افزودنی های بتن

افزودنی های بتن

تکنولوژی به صورت روز افزون در زمینه های مختلف صنعت ساختمان در حال پیشرفت بوده و همین مسله باعث شده تا امروزه برای ساختمان سازی از مواد و متریال های جدیدی که دستخوش تغییرات مختلف قرار گرفته و دارای تاثیرات شگفت انگیزی هستند استفاده شود. محصولاتی چون فوق روان کننده ها، عایق های پوششی، چسب ها و ضد یخ ها از جمله موادی هستند که در ساخت و ساز شرکت داشته و باعث می شوند که با سرعت بالایی ساختمان با کیفیتی ایجاد شود.

از مواد افزودنی ها به جهت بالا بردن کیفیت محصول استفاده می شود و بتن به دلیل اینکه از مهم ترین مواد ساختمان سازی به شمار می رود با استفاده از افزودنی های مختلف با کیفیت تر شده و حتی نارسایی های احتمالی آن کاهش می یابد.

کاربرد افزودنی های بتن

با استفاده از افزودنی هایی که به بتن اضافه می شود می توان خواص شیمیایی و مکانیکی بتن را قویت کرده وبه افزایش مقاومت، دوام و همچنین پایداری بتن تا حد زیادی کمک می شود. افزودنی بتن یکی از مواد تشکیل دهنده بتن بوده و به جهت اصلاح خواص بتن قبل و یا در زمان مخلوط بتن به آن اضافه می شود.

مزایای افزودنی های بتن

افزودنی های بتن فورمولاسیون بسیار خاص و ویژه ای دارند که باعث می شود ماندگاری بالایی داشته و به دلیل اینکه در بسته بندی های استاندارد در بازار ارائه می گردد امکان انبار و ذخیر نمودن آنها به آسانی قابل انجام است.

یکی از مزایای استفاده از افزودنی های بتن این است که در کاهش هزینه ها نقش مهمی داشته و به دلیل اختلاط آسان می توان به راحتی از آن استفاده نمود.

مواد تشکیل دهنده مواد افزودنی های بتن

افزودنی بتن از سیمان پرتلید، سنگدانه و همچنین آب تشکیل شده است که به صورت گرد یا مایع می باشد و به صورت کلی به چند دسته مختلف تقسیم می شوند که شامل حباب ساز کاهنده آب، دیرگیر کننده بتن، زودگیر کننده بتن، روان کننده، فوق روان کننده و کاهنده آب ، آب بند کننده، ضد یخ ملات و … می باشند.

انواع مختلف افزودنی های بتن

مواد روان کننده و فوق روان کننده از اصلی ترین افزودنی های بتن به شمار رفته و باعث کاهش آب و افزایش کارایی و عملکرد بتن می شوند. کاهش آب در ملات برای مخلوط کردن بتن و همچنین بالا بردن مقاومت آن مناسب است. نکته مهم این است که این مواد افزودنی باعث صرفه جویی در مصرف سیمان در بتن می شوند و  تراکم عملکرد بتن را افزایش داده و مهم تر اینکه از آب انداختن بتن جلوگیری خواهد کرد.

ضد یخ بتن

این ماده افزودنی در بتن به عنوان یک ماده شتاب دهنده کاربرد داشته و دارای واکنش هیدراسیون بوده و به جهت تهیه و اجرای بتن در سرمای بسیار شدید طراحی و به بتن اضافه می شود.

روان کننده بتن

از این ماده افزودنی به جهت کاهش آب و بالا بردن کارایی بتن بهره گرفته می شود و قابلیت بالا بردن مدت زمان کارایی  بتن را دارا می باشد. روان کننده بتن را برای تهیه و ساخت بتن استفاده می کنند تا بتوان به راحتی با کمک ماله آهنی اجرا نمود.

فوق روان کننده

روان ساز بتن دارای خاصیت دیرگیر بتن بوده  و به شکل مایع قابل عرضه در بازار است. فوق روان کننده به عنوان یک ماده افزودنی بر روی سطح سیمان اثر گذاشته و خاصیت روان کنندگی بسیار خوبی در بتن ایجاد می کند. فوق روان کننده ها در مقایسه با روان کننده ها اثر بخشی قوی تری داشته و بدون اینکه مقاومت بتن را کاهش دهند انسجام آن را حفظ و بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از آب مورد نیاز را کاهش داده و این مسله در افزایش مقاومت بتن نقش مهمی را ایفا می کند.

حباب هوا ساز

این ماده افزودنی حباب های ریز هوا را در بتن ایجاد کرده و در بین سنگ دانه های بتن نفوذ می کند و باعث سخت تر شدن بتن می شود که این مسله در نهایت نفوذ ناپذیری بتن را افزایش می دهد. حباب هوا ساز مقاومت و دوام بتن را در مقابل یخ زدن و همچنین ذوب شدن افزایش داده و مانع از پوسته شدن سطح بتن می شود. این ماده افزودنی باعث روان شدن بتن شده و حالتی ارتجاعی و فنری شکل به بتن می بخشد.

دیرگیر کننده بتن

یکی از افزودنی هایی که به بتن اضافه می شود دیرگیرکننده ها می باشد که به عنوان افزودنی شیمیایی بتن معرفی شده و به جهت کاهش آب گیری در بتن کاربرد دارد. برای مثال شکر به عنوان یک ماده دیرگیرکننده بتن معرفی می شود. نکته مهم این است که استفاده و یا عدم استفاده از دیرگیرکننده در بتن تاثیری در مقاومت بتن نخواهد داشت.

با کمک این ماده افزودنی می توان گیرش بتن را به تاخیر انداخته و به صورت معمول از بتنی که دارای دیرگیر کننده باشد در بتن ریزی های حجیم استفاده می شود.  

زودگیر کننده بتن

افزودنی زودگیر کننده برای تسریع عملکرد بتن کارایی داشته و برای اینکه سرعت آب گیری بتن افزایش یابد به بتن اضافه می شود. از معروف ترین زودگیرکننده ها می توان به کربنات سدیم، کلرید سدیم نام برد. زودگیرکننده ها را برای بالا بردن گیرش به بتن اضافه می کنند تا در مناطقی که سرمای بسیار زیادی دارد امکان یخ بستن بتن از بین برد.

افزودنی کاهنده آب

از کاهنده آب به منظور تغییر میزان آب مصرفی استفاده می شود و در شرایط مناسب روانی بتن را ایجاد می کند و باعث ایجاد مخلوطی یکپارچه و همگن می شود و با  ثابت نگه داشتن میزان آب کارایی بتن را افزایش و میزان آب را کاهش داده و مقاومت بتن را افزایش می دهد. با کمک این افزودنی می توان جدا شدن سنگدانه های بتن را کاهش داده و در مصرف سیمان تا حد زیادی صرفه جویی نمود. کاهنده بتن هیچ گونه کلرایدی نداشته و برای بتن های پیش ساخته و مسطح بسیار مناسب است.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید