تزیین پنجره ها با پرده

پنجره های موجود در یک محیط نه تنها به لحاظ کاربردی اهمیت ویژه ای دارند، بلکه از نظر زیبایی شناسی در دکوراسیون داخلی خانه بسیار تاثیرگذار می باشند. امروزه در پوشش هایی که برای پنجره استفاده می شود تنوع بی حد مرزی وجود دارد و می توان از آنها برای پوشش دادن پنجره ها استفاده نمود.

کاربرد پنجره

با استفاه از پنجره ها و همچنین پوشش های آنها می توان حریم داخلی خانه را محفوظ نگه داشته و حتی جلوه داخلی خانه هم تغییر داد. در ساده ترین حالت می توان با استفاده از شید ها،کرکره ها، پانل های پارچه ای و یا با کمک پرده و کرکره به صورت همزمان به فضا جلوه ای منحصر به فرد بخشید. با کمک پرده باید پوششی را ایجاد کرد که از بیرون نتوان فضای داخلی خانه را دیده و یا دید افراد به داخل را کمتر کند و حتی  مانع ورود نور به داخل خانه نشود. برای مثال انتخاب پرده ای که دارای بافتی شبکه ای و توری است نه تنها حریم خانه را حفظ می کند، بلکه  به صورت جدی در برابر ورود نور مقاومت نمی کند از این رو می توان با استفاده از یک پرده به صورت پشت دری استفاده کرده که تنها دو سوم پایین پنجره را پوشش می دهد و قسمت های بالایی پنجره را بدون پوشش رها کرده تا در این حالت بتوان هم از نور استفاده کرده و هم پوششی برای پنجره ایجاد شود.

پوشاندن پنجره ها گاهی به این علت است که دید فضای خارجی به داخل کم یا مسدود شود. برای مثال ممکن است پنجره ای رو به دیوار خانه دیگری باز شود یا رو به یک تراس که نقش انباری منزل را دارد باز می شود که در این حالت تمایلی برای تماشای منظره بیرون وجود ندارد و می توان با کمک پرده ای مناسب پنجره را پوشش داده تا فضای ناخوشایند بیرون مسدود شود. البته توصیه می شود که به صورت کامل ارتباط با فضای خارجی قطع نشود زیرا ممکن است در این حالت احساس تنهایی و انزوا ایجاد شود به همین خاطر بهتر است پرده ای را انتخاب نمود که ارتباط به فضای خارجی را به صورت کامل قطع نکند.

از آنجایی همه پنجره ها زیبا و بی نقص نیستند نمی توان آنها را بدون پوشش یا با پوششی کم رها کرد و به همین خاطر در بعضی از مواقع پوشاندن پنجره هیچ ارتباطی با حفظ دید بیرونی با درونی خانه ندارد و تنها به جهت پوشاندن یک پنجره نازیبا از پرده استفاده می شود و به جهت پنهان کردن پنجره از دید افرادی که وارد خانه می شود از پرده ای مناسب بهره گرفته شود. پنجره هایی که ظاهری زیبایی ندارند و در آنها نقص های متعددی دیده می شود و امکان تغییر ساختاری آنها وحود نداشته و یا پر هزینه خواهد بود هم غیر ممکن نبوده و با پرده های مخصوصی می توان ظاهری زیبا را در آنها ایجاد نمود.

توجه داشته باشید که در این حالت با اینکه ظاهر ناخوشایند پنجره پوشاننده می شود می توان راه ورود نور را تا حد مناسبی فراهم کرده و با استفاده از پارچه های شفاف یا نیمه شفاف چهارچوب های زشت پنجره ها را پوشش داد.

شید های مناسب پنجره

پوشش های دیگری که از آنها برای تزئین و پوشاندن پنجره استفاده می شود شید ها هستند که در مقایسه با پرده ها جلوه ای بی پیراهه و ساده تری دارند و با دکوراسیون معاصر به شدت تناسب داشته و کاملا با فضاهای مدرن سازگار می باشد. شید ها با توجه به جنس، سبک و رنگی که دارند تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون فضا داشته و می توان آنها را همرنگ با رنگ زمینه دکوراسیون و یا متناسب با آن انتخاب کرده و حتی این امکان وجود دارد که رنگ آنها را متمایز یا متفاوت از دکوراسیون انتخاب نمود تا کنتراست فضا تامین گردد.

شید رومی

نمونه ای از شید ها هستند که با نام شید های رومی معروف بوده و می توان گفت که از محبوب ترین و همچنین رایج ترین شید ها به حساب می آیند و بسیار پر کاربرد هستند. شید ها رومی را می توان از پارچه های ساده و طرح دار تهیه و استفاده نمود.

شید های گلیمی

در این نوع از شید ها به جای استفاده از پارچه های ساده و معمولی که در شید های رومی استفاده می شود از پارچه های رنگی  گلیمی که تار و پود آنها از پنبه و پشم است استفاده می شود. شید های گلیمی دارای جلوه ای گرم و تاثیرگذار هستند و به دلیل بافت و رنگ آمیزی که دارند می توانند تا حد زیادی دکوراسیون منزل را پر بار کنند اما توجه داشته باشید که به دلیل وزن زیاد این نوع شید ها باید با دقت بیشتری آنها را نصب نمود.

در های کرکره ای خاص

درهایی که به صورت کرکه ای بوده و به آنها شاتر گفته می شود گزینه بسیار مناسبی برای پوشش دادن پنجره ها می باشد و امروزه بهره گیری از آنها بسیار افزایش یافته و طرفداران زیادی پیدا کرده است. شاتر ها زمانی که به دو طرف تا و باز شوند می توان به راحتی پنجره ای بی نقاب را دیده و در صورتی که به دو طرف بسته باشند خیال افراد ساکن در خانه از بابت حفظ حریم منزل خود راحت می شود و با کمک آن می توان از تابش مستقیم نور خورشید در امان ماند. درهای کرکره ای به دلیل جلوه و سبکی که دارند به راحتی با هر سبک معماری هماهنگی داشته و بدون شک همین دلایل کافی ست تا استفاده از درهای کرکره ای طرفداران زیادی داشته باشد. شاتر ها را باید با توجه به اندازه و ابعاد پنجره سفارش داده و از افراد حرفه ای برای نصب آنها کمک گرفت.

بهره گیری از پرده ها

 یکی از مهم ترین منسوجاتی که در دکوراسیون خانه از آنها استفاده می شود پرده ها هستند که با استفاده از آنها می توان به تلطیف کردن فضای خانه کمک زیادی کرد. جالب این است که پرده قابلیت تعریف و تعیین دکوراسیون را داشته و به همین خاطر رنگ و طرح پرده نقش مهمی در دکوراسیون منزل دارد. برای مثال پرده ای چند لایه که دارای ترکیبی از پارچه لوکس و سنگین باشد تدائی کننده یک دکوراسیون کلاسیک و رسمی می باشد و در صورتی که پنجره ها با پرده هایی که دارای پارچه ای ساده و یک لایه هستند تزئین شود بدون شک جلوه ای مدرن و امروزی را به دکوراسیون می بخشد.  نکته مهم این است که با کمک پرده ها می توان طرح ها و الگو های نوینی را وراد دکوراسیون نمود.  پرده ها به صورت ثابت و همچنین متحرک قابل نصب می باشند  و به صورت معمول از حالت ثابت پرده برای زمان هایی که نیاز به کنار زدن آن وجود نداشته باشد و لازم است که پرده جلوه خود را به صورت کامل حفظ کند استفاده می شود. پرده ها این امکان را فراهم می کنند تا علاوه بر حفظ حریم خصوصی ورود نور را کنترل کرده و حتی می توانند برخی از نواقص پنجره را بپوشانند. برای مثال پنچره ای با عرض کم و نامعقول را می توان با پرده ای عریض تر پوشاند و تناسب را در محیط ایجاد نمود و حتی با کمک پرده ای بلند برای خانه های با سقف کوتاه می توان ارتفاع فضا را افزایش داد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید