اصول چیدمان اتاق نشیمن استاندارد

اصول چیدمان اتاق نشیمن استاندارد

در هر خانه ای که زندگی می کنید چه بزرگ و ویلایی باشد و چه آپارتمانی کوچک و نقلی، بهتر است به آرامش خود و اعضای خانواده احترام گذاشته و چیدمانی را انجام دهید که علاوه بر زیبایی از یک اصول و آرامشی برخوردار باشد. در واقع باید بخشی از خانه خود که همان اتاق نشیمن است، را تبدیل به دوست داشتنی ترین و مهربان ترین قسمت خانه کنید. از آنجایی که اتاق نشیمن فضایی است که اعضای خانواده در آن بخش دور هم جمع شده و باهم به گفتگو می پردازند، بهتر است در زمان چیدن این فضا کمی هوش و ظرافت به خرج داده و این اتاق را تبدیل به اتاقی راحت و صمیمانه نمایید.

البته فراموش نکنید که  در اتاق نشیمن باید از مبل های راحتی مناسب استفاده کنید تا به آسانی بتوانید روی آنها نشسته و با دوستان خود گپ زده یا روی آنها لم داده و مطالعه کنید. نکته مهم این است که مبلمان راحتی که انتخاب می کنید علاوه بر اینکه باید از نظر رنگ و طرح با فضای نشیمن هماهنگی داشته باشد، باید اندازه آنها هم با متراز اتاق نشیمن متناسب باشد. بهتر است در اتاق نشیمن همه اجزا را در جای مناسب خود قرار داده و هرگز جای وسیله را خالی نگذارید.

برای اینکه اتاق نشیمن منزل شما از قانون بقای آرامش پیروی کند و بتوانید فضای آرامش بخش و راحتی را ایجاد کنید، بهتر است جانمایی وسایل را به درستی انجام دهید.

مبلمان

همان طور که می دانید در هر اتاق  نشیمنی، یک سری وسایل وجود دارد که بین همه اتاق های نشمن مشترک است و مبلمان هم جزء همان وسایل است. بهتر است بدانید که اولین اصولی که برای ایجاد یک اتاق نشیمن مناسب و استاندارد باید به آن توجه کنید، چیدمان مبلمان خواهد بود و باید به گونه ای آن را انجام دهید که یک مسیر بدون مانع برای رسیدن به فضا های دیگر وجود داشته باشد و بهتر است این مسیر دارای عرضی بین ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر باشد.

اصل دیگری برای اتاق نشیمن استاندارد وجود دارد، فراهم کردن یک قوس گفت و گو می باشد. در واقع مبلمان را باید به گونه ای قرار دهید که افراد در زمان صحبت کردن در این محیط به راحتی بتوانند صدای یکدیگر را شنیده و باهم گپ بزنند.

اگر فضای نشیمن خانه شما بزرگ است، می توانید ازکاناپه های ال شکل استفاده کنید. البته با اینکه این نوع کاناپه ها فضای بیشتری را اشغال می کنند، اما در صورتی که جانمایی درستی انجام شود، می تواند فضای دنجی را در این اتاق ایجاد کند و باعث شود تا صمیمت این اتاق افزایش یافته و همه اعضای خانواده به راحتی بتوانند روی تکه های مختلف مبل بشینند.

بهتر است بدانید که با کمک مبل های ال شکل به راحتی می توانید فضاهای جداگانه ای را ایجاد کنید. در واقع اگر خانه شما اتاق نشیمن جداگانه ای نداشته باشد، با استفاده از این نوع مبل ها می توان فضاهای مخلتلف خانه را جداسازی کرده و یک اتاق نشیمن برای خانه خود بسازید. البته برای اینکه کار جداسازی به درستی انجام شود، بهتر است از یک دست مبلمان ال شکل که دارای رنگی تند و متضاد از رنگ دیوار و کف منزل است، استفاده کنید.

کاناپه

در صورتی که اتاق نشیمن منزل خود کوچک است، پیشنهاد می کنیم از کاناپه های تکی برای این فضا استفاده کنید. انجام این کار چند مزیت دارد و آن هم این است که به شما کمک می کند تا فضای نشیمن راحت، منظم و در عین حال مدرنی داشته باشید. از آنجایی که کاناپه از وسایلی است که در اتاق نشیمن زیاد از آن استفاده می شود، بهتر است نوع با کیفیت آن انتخاب کنید. زیرا در غیر این صورت، کاناپه بعد از مدتی شکل اولیه خود را از دست داده و خراب می شود.

بهتر است بدانید که یک کاناپه تکی که به شکل ایده الی راحت باشد، در حدود ۲۱۳ سامتی متر طول و ۹۸ سانتی متر عمق دارد. البته یادتان نرود که یک کاناپه مناسب برای یک اتاق نشیمن کوچک، بهتر است در حدود ۱۸۰ سانتی متر طول داشته باشد تا بتوانید از باقیمانده فضای اتاق به شکل درستی استفاده کنید.

میز

به صورت معمول میزهای پذیرایی که در اتاق نشیمن از آنها استفاده می شود، به عنوان نقطه کانونی محسوب شده و باید زیبا و کاربردی باشند. اگر اتاق نشیمن منزل شما کوچک است، پیشنهاد می کنیم از میزهای گرد یا بیضی استفاده کنید. اما میز های مربع شکل را برای اتاق های نشیمن بزرگتر هم می توانید استفاده کنید. یادتان باشد که میز ها را نباید خیلی دورتر از مبل ها قرار دهید و در حال استاندارد، حداکثر فاصله ای که میز باید تا کاناپه ها داشته باشد، ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر است.انجام این کار به شما کمک می کند تا به راحتی بتوانید به وسایل و خوراکی هایی که روی میز قرار دارند، دسترسی داشته باشید.

صندلی یا نیمکت

همان طور که می دانید در اتاق نشیمن باید فضاهایی برای نشستن وجود داشته باشد و تنها با وجود مبلمان راحتی نمی توان این شرایط را فراهم نمود. به همین خاطر برای اینکه فضاهای نشستن را بیشتر کنید، می توانید از صندلی های تکی یا نیمکت های کوچک استفاده کنید. البته فراموش نکنید که صندلی های انتخابی شما باید متناسب با مبلمان اصلی باشد. توصیه ما این است که صندلی ها را در کنار مبلمان به صورتی چیدمان کنید که قوس گفت و گو اتاق نشیمن از بین نرود. البته می توانید با کمی خلاقیت صندلی ها را هماهنگ با مبلمان سازید و برای انجام این کار بهتر است رنگ رویه صندلی ها با رنگ کوسن های روی مبلمان سازگار باشد.

دکوری ها

در اتاق نشیمن کوچک باید از تابلو های کوچک و چند تکه استفاده کنید و رنگ تابلو ها را متناسب با مبلمان انتخاب کنید. اما در صورتی که فضای نشیمن نسبتا” بزرگی دارید، می توانید از یک تابلوی نقاشی بزرگ استفاده کنید. برای اینکه فضای دلپذیری را در اتاق نشیمن ایجاد کنید، بهتر است گلدان های کوچک طبیعی را روی میز کنار مبلمان راحتی قرار دهید. از آباژورها هم می توانید برای اینکه پرتی فضای بین مبلمان و دیوار را پر کرده و نور اتاق را تنظیم کنید، بهره بگیرید.

تلویزیون

بیشتر افراد برای دیدن تلویزیون روی مبل راحتی لم داده و به تماشای برنامه های مختلف می پردازند. نکته مهم است که تلویزیونی را باید برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنید که ابعاد آن با ابعاد مبلمان و حتی اندازه اتاق تناسب داشته باشد. از آنجایی که تلویزیون های امروزی دارای ابعاد ۴۲ اینچ به بالا می باشند، به همین خاطر باید مبلمان را در فاصله ۳ متری از تلویزیون قرار دهید. البته ارتفاع تلویزیون را هم باید در نظر بگیرید، از این رو  باید میز تلویزیون انتخابی شما بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر باشد. اما اگر تمایل دارید که تلویزیون را به دیوار نصب کنید، باید در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی متر از کف زمین فاصله داشته باشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید