تنظیم میزان روشنایی نور منزل

بدون دیدگاه

نکاتی درباره تنظیم میزان روشنایی منزل : 

شاید شما هم جز آن افرادی باشید که دوست دارید بدانید بهترین نوع نور و شرایط روشنایی برای منزل کدام است و چگونه می توانید نور اتاق ها را تنظیم کرد تا آسیبی به چشم افراد وارد نشود. به همین خاطر درباره میزان استاندارد روشنایی و نوع مناسب نورهای به کار رفته در منزل نکات مهم و کاربردی وجود دارد، که با رعایت آنها می توانید از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

عدم ایجاد نور سینما در خانه :

به دلیل بالارفتن هزینه برق بسیاری از خانواده ها از نورهای نقطه ای استفاده می کنند و محیط خانه یا اتاق ها را مانند محیط سینما طراحی کرده و تمام چراغ های خانه را خاموش می کنند و تنها یک چراغ یا یک آباژور را روشن می گذارند. اما بهتر است بدانید که این کار باعث آسب رساندن به چشم افراد خانواده می شود. برای مثال درس خواندن بچه ها در اتاق تاریکی که فقط یک چراغ مطالعه در آن روشن است، می تواند باعث تضعیف بینایی و ایجاد عوارض چشمی بشود. حتی اگر در هنگام شب با لپ تاپ، رایانه و تبلت کار می کنید و یا به تماشای تلویزیون می پردازید، باید توجه داشته باشید که نباید سایر چراغ ها را خاموش کنید. زیرا تنها نور ساطع شده از این لوازم الکترونیکی برای روشنایی و انجام کار شما کافی نخواهد بود و باعث اذیت چشم های شما می شوند.

کمک گرفتن از نور های تلفیقی :

به دلیل پایین آوردن هزینه برق، خانواده ها از لامپ های کم مصرف برای منزل استفاده می کنند. البته نمی تواند محدویت و یا ممنوعیتی برای این نوع لامپ ها مطرح کرد. زیرا این نوع لامپ ها باتوجه به نیاز روز جامعه طراحی شده و در بازار موجود است. اما بهتر است بدانید که استفاده درست از این لامپ ها باعث می شود تا کمترین آسیبی به سلامت بینایی برسد. برای مثال لامپ های کم مصرف باید به تعداد کافی در منزل روشن شوند تا محیط خانه از نظر روشنایی مشکلی نداشته باشد و به محیطی تاریک و دلگیر تبدیل نشود. فراموش نکنید که رنگ لامپ ها هم تلفیقی از نورهای سفید و زرد باشد تا دامنه دید و روشنایی بهتری در فضای خانه ایجاد شود. اما اگر تمایل به استفاده از یک طیف نوری در خانه یا اتاق ها دارید، فراموش نکنید که لامپ هایی با نور زرد به سفید برتری دارند.

تابش نور از بالا به پایین :

طراحی نور اتاق ها باید به گونه ای باشد که نور چراغ ها مانند نور آفتاب از سقف به زمین بتابد و بهتر است بدانید که هرچه نور هنگام انجام کارهای چشمی از بالا به پایین و به صورت پخش تر باشد، کمک بیشتری به وسعت دامنه دید می کند. یادتان باشد که نورهایی که از کناره ها می تابند مانند نور چراغ های دیواری، آباژورها یا چراغ های مطالعه، به دلیل اینکه دامنه دید خوب و کافی را ایجاد نمی کنند، مناسب نخواهند بود. البته نور های کناری در صورتی که در کنار نورهای سقفی استفاده شوند، مشکل ساز نیستند. در واقع بهترین کار استفاده از نورهای سقفی یکنواخت و به صورت پخش می باشد که برای انجام هر نوع کار چشمی در یک محیط مناسب خواهد بود.

ایجاد تداخل نوری در یک فضا :

گاهی نور آفتابی که از پنچره به داخل خانه می تابد، مستقیم روی صفحه تلویزیون می افتد و قدرت دید برنامه تلویزیونی را کم می کند و یا نور اتاق و سالن به گونه ای است که با نور کامپیوتر، لپ تاپ یا تلویزیون تداخل پیدا می کند و قدرت بینایی را کاهش می دهد. نکته مهم این است که هر نوع تداخل نور مانند تداخل نورهای طبیعی با نورهای الکترونیکی دستگاه های مختلف و یا تداخل نورهای مصنوعی موجود در خانه با نور لوازم برقی، باعث ایجاد خستگی شدید چشم می شود و ادامه کار رابرای شما سخت می کند. به همین علت توجه کنید که نورهای موجود در خانه، یک کاناله و در یک مسیر باشند تا مشکل کمتری را برای چشم شما ایجاد نمایند.

در صورتی که  امکان دارد تلویزیون و کامپیوتر خود را در فضایی از خانه که روبروی پنجره نباشد، بگذارید تا بتوانید از نعمت نور طبیعی هنگام روز بهره ببرید. اما اگر مجبور به قرار دادن این وسایل رو به پنچره هستید، بهتر است در هنگام استفاده پرده را بکشید تا نور بیرون به داخل و روی دستگاه نتابد. ضمن اینکه همیشه لپ تاپ یا تبلت را هنگام کار در موقعیتی قرار دهید که نور چراغ ها مستقیم روی صفحه آنها پخش نشود.

کافی نبودن نور لامپ های مخفی :

امروزه در اکثر خانه ها از چراغ ها و لامپ هایی در کناره های سقف برای روشن کردن فضای خانه استفاده می شوند، که نور کافی و مناسبی ندارند. در واقع استفاده از آنها به صورت جداگانه نمی تواند نور مورد نیاز برای روشنایی فضای خانه را تامین کند. از این رو توصیه ما این است که به جای نورهای رنگی و ضعیفی که از کناره های سقف به فضای داخلی خانه می تابند، از چراغ های سقفی با نور کاملا روشن استفاده کنید. انجام این کار مانع از خستگی و آسیب چشم های شما و افراد خانواده خواهد شد.

نوشتهٔ بعدی
آموزش نصب کاغذ دیواری
نوشتهٔ پیشین
نکاتی درباره تزئین پنچره ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید