انواع شیشه های ساختمانی

شیشه ها جزء موادی به شمار می روند که به صورت اشکال مختلف قابل استفاده هستند و کاربرد آنها در ساخت وسایل تزئینی همانند تابلو ها، گل ها و … بوده و با آنها می توان ظروف آزمایشگاهی مختلفی مانند بشر، ارلن و … را ساخت. ظرف های آشپزخانه مثل لیوان، بطری های آب و… هم با شیشه تهیه و قابل عرضه هستند. حتی درب و پنجره های ساختمانی با شیشه های مسطح ساخته می شوند.  

نکته مهمی که باید آن را مد نظر داشته تا بتوانید از طریق آن زیبایی محیط را بیشتر کرده و آرامش افراد ساکن در یک مکان را افزایش دهید، آگاهی داشتن از میزان نور فضا و انتخاب مناسب شیشه ها می باشد، زیرا شیشه ها تاثیر بسیار زیادی در فضای کلی ساختمان درند و حتی می توان هزینه های سرمایش و گرمایش فضای داخلی را با انتخاب یک شیشه مناسب کنترل کرده و فضایی آرامش بخش را ایجاد نمود.

خورشید دارای سه طیف اصلی نور می باشد که با توجه به آنها باید از شیشه های مختلفی استفاده نمود:

طیف ماوراء بنفش خورشید

پرتو ماوراء بنفش خورشید در صورتی که به صورت طولانی مدت انجام پذیرد، باعث تغییر رنگ دادن اشیاء و اجسام مختلفی مانند فرش و پرده می شود. از ای نرو برای اینکه از تابش این پرتو جلوگیری شود، باید به ضریب عبور اشعه ماوراء بنفش خورشید از شیشه، توجه داشته باشید تا اجسام در معرض تابش خورشید رنگ و رو رفته نشوند.

پرتو نور مرئی

تابش نور مرئی به فضا در صورتی که به شکل کنترل شده باشد، باعث می شود تا دید چشم به درستی انجام شود. البته میزان تابش نور، روشنایی نام داشته و برای تنظیم نمودن حداکثر یا حداقل میزان روشنایی باید ضریب عبور نور مرئی از شیشه و حتی بازتابش آن را در نظر گرفت.

طیف مادون قرمز نور خورشید

طیف مادون قرمز خورشید به شکل حرارت احساس می شود و به صورت معمول دو سوم از انرژی وارد و خارج شده از طریق پنجره ها به شکل پرتو مادون قرمز می باشد و در قسمت های گرمسیری این پرتو خورشیدی باعث می شود تا دمای فضای داخلی بالا رفته و در ضمن به سیستم های خنک کننده ساختمان فشار وارد شده و بار سنگینی را متحمل شوند و این فرایند در نهایت باعث افزایش مصرف انرژی می شود. از این رو باید با کمک انواع شیشه های رنگی، دو جداره و همچنین شیشه های رفلکس و … تابش نور را کنترل نمود.

انواع شیشه

شیشه های ساختمانی دارای انواع متنوعی مانند دوجداره، جذب کننده حرارت، سکوریت، رنگی، شفاف و نیمه شفاف و … بوده و کاربرد آنها با توجه به ویژگی هایی که دارند، متفاوت خواهدبود. از این رو انواع شیشه های ساختمانی که به شکل های مختلفی عرضه می شوند، عبارتند از :

شیشه های رنگی

برای تهیه شیشه های رنگی می توانید بعضی از مواد شیمیایی به کار رفته در مصالح اولیه آنها را کم یا زیاد کرده و از این طریق شیشه های رنگی را به وجود آورید. البته فراموش نکنید که تهیه شیشه های رنگی روش های مختلفی دارد، برای مثال می توان شیشه های سفید رنگ را داخل شیشه های مذاب رنگی کرده تا دو طرف شیشه ها رنگی شود.

کاربرد شیشه های رنگی

از شیشه های رنگی معمولا” در ویترین مغازه ها استفاده می شود، اما در نمایشگاه ها، آزمایشگاه ها و همچنین ساختمان های صنعتی هم کاربرد داشته و حتی در خانه هایی که دارای یک طراحی خاص باشند هم می توان از شیشه های رنگی استفاده نمود. شیشه های رنگی می توانند تا حد بسیار زیادی نور خورشید را جذب کرده و مقدار بسیار کمی را از خود عبور می دهند.

شیشه های مسطح

این نوع شیشه ها با کمک توری های فلزی که در بین آنها قرار داده می شود، تهیه شده و دارای دو نوع ساده و مشجر می باشند و برای فضاهایی قابل استفاده هستند که معمولا” خطر فرو ریختن شیشه ها و شکستن آنها وجود داشته باشد.

موارد استفاده از شیشه های مسطح

شیشه های مسطح برای درب ورودی، موتورخانه ها، کارگاه ها و همچنین آسانسور ها کاربرد دارند و بسته به سلیقه مشتری می توان از نوع ساده یا مشجر آنها استفاده کرد.

شیشه های پیرکس

شیشه هایی با عنوان پیرکس که نام دیگر آنها ضد آتش است، در برابر حرارت بسیار زیاد از خود مقاومت نشان می دهند. کاربرد این نوع شیشه ها در ظروف آشپزخانه و آزمایشگاه ها می باشد و می توان آنها را روی اجاق گاز یا جلوی بخاری بدون اینکه نگران شکستن آنها باشید، قرار دهید.

شیشه های مضاعف یا دو جداره

شیشه های دوجداره دارای دو لایه شیشه هستند که به صورت شیشه های ساده یا رنگی در موازات هم قرار گرفته اند. توجه داشته باشید که باید درزهای آنها به صورت کامل آب بندی و فضای ایجاد شده بین دو لایه شیشه با مواد خشک کننده پر یا خلاء ایجاد کنند.

کاربرد های شیشه های دو جداره

شیشه های دو جداره از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده اند که به صورت موازی در فاصله های مشخصی از هم قرار گرفته اند. فوصل بین لایه ها با استفاده از اسپیسر هایی که معمولا از جنس آلومینیوم است، از هم جدا شده و فضای بین شیشه ها با هوا یا گازهای خاص بدون رطوبت که دارای فشاری هم اندازه با فشار هوا باشند، پر شده است.

از آنجایی که شیشه های دو جداره عایق بسیار خوبی در برابر گرما، سرما و صوت هستند، از آنها در هتل ها، فرودگاه ها، فضای بیمارستان ها و هر مکانی که نیاز به کاهش میزان انتقال صوت، گرما و سرما باشد، استفاده می شوند. ازآنجایی که ضریب انتقال حرارت در این نوع شیشه ها بسیار پایین است، تا حد بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی کارامد می باشند.

شیشه های سکوریت

شیشه هایی با نام سکوریت در واقع شیشه هایی هستند که اگر ضربه ای به آنها وارد شود، شکسته و به ذرات ریز و مکعبی شکل تقسیم می شوند. البته خاصیت این دزات این است که هرگز خطر زا نبوده و جراحتی ایجاد نمی کنند. عملیات انجام شده بر روی شیشه های سکوریت به گونه ای هستند که باعث می شود تا مقاومت شیشه در حدود ۳ تا ۵ برابر در مقابله با ضربه و شوک های حرارتی افزایش یابد.

شیشه های سکوریتی را در ویترین مغازه ها، همچنین درهای شیشه ای فروشگاه ها و حتی پنجره های جانبی خودرو ها می توان استفاده نمود.

شیشه های رزینی Laminated

شیشه های رزینی در واقع از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده اند که بین آنها رزین های ساده یا رنگی قرار می دهند و از این طریق ایمنی شیشه ها را افزایش می دهند. مزیت مهم شیشه های رزینی کاهش قابل توجه نویز می باشد و به صورت معمول برای سقف ها و فضاهای که امکان ضربه و شکستن شیشه ها وجود دارد، مناسب هستند.

شیشه های نشکن

این نوع شیشه ها از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده اند که به وسیله ورقه های نایلون شفاف و با حرارت دادن و فشار زیاد به هم وصل شده اند. به دلیل وجود نایلون در این نوع شیشه ها در زمان شکستن آنها، ذرات شیشه پخش نمی شود. زیرا نایلون دارای خاصیت کشسانی بوده این مزیت مانع از پراکنده شده ذرات شیشه می شود.  

کاربرد شیشه های نشکن

از شیشه های نشکن در اتومبیل ها و همچنین ویترین طلافروشی ها و مغازه هایی که دارای اجناس گران قیمت هستند، استفاده می شود.

شیشه های چند لایه

نمونه ای از شیشه های نشکن وجود دارند که به صورت طلق دار بوده و کاملا” در برابر صوت و حرارت عایق هستند. شیشه های طلق دار کاهش دهنده شفافیت هستند و جزء شیشه های ایمن محسوب می شوند که اصطلاحا” به آنها شیشه های چند لایه گفته می شود.

شیشه های چند لایه یا Laminated Glass از دو یا چند لایه شیشه به همراه یک یا چند لایه طلق ساخته شده اند که در اثر ضربه های بسیار شدید شکسته نمی شوند و فرو نمی ریزند و همچنان چسبنده به طلق باقی خواهند ماند.

از شیشه های چند لایه برای سقف ها، شیشه های خودروهای حفاظتی، نماهای شیشه ای و حتی برای ساخت و تهیه شیشه های ضد سرقت، ضد انفجار، ضد گلوله و … استفاده می شود. در واقع این نوع شیشه ها برای زمانی هایی که با شکستن شیشه خطری ایجاد می شود، قابل استفاده می باشند.

مزیت های شیشه های چند لایه

این نوع شیشه ها کاملا نشکن بوده و به شکل قابل توجهی به کاهش سر و صدا کمک می کنند و مانع از عبور ۹۹ درصد از اشعه یو وی خورشید می شوند و این قابلیت باعث شده تا هر روز بیشتر از این نوع شیشه ها در ساختمان سازی استفاده شود.  

شیشه های رفکلس

در شیشه هایی با نام رفلکس که به آنها شیشه های انعکاسی یا بازتابنده هم گفته می شود، یک طرف از آنها را با استفاده از پوشش های منعکس کننده نور و حرارت می پوشانند تا نور خورشید را منعکس کرده و باعث کاهش حرارت شوند و جالب این است که وجود این نوع شیشه ها در درخشندگی نور بسیار موثر می باشند.

قابلیت شیشه های بازتابنده به گونه ای است که اگر در طول روز از خارج ساختمان به این شیشه ها نگاه کنید، مانند آینه عمل کرده و تصاویر اطراف ساختمان را نشان می دهند و در صورتی که از داخل به آنها نگاه شود، کاملا شفاف می باشند و این مسله در طول شب به صورت برعکس رخ می دهد. اما توجه داشته باشید که آینه شدن شیشه ها در طول شب از سمت داخل برای بعضی از افراد محدویت ایجاد کرده و باید در زمان انتخاب به این مسله دقت داشته باشید.

شیشه های رفلکس باعث انعکاس نور خورشید شده و از این طریق حرارت به وجود آمده از تابش نور خورشید را تا حد زیادی کاهش می دهند و راهکار مناسبی برای صرفه جویی در بسیاری از هزینه ها مانند ساخت، راه اندازی و همچنین نگهداری دستگاه های تهویه و … میی باشند.

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید