باید ها و نباید های طراحی خانه های کوچک

باید ها و نباید های طراحی خانه های کوچک

شاید شما هم جزء آن افرادی باشید که فکر می کنید اگر خانه ای کوچک داشته باشید هرگز نمی توانید آن را به گونه ای که دوست دارید دکوراسیون کنید و در واقع دست شما بسته بوده و نمی توان طراحی مناسبی را برای خانه های کوچک در نظر گرفت. اما فراموش نکنید که شما این امکان را دارید که برای خانه خود دکوراسیونی زیبا و کارامد در نظر بگیرید و تنها لازمه آن این است که در زمان چیدمان مرکتب اشتباه نشده و با دقتی که به کار می برید، دکوراسیونی خاص را ایجاد کنید. در این مقاله سعی می کنیم اشتباهاتی که ممکن است انجام دهید را مطرح کرده و راهکارهای مقابله با آن را هم شرح دهیم.

پنهان نکردن نقص های خانه

در خانه های کوچکی که امروزه ساخته می شود، یک جور نقص در معماری آنها وجود دارد. برای مثال کوتاه بودن سقف خانه به دلیل شیروانی بودن سقف یا وجود پخی در گوشه و کنار دیوار ها که باعث می شود تا دیوار خانه شما بی قواره به نظر برسد. در این صورت بهتر است به جای اینکه این نقص ها را به هر روشی بپوشانید، آنها را بیشتر جلوه دهید. زیرا هرچه نقص یک کار را بزرگتر جلوه دهید، کمتر نمایان می شود. برای مثال در صورتی که یک دیوار کج در خانه شما وجود دارد، می توانید با استفاده از یک کاغذ دیواری خاص که دارای طرح و رنگی متفاوت است، جلوه این دیوار را بیشتر کرده تا از این طریق افرادی که این دیوار را می بینند، چیزی جزء زیبایی دیوار را نبینند.

استفاده از شکل های مختلف سینک دستشویی

به صورت معمول افراد برای سینک دستشویی، سینک هایی که به شکل یک مستطیل سفید سرامیکی هستند را انتخاب می کنند. البته فراموش نکنید که این مسله یک تصور ذهنی بوده که حتی اگر بخواهیم این فضا را به شکل مدرن در آوریم، از یک کابینت در زیر سینک مستطیل شکل دستشویی استفاده می کنیم. اما بهتر است بدانید که در یک سرویس بهداشتی کوچک باید از سینک دستشویی گرد استفاده کنید. زیرا در این فضا بهترین و راحت ترین سینک از نوع گرد بوده و باعث می شود تا فضای بیشتری برای حرکت در یک فضای کوچک را داشته باشید . البته یادتان نرود که زیبایی سینک های دایره ای بیشتراز نوع مستطیلی آن خواهد بود.

عدم استفاده از کابینت در حمام

شاید باور نکنید اما امروزه برای مدرن نشان دادن فضای مشترک حمام و دستشویی از کابینت استفاده می کنند و از این کمد ها برای قرار دادن لوازم بهداشتی و آرایشی مورد نیاز اعضای خانواده بهره می گیرند. وجود کابینت های خاصی که در این فضا استفاده می شوند، علاوه بر سر و سامان دادن به لوازم، باعث ایجاد محیطی زیبا می شود.

اما نکته مهم این است که در یک فضای کوچک وجود کابینت نه تنها مفید نبوده، بلکه باعث شلوغ کردن محیط هم خواهد شد. پیشنهاد می کنیم از سبد، گیره و میله های خاصی که مناسب این فضا هستند، بهره بگیرید. این کار باعث می شود لوازم دم دست شما بوده و فضای زیادی هم اشغال نشود.

انباری نکردن زیر تخت

در صورتی که در خانه ای کوچک زندگی می کنید و تخت خواب بلندی هم دارید، می توان گفت فرد خوشبختی هستید، زیرا در این صورت می توانید از فضای زیر تخت برای قرار دادن وسایل اضافی که ممکن است به درد شما بخورند، استفاده کنید. این فضا جای مناسبی برای خرت و پرت های شما می باشد و از این طریق می توانید وسایل اضافی خود را سر و سامان دهید. اما نکته مهم این است که برای سر و سامان بخشیدن فضای خانه نباید باعث بی نظمی در زیر تخت خواب خود شوید. زیرا این کار بدترین اشتباه در طراحی داخلی هر خانه ای می باشد. از این رو پیشنهاد می کنیم برای اینکه نظم فضای زیر تخت از بین نرود، از سبد هایی برای قرار دادن لباس های فصلی، کفش ها و سایر وسایل استفاده کنید.

 طراحی را قربانی فضا نکردن

شاید شما هم جزء آن افرادی باشید که ترجیع می دهید، خانه ای شلوغ و درهم داشته باشید، اما هرگز از وسایل غیر متعارف در چیدمان خانه خود استفاده نکنید. جالب است بدانید که قرار دادن سبد های حصیری در گوشه و کنار اتاق، باعث می شود تا یک زیبایی خاص و متفاوتی در محیط ایجاد شود. در صورتی که اجازه ندهید سبد های حصیری جور زیبایی اتاق را بکشند و تنها به دنبال ذخیره کردن وسایل و اشیاء مختلف باشید، آنگاه زیبایی خانه شما به قول معروف قربانی فضا خواهد شد. اما یادتان نرود که باید هر دوی این اهداف را باهم دنبال کنید. از این رو  با کمک سبد های حصیری که برای قرار دادن وسایل اضافی مورد استفاده قرار می گیرند می توانید به شکل درستی این اهداف را دنبال کنید.

توجه به آرک

معمولا در خانه های بزرگ از آرک و قاب های سنتی استفاده می شود که جلوه زیبایی هم ایجاد می کنند. البته  وجود آنها کمی قدیمی شده و شاید کمتر کسی باشد که در خانه خود از قاب و آویز های سقفی استفاده می کند. اما می توان گفت که آرک و قاب های سقفی که به صورت خاص هستند و به شکل فرورفته و بر آمده در سقف مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر اینکه اتاق را بلند تر و عمیق تر نشان می دهند، باعث می شوند تا فضا کمی باز تر نشان داده شود. یادتان نرود که برای مجلل نشان دادن این فضا از یک میز گرد استفاده کنید.

عدم فراموش کردن کنج ها

بدون شک در هر خانه ای تعدادی کنج وجود دارد که به صورت معمول استفاده زیادی از این کنج ها نمی شود. اما بهتر است بدانید که با کمی خلاقیت می توانید ایده های خوبی را بیابید تا از این طریق نواقص و کمبود های هر خانه را به راحتی رفع کنید. برای مثال می توانید یک کتابخانه طاقچه ای یا یک میز کار ساده که تنها یک پایه دارد را در کنج ها قرار دهید. استفاده از این ایده های ناب نه تنها فضای اضافی اشغال نمی کنند، بلکه به شکل درست و اصولی از کنج ها بهره برده و آنها را به فضایی کارآمد تبدیل می کند.  

استفاده از مبلمان ال

بهتر است بدانید که خانه های کوچک امروزی که فضای زیادی برای قرار دادن مبل های بزرگ و مجلل را ندارند، بهترین فضا برای قرار دادن مبلمان ال یا مدولار را در اختیار دارند. در واقع همه افراد از مبل های شیک و بزرگی که در پشت ویترین های نمایشگاه ها وجود دارند، لذت برده و حتی ممکن است برای خرید آنها وسوسه شوند. اما یادتان نرود که خانه ای کوچک زمانی زیبا خواهد بود که از وسایلی متناسب با آن فضا استفاده شود و بدون شک مبلمان ال مناسب خانه های کوچک می باشد.

عدم انتخاب فرش های کوچک

در باور مردم اینگونه است که نباید فرشی را کیپ تا کیپ اتاق پهن نمود و باید برای هر اتاقی فرشی کوچکتر از فضا انتخاب کرد. اما شما این امکان را دارید که برای یک اتاق شش متری از یک فرش شش متری استفاده کنید. زیرا انجام این کار باعث می شود تا توهم بزرگ بودن اتاق برای افراد ایجاد شود و این توهم زمانی بیشتر خواهد شد که فرش انتخابی شما دارای رنگ های خاص و طرح های متفاوت باشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید