترین نوع آبنما ها محسوب می شود، اما باید گفت که فواره ها هم دارای انواع مختلفی مانند جهنده، ریزشی و پرتابی هستند که با استفاده از نورپردازی های مختلف زیبایی آنها بیشتر خواهد شد.

 

انواع آبنما از لحاظ ساختار

 

آبنما دارای انواع مختلفی است که با توجه به شکل و اندازه ای که دارند، تقسیم بندی شده و متناسب با نوع استفاده و محلی که قرار است نصب شود، طراحی شده و جلوه خاصی در فضای داخلی و خارجی ایجاد می کند.

 

آبنمای ساده

آبنمای ساده شبیه به یک حوض کوچک است و می تواند درکنار یک آلاچیق کوچک و ساده ایجاد شود. البته فراموش نکنید که اندازه و ابعاد یک آبنمای ساده با توجه به فضا، متفاوت بوده و از طریق آن می توان زیبایی لذت بخشی را به وجود آورد.

آبنمای صخره ای

در صورتی که به دنبال زیباترین آبنما هستید، پیشنهاد می کنیم از آبنمای صخره ای استفاده کنید. از این نوع آبنما ها در فضای های مختلفی مانند حیاط منازل مسکونی، محوطه بیرونی سفره خانه های سنتی و … استفاده می شود. قبل از انتخاب این نوع آبنما باید به ابعاد فضایی که دارید توجه کرده و آبنمای صخره ای را متناسب با فضا در نظر بگیرید. البته آبنمای صخره ای برای فضاهای بزرگ زیبایی بیشتری داشته و در فضاهای کوچک زیبایی خود را نشان نخواهد داد.

آبنمای ترکیبی

پر طرفدار ترین نوع آبنماها به صورت ترکیبی هستند و از آنها در فضای داخلی و خارجی می توان استفاده نمود. دلیل استقبال زیاد از این نوع آبنما این است که با هر سبکی همخوانی داشته و می توان در هر محیطی از آنها استفاده نمود و با وجود آن چهره فضای بیرونی کاملا تغییر خواهد کرد.

آبنمای دیواری

آبنمای دیواری با اینکه دارای یک ظاهر لوکس است، اما به دلیل اینکه سبک کلاسیک دارد، می تواند در فضای داخلی و خارجی محیط های سنتی یا خانه هایی با سبک کلاسیک استفاده شود و برای فضاهای کوچکی مانند پاسیو و حیاط های کوچک بسیار مناسب است .

آبنمای واتر وال

از آبنمای واتر وال در فضاهای مدرن استفاده شده و در استخر ها بسیار کاربرد دارد. این نوع آبنما معمولا بر روی دیوار های سنگی و بنتی اجرا می شود و آب به صورت دیواره ای از بالا به پایین جریان دارد و سر ریز شدن آب زیبایی خاصی را به محیط می بخشد.

آبنمای پیش ساخته

در صورتی که به فکر ایجاد یک آبنمای زیبا اما در کوتاه ترین زمان ممکن هستید، می توانید برای سرعت بخشیدن به اجرای آبنما، از نوع پیش ساخته آن بهره برده و با توجه به سلیقه و فضای بیرونی که در اختیار دارید نمونه پیش ساخته ای از آبنما را انتخاب کنید.

آبنمای طراحی شده

در صورتی که قصد دارید فضایی زیبا و خاص را در محیط بیرونی ایجاد کنید، می توانید از یک المان، تندیس یا مجسمه استفاده کرده تا به خوبی نقش آبنما را ایفا کند. توجه داشته باید که طراحی ایجاد شده در کنار نورپردازی مناسب می تواند فضایی منحصر به فرد را ایجاد کند.

آبنمای آبشاری

آبنمای آبشاری نمونه دیگری از آبنما می باشد که می تواند از آن در فضای داخلی استخر ها استفاده نمود. زیرا علاوه بر زیبایی، آرامش خاصی را به فضا می بخشد. می توانید در فضای یک باغ یا حیاط از این نوع آبنما استفاده کرده و از صدای پای آب در یک فضای سبز لذت ببرید. این نوع آبنما برای افراد مختلف از جذابیت خاصی برخوردار است و دلیل پر طرف دار بودن آن هم این است که تداعی کننده طبیعت می باشد. 

انواع آبنما از لحاظ کاربرد

 

آبنما با توجه به نوع کاربردی که دارد، دارای انواع مختلفی است که شامل موارد زیر است.

 

آبنمای موزیکال

 

آبنمای موزیکال همان طور که از اسم آن مشخص است، همراه با موسیقی بوده و آب با کمک پمپ ها شتاب گرفته و با استفاده از نازل های تعبیه شده به سمت بالا پرتاب شده وب ا نورپردازی های رنگی و صدای موسیقی اجرا می گردد. آبنمای موزیکال به گونه ای طراحی شده است که نگاه کردن به آن از تفریحات روح نواز به شمار می رود. زیبایی آبنمای موزیکال این است که آب های رنگی در حال پرواز سخن گفته و کل فضا در جادوی آب، نور و موسیقی غوطه ور خواهد شد. شاید باور نکنید اما حرکات موزون فواره های رنگی آب، هماهنگ با موسیقی چنان جذابیتی خواهد داشت که تنها باید به صورت زنده آن را تجره کنید.

 

دو روش برای هماهنگ کردن حرکت آب و نور با موسیقی وجود دارد که عبارتند از :

 

حالت اول به گونه ای است که افکت ها از سیستم کنترل، تغییر وضعیت داده و میزان شدت آب خارج شده از پمپ ها با شدت صدای موسیقی تغییر می کند و در حالت دوم  بر اساس ضرب آهنگ موسیقی می توان افکت ها و شدت آب خارج شده از پمپ ها را برنامه ریزی کرد، در این روش از پروسسورهای با قدرت بالا استفاده می شود و به آن روش کارگردانی هم گفته می شود.

آبنمای داخلی

آبنمای داخلی همان طور که از اسم آن پیداست، برای محیط های داخلی مانند هتل ها، ویلاها، مجتمع های تجاری و تفریحی کاربرد دارد و نه تنها باعث ایجاد محیطی لوکس می شود، بلکه نشاط و طراوت را در محیط ایجاد می کند. در آبنمای داخلی از المان های با کیفیت و خاصی استفاده می شود تا زیبایی آبنما بیشتر شود.

 

آبنمای ریتمیک

 آبنمای ریتمیک به گونه ای طراحی شده است که در آن ریتم آبنما با نورپردازی هماهنگ است. آبنمای ریتمیک آرامش بخش بوده و در آن صدای آب همراه با نورپردازی فضای زبیایی را خلق می کند. با استفاده از این نوع آبنما می توان محیطی شاداب و جذاب ایجاد نمود و چون انواع مختلفی دارد، می توان متناسب با هر محیط نمونه خاصی را انتخاب کرد.

آبنمای میدانی

در بیشتر میدان های شهر می بینید که علاوه بر فضای سبز از عنصر آب هم بهره گرفته می شود. وجود آبنما در میدان های شهر علاوه بر اینکه زیبایی فضا را بیشتر می کند، در لطافت بخشیدن به فضاهای شهری هم نقش مهمی خواهد داشت. زیرا به عقیده روانشناسان شنیدن صدای آب در انسان ها ایجاد آرامش می کند و آبنمای میدانی راهکاری است برای اینکه افراد مختلف برای لحظاتی کوتاه مشغول تماشای آبنما شوند.

آبنمای میدانی در مکان های عمومی مانند میادین شهر، بلوار ها، ورودی پارک ها و … قابل استفاده بوده و چون طراحی ساده ای دارد، از افکت های کمتری در آنها استفاده شده و با کمک نورپردازی های با شکوه می توان جلوه میدان شهر را بیشتر از قبل نمود.

 

آبنمای کلاسیک

آبنمای کلاسیک دارای رقص نور در آب بوده و این ویژگی باعث جذابیت بیشتر این نوع آبنما ها می شود. جالب این است که آبنمای کلاسیک هم در طول روز و هم در ساعات شب طرفدارهای خاص خود را دارد.

آبنمای کلاسیک بسیار شبیه آبنمای موزیکال بوده و تمام زیبایی آبنمای موزیکال را دارا می باشد، اما به دلیل محدودیت های مکانی از موسیقی در آن استفاده نمی شود. به همین خاطر از این نوع آبنما می توان در محیط های مذهبی و خاص و همچنین مکان های عمومی که امکان پخش موسیقی وجود ندارد، استفاده نمود.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید