انواع کفپوش ساختمان

بدون دیدگاه

انواع کف پوش ها و کاربرد آنها

یکی از بخش های مهم در هر ساختمان، کف پوش های خانه است که باعث ایجاد یک فضای امن در محیط می شود.بهتر است قبل از کف سازی و انتخاب کف پوش به کاربری محیط توجه داشته باشید تا کفپوشی متناسب با محیط را انتخاب کنید. در کف سازی ها از کف پوش های چوبی، پی وی سی، سنگ، سرامیک، بتن و انواع کف پوش های دیگر، به تناسب محیط، استفاده می گردد.

در هنگامی که قرار است به طراحی کف در یک محیط بپردازید، به جنبه های استفاده از کفپوش ها توجه داشته باشید، زیرا در بعضی فضا ها مانند تالار پذیرایی، علاوه بر اینکه باید از یک نوع مقاوم استفاده شود، باید به جنبه تزئینی بودن آن هم توجه داشته باشید. زیرا نه تنها زیبایی کف قابل اهمیت است بلکه تاثیر بسیاری در روحیه مهمان ها دارد. نکته مهم در انتخاب یک کف پوش مناسب برای تالار پذیرایی تشدید یا تخفیف صوت توسط کف پوش است که باید در هنگام انتخاب به آن توجه داشته باشید.

در طراحی داخلی ساختمان استفاده از پوشش کف بسیار اهمیت دارد تا حدی که کف اتاق را پایه اصلی اتاق می‌نامند. پوشش هایی که برای کف از آنها استفاده می شود دارای انواع مختلفی هستند. مانند فرش، قالیچه، کف‌پوش‌ وینیل قابل انعطاف، سرامیک، کاشی وینیل، چوب و غیره، همگی در فهرست کف‌پوش‌ها قرار می‌گیرد.

  1. موکت

از موکت ها برای هر سبک دکوراسیونی می توان بهره برد زیرا به دلیل رنگ ها و طرح های متنوعی که دارند به راحتی با هر مبلمان و دکوراسیونی هماهنگ می شوند. نکته مهم این است که بافت موکت‌، عایق حرارت و صوت است، به همین دلیل در مکان‌های پر سر و صدا و سرد، استفاده از موکت بسیار مناسب است. به دلیل بافت لطیفی که موکت ها دارند، باعث تلطیف خطوط راست و معماری هندسی اتاق‌ می‌شوند. در صورتی که اتاق شما دارای اثاثیه کمی باشد، بهترین گزینه برای کف آن موکت است زیرا اتاق را مبله نشان می دهد. در مواردی که فضای مورد نظر شما کف چندان زیبایی نداشته باشد، می توانید از موکت استفاده کنید.یک نکته قابل توجه برای موکت این است که، هر چه پرز موکت بیشتر باشد، فضا را بزرگتر جلوه می‌کند. برای صرفه جوئی و استهلاک کمتر می توانید از موکت های شطرنجی که دارای عرض زیاد هستند، برای محیط های پر تردد استفاده کنید.

  1. کفپوش‌های چوبی

به کف پوش های چوبی اصطلاحا پارکت هم گفته می شوداستفاده از پارکت ها درهر مکانی رایج است اما، به هر حال پارکت‌ها هم زخمی و خشدار می‌شوندو در نتیجه به مراقبت و نگهداری نیاز دارند. در صورتی که پس از مدتی برخی از قطعات معیوب شد یا صدای جیرجیر کف مشکل ساز شد، می‌توانید  به راحتی آنها را تعویض کنید.

  1. کفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای

این نوع کف پوش ها که از چوب پنبه واقعی ساخته و از پوست درخت بلوط گرفته شده است و به دلیل اینکه عایق صوت بودن برای کتابخانه و آشپزخانه مناسب هستند.

  1. کفپوش‌های وینیلی

امروزه کف پوش های وینیلی یا پی وی سی در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و بافت‌های مختلفی وجود دارند. برای مثال پی وی سی ها طرحی هایی مثل چوب و یا سرامیک دارند که می توانید به جای سرامیک وچوب ازآنها استفاده کنید. کف پوش های وینیلی با دوام بوده و به راحتی قابل تعویض می باشد و برای اتاق های نمناک می توانید از این مدل استفاده کنید، زیرا در برابر آب مقاوم هستند.

  1. سنگ مرمر

قدمت استفاده از سنگ‌های مرمر به یونان قدیم باز می‌گردد، اما با این حال از سنگ مرمر هنوز هم در برخی از مکان ها مانند اطراف شومینه و آشپزخانه استفاده می شود. از سنگ های مرمر برای مکان های پرتردد به دلیل مقاومت خوبی که دارند، استفاده می کنند.

  1. کاشی‌های کف چرم

این نوع کاشی ها عایق صدا بوده و دارای انواع مختلفی است. این مدل کاشی‌ها در زیر پا خیلی نرم و لطیف احساس می‌شوند و ظاهری لوکس و گرانقیمت دارند، اما مشکل آنها این است که به مرور زمان شکل و رنگ چرم تغییر می‌کند و به همین خاطر از نظر هزینه مقرون به صرفه نخواهد بود. کاشی های کف پرم را بیشتر برای فضاهایی مثل کتابخانه استفاده می کنند. توجه داشته باشید که هرگز ازاین مدل در محیط‌هایی با آب و هوای خشک یا بسیار مرطوب استفاده نشود. نکته دیگر در مورد این کاشی ها این است که باید حداقل ۲ بار در سال واکس بخورند.

  1. موزائیک

موزائیک ها یک طرح مجازی از قطعات کوچک هستند، که شامل مرمر یا شیشه می باشند و امروزه موزائیک‌هایی با رنگ‌های شفاف جهت حمام، آشپزخانه یا حتی اتاق‌های اصلی استفاده می‌شود.

  1. پوشش‌های ارتجاعی کف

این پوشش های ارتجاعی از موادی مانند چوب‌پنبه، لینولیوم (یک نوع مشمع کف)‌، لاستیک  ساخته شده اند که شکل خود را حفظ  می کنند و از سنگ مرمر و سرامیک و حتی کف پوش های چوبی نرم تر هستند. کفپوش‌های ارتجاعی همچنین عایق‌های ضدصدای بسیار مناسبی محسوب می‌شوند و به دلیل نرمی به راحتی خراش بر می دارند و نباید در هنگام تمیز کردن آنها از اسکاج استفاده کرد.

  1. سرامیک

بسیاری از افراد طرفدار سرامیک هستند و از آنها در محیط های مختلف استفاده می کنند. همان طور که می دانید سرامیک ها در اندازه ها و طرح های مختلفی در بازار موجود است و نصب بسیار ساده ای دارد اما، اشکال سرامیک‌ها این است که ممکن است ترک بخورند. به همین علت بی نقص ترین سرامیک ها آنها هستند که ترک خوردگی آنها به حداقل برسد. توجه داشته باشید که در صورت ترک خوردن سرامیک‌های کف باید در زمینه تعویض آنها دقت لازم را به کار برد تا به سایر سرامیک‌ها صدمه وارد نشود.

نوشتهٔ بعدی
بتن سبک و کاربرد آن
نوشتهٔ پیشین
طراحی پشت تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید