انواع شیشه ساختمانی

بدون دیدگاه

انواع شیشه های ساختمانی

شیشه ها کاربردهای بسیاری دارند و جزء موادی به شمار می روند که از آنها می توان به صورت اشکال مختلف در ساخت وسایل تزئینی همانند تابلو ها، گل ها و …استفاده کرد، همچنین میتوان از آنها ظروف آزمایشگاهی مختلفی مانند بشر، ارلن و … را ساخت. ظرف های آشپزخانه مثل لیوان، بطری های آب و… هم با شیشه تهیه و قابل عرضه هستند، حتی درب و پنجره های ساختمانی با شیشه های مسطح ساخته می شوند.

آگاهی داشتن از میزان نور فضا و انتخاب مناسب شیشه ها نکته بسیار مهمی است که باید آن را مد نظر داشته تا بتوانید از طریق آن زیبایی محیط را بیشتر کرده و آرامش افراد ساکن در یک مکان را افزایش دهید ، زیرا تاثیر گذاری شیشه ها در فضای داخلی و خارجی ساختمان بسیار زیاد است و حتی سرمایش و گرمایش فضای داخلی را با انتخاب یک شیشه مناسب میتوان کنترل کرد و فضایی آرامش بخش را ایجاد نمود.

انواع شیشه

شیشه ها دارای انواع متنوعی مانند دوجداره، جذب کننده حرارت، سکوریت، رنگی، شفاف و نیمه شفاف و … هستند و کاربرد آنها با توجه به ویژگی هایی که دارند متفاوت خواهدبود. از این رو انواع شیشه های ساختمانی که به شکل های مختلفی عرضه می شوند عبارتند از:

شیشه های رنگی

برای تهیه شیشه های رنگی می توانید بعضی از مواد شیمیایی به کار رفته در مصالح اولیه آنها را کم یا زیاد کنید و از این طریق شیشه های رنگی را به وجود آورید، برای تهیه شیشه های رنگی روش های مختلفی وجود دارد برای مثال می توانید شیشه های سفید رنگ را داخل شیشه های مذاب رنگی کنید تا دو طرف شیشه ها رنگی شود.

کاربرد شیشه های رنگی

در ویترین مغازه ها معمولا” از شیشه های رنگی میتوان استفاده کرد البته این شیشه ها در نمایشگاه ها، آزمایشگاه ها و همچنین ساختمان های صنعتی هم کاربرد داشته و حتی در خانه هایی که دارای یک طراحی خاص باشند هم می توان از شیشه های رنگی استفاده نمود. شیشه های رنگی تا حد بسیار زیادی از نور خورشید را جذب می کنند و مقدار بسیار کمی نور را از خود عبور می دهند.

با کمک تورهای فلزی که در بین این نوع شیشه ها قرار داده می شود میتوان این نوع شیشه ها را تهیه نمود که دارای دو نوع ساده و مشجر می باشند و برای فضاهایی قابل استفاده هستند که معمولا” خطر فرو ریختن شیشه ها و شکستن آنها وجود داشته باشد.

شیشه های پیرکس

نوع دیگری از شیشه ها، شیشه های پیرکس است که به ضد آتش هم معروف است و در برابر حرارت بسیار زیاد، مقاومت بالایی دارند. این نوع شیشه ها به دلیل مقاومت بسیار بالا در ظروف آشپزخانه و آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند و می توان آنها را روی اجاق گاز یا جلوی بخاری بدون اینکه نگران شکستن آنها باشید قرار دهید.

شیشه های مضاعف یا دو جداره

شیشه های ساده یا رنگی که به صورت موازات در کنار هم قرار گرفته اندو دارای دو لایه شیشه هستند و باید درزهای آنها به صورت کامل آب بندی شود و فضای ایجاد شده بین دو لایه شیشه با مواد خشک کننده پر شود را شیشه های دوجداره میگویند.

شیشه های سکوریت

نمونه دیگری از شیشه ها هستند که اگر ضربه ای به آنها وارد شود شکسته و به ذرات ریز و مکعبی شکل تقسیم می شوند که به آنها شیشه سکوریت میگویند.البته خاصیت این ذرات این است که هرگز خطر زا نبوده و جراحتی ایجاد نمی کنند. استحکام ایجاد شده بر روی شیشه های سکوریت به گونه ای هست که باعث می شود تا مقاومت شیشه در حدود ۳ تا ۵ برابر در مقابله با ضربه و شوک های حرارتی افزایش یابد.

ازشیشه های سکوریتی در ویترین مغازه ها، همچنین درهای شیشه ای فروشگاه ها و حتی پنجره های جانبی خودرو ها نیز می توان استفاده نمود.

شیشه های نشکن

شیشه های نشکن از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده اند که به وسیله ورقه های نایلون شفاف و با حرارت دادن و فشار زیاد به هم وصل شده اند. به دلیل اینکه در این نوع شیشه ها از نایلون استفاده شده است در زمان شکستن شیشه ها ذرات آنها پخش نخواهد شد، زیرا نایلون دارای خاصیت کشسانی بوده و این مزیت مانع از پراکنده شده ذرات شیشه می شود.

کاربرد شیشه های نشکن

از شیشه های نشکن در اتومبیل ها و همچنین ویترین طلافروشی ها و مغازه هایی که دارای اجناس گران قیمت هستند استفاده می شود.

شیشه های رفکلس

نوع دیگری از شیشه ها وجوددارد که به آنها شیشه های انعکاسی یا بازدارنده هم گفته میشود که یک طرف از آنها را با استفاده از پوشش های منعکس کننده نور و حرارت می پوشانند تا نور خورشید را منعکس کرده و باعث کاهش حرارت شوند و جالب این است که وجود این نوع شیشه ها در درخشندگی نور بسیار موثر می باشند.

اگر در طول روز از خارج ساختمان به این شیشه ها نگاه کنید مانند آینه عمل کرده و این از قابلیت های این گونه شیشه ها می باشد که می توانند تصاویر اطراف ساختمان را نیز نشان دهند و در صورتی که از داخل به آنها نگاه شود کاملا شفاف می باشند و این مسله در طول شب به صورت برعکس رخ می دهد. اما توجه داشته باشید که آینه شدن شیشه ها در طول شب از سمت داخل برای بعضی از افراد محدویت ایجاد کرده و باید در زمان انتخاب به این مسئله دقت داشته باشید.

شیشه های رفلکس باعث انعکاس نور خورشید شده و از این طریق حرارت به وجود آمده از تابش نور خورشید را تا حد زیادی کاهش می دهند و راهکار مناسبی برای صرفه جویی در بسیاری از هزینه ها مانند ساخت، راه اندازی و همچنین نگهداری دستگاه های تهویه و … می باشند.

نوشتهٔ بعدی
عاملیت فروش تبریز ۲
نوشتهٔ پیشین
سایبان برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید