الیاف شیشه و کاربرد های آن

الیاف‌ شیشه چیست؟

تارهای بسیار باریک از جنس شیشه با قطر ۵ تا ۲۵ میکرون و طول نامحدود را الیاف شیشه می نامند. الیاف شیشه به شکل انبوه تولید شده و معروف‌ ترین تقویت‌ کننده مورداستفاده در صنعت کامپوزیت می‌باشد.

انواع مختلف الیاف شیشه

انواع مختلفی از الیاف شیشه موجود است که ترکیبات شیمیایی این الیاف‌ها با هم متفاوت بوده  و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب هستند که شامل الیاف هایی از نوع عایق الکتریکی، الیاف با مقاومت شیمیایی ،الیاف با مقاومت مکانیکی بالا، الیاف با مدول بالا، الیاف با ثابت دی الکتریک بالا، الیاف با مقاومت خوردگی بالا می باشند که هر کدام دارای نام اختصاری مخصوصی هستند.

تفاوت الیاف شیشه و پشم شیشه

قطر تارها در پشم شیشه غیر یکنواخت و طول آن محدود است و پروسه تولید آن به خاطر تفاوت در نوع سرد شدن است چرا که ساختمان شیشه شکننده می باشد. الیاف شیشه در بالا بردن مقاومت کششی و تقویت کامپوزیت ‌ها استفاده می‌شود ولی پشم شیشه را به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار می‌دهند. البته استفاده از الیاف شیشه به عنوان عایق حرارتی هم کاربرد دارد.

اشکال مختلف الیاف شیشه

الیاف شیشه به صورت نخ، رشته ای و یا به صورت پارچه ای در بافت های ساده، ساتین و … تولید می شوند. شکل دیگر الیاف شیشه به صورت سوزنی و نمدی بوده و یا به شکل نواری هستند. نمونه های دیگر به صورت سه بعدی یعنی ترکیبی از سوزنی، پارچه ای و رشته ای می باشد.

خصوصیات الیاف شیشه

الیاف شیشه در مقابل مواد شیمیایی مقاوم بوده و باکتری، قارچ‌ها و دیگر جانوران بر الیاف تأثیری نمی‌گذارند. این الیاف رطوبت را جذب نمی‌کند و به دلیل عایق بودن در برابر جریان برق برای استفاده در ساخت اجزا و قطعات الکتریکی مناسب می‌باشد. مدول الاستیسیته و استحکام کششی بالا، انعطاف پذیری مناسب از دیگر خصوصیات الیاف شیشه می باشد.

کاربرد الیاف شیشه

از الیاف شیشه به جهت مقاوم سازی صنایع شیمیایی در مقابل خوردگی استفاده می شود و سطح مصالح ساختمانی را با این الیاف پوشش می دهند تا از این طریق بتوان مقاومت کششی آن را افزایش دهند. الیاف شیشه مقاومت بتن را بالا برده و به عنوان یک چسبنده مناسب برای سازه های مختلف به شمار می رود. با استفاده از الیاف شیشه می توان سطح بتن را تعمیر کرده و ترک های موجود را پوشش داد.

با الیاف شیشه می توان به افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله کمک کرده و به عنوان یک عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی کاربرد دارند. از الیاف شیشه در صنایعی مانند ساخت تجهیزات لوازم خانگی، تجهیزات ورزشی، ساخت اعضاء مصنوعی بدن، وسایل خودرو و … استفاده می شود.

مزایای و معایب استفاده از الیاف شیشه                                        

الیاف شیشه قیمت نسبتاً پایینی دارند و دارای استحکام کششی بالایی هستند و همچنین مقاومت شیمیایی بالایی داشته و دارای خواص عایق مناسبی هستند. با انواع چسب ها و رزین ها سازگار هستند اما فراموش نکنید که بسیار شکننده بوده و مقاومت خستگی پایینی دارند. این نوع الیاف در مقایسه با سایر الیاف مدول نسبتا” پایین دارند و نسبت به ساییده شدن حساس هستند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید