تفاوت طراحی داخلی و معماری داخلی

بدون دیدگاه

دو تخصص مهم که در زمان دکوراسیون یک محیط به صورت معمول باهم اشتباه گرفته می شوند معماری داخلی و طراحی داخلی می باشد. شاید این دو تخصص در کنار یکدیگر با یک نام به کار رود اما در واقع دارای تفاوت ها و ویژگی های متمایزی هستد که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

ویژگی های ساختاری معماری داخلی ساختمان

معماران داخلی و طراحان داخلی در دو زمینه مختلف تخصص دارند به گونه ای که معمار داخلی یک پروژه ساختمانی را طراحی کرده و این روند در طول ساخت بنا شکل می گیرد. وظیفه اصلی معمار داخلی این است که نیاز ها و خواسته های افرادی که قرار است در ساختمان مورد نظر زندگی کنند را درک کرده و محیطی راحت و مناسب برای زندگی آن ها را طراحی کند.

معمار داخلی یک مکان را به بهترین شکل، کاربردی ترین حالت و به گونه ای ارگونومیک طراحی می کند و در زمان طراحی یک مکان به میزان نور، انعکاس صدا و ویژگی های دیگر توجه کرده و در عین حال فرم و جنس عناصر ساختاری مانند دیوار ها، درب ها و پنجره ها را نیز مشخص می کنند. معمار داخلی که به صورت حرفه ای کار می کند باید بداند که هر دیوار موجود در خانه دارای چه وظیفه ای است و یا بر اساس موقعیت و ویژگی های ساختاری بنا بتواند بهترین و مناسب ترین مدل پنجره را انتخاب کند.

ویژگی های طراحی داخلی ساختمان

طراحان داخلی به ویژگی های ساختاری مکان توجهی نکرده و تلاش می کنند تا در مکان مورد نظر با ویژگی هایی که وجود دارد، بهترین طراحی  را اجرا کنند. طراحی داخلی را می توان با دکوراسیونی سطحی نیز به پایان  رساند اما طراحان داخلی فراتر از انتخاب مبلمان عمل کرده و به رنگ ها، بافت ها، پارچه ها و طرح ها توجه کرده و انتخاب مناسب را بر اساس آن ها انجام می دهند.

وظیفه اصلی طراح داخلی این است که بر اساس سلیقه و شخصیت افراد، مناسب ترین سبک و زیبایی را به نمایش گذاشته و فضایی ایجاد کند که بازتاب شخصیت صاحبخانه باشد. طراحان داخلی به خلاقیت و ایده پردازی های بیشتری نسبت به معمار داخلی نیاز دارند. طراح حرفه ای باید همه ترفند های مهم و مطرح دکوراسیون را دنبال کرده و نسبت به طراحی نسل جدید مبلمان و اشیاء مختلف شناخت داشته باشد و بتواند از آنها در بهترین شکل ممکن با توجه به سلیقه مشتری استفاده کند.

خصوصیات معمار داخلی ساختمان

یک معمار داخلی مکان را بر اساس نیاز های انسان طراحی و اجرا کرده و مشکلات ساختاری را بر طرف می کند. فعالیت معمار داخلی همزمان با ساخت بنا شروع می شود البته این مسله به این معنا نیست که معماران داخلی تنها در زمان ساخت بنا فعالیت می کنند و بعد از اتمام ساختمان کاری انجام نمی دهند چرا که یک معمار این امکان را دارد که یک ساختمان قدیمی را با استفاده از عناصر ساختاری تغییر داده و بازسازی کند و یک مکان داخلی جدید را طراحی نماید.

یکی از مهم ترین ویژگی های معماری داخلی این است که می تواند در مکان برای ایجاد فضای مناسب بر اساس خواسته و نیاز مشتری تغییرات ساختاری ایجاد کرده و از نظر قانونی نیز به دلیل داشتن دانش معماری، اجازه انجام این کارها را دارد. معماران داخلی باید مقررات معماری، ضوابط قانونی و اصول پایداری محیط زیست را دنبال کرده و بر اساس این موارد و شرایط زندگی و عادت های صاحب خانه  بهترین مکان را برای زندگی افراد آماده کنند.

از این رو معمار داخلی باید نقشه و ویژگی های ساخت بنا را از ابتدا بررسی کرده و ایده های مناسبی را بر اساس ساختار، ارتباطات و زیبایی شناسی ارائه دهد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از برنامه های کامپیوتری معمار داخلی این امکان را دارند که طرح های خود را در دنیای مجازی اجرا کرده و تمام جزئیات را به خوبی بررسی کنند. این موضوع باعث می شود تا مشتری ها نیز نتیجه نهایی کار و تمام جزئیات را قبل از اتمام کار مشاهده کنند.

خصوصیات طراح داخلی ساختمان

طراحان داخلی تنها به محیط زندگی شما زیبایی، راحتی و شخصیت می بخشند. آن ها فضای موجودی را قبلا توسط معمار داخلی طراحی شده است را با استفاده از مبلمان و اکسسوار ها و بر اساس سلیقه صاحبخانه طراحی می کنند.

دکوراتور ها تمام نقاط خانه از جمله اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و اتاق کار را با محدودیت ها و فرم معماری موجود، با استفاده از مبلمان، رنگ دیوار ها، اکسسوار ها، فرش ها، سیستم روشنایی و حتی عناصر دکوراتیوی که به دیوار ها نصب می شوند به بهترین و زیبا ترین شکل طراحی می کنند.

برای طراحان داخلی جزئیات بسیار اهمیت داشته و اساس کار آن ها را تشکیل می دهند. در خانه خود از هر مبل، هر اکسسواری و هر وسیله دیگری که به عنوان عنصری کاربردی و یا دکوری استفاده می کنید، برای یک طراح داخلی حرفه ای بخشی از یک کلیت بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی داخلی | معماری داخلی | طراحی داخلی ساختمان | معماری داخلی ساختمان

نوشتهٔ بعدی
سقف های رنگی در دکوراسیون!
نوشتهٔ پیشین
راهنمای خرید گیاهان آپارتمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید