راهنمای خرید و نصب کاشی

بدون دیدگاه

خرید و نصب کاشی

برای محاسبه ی مقدار کاشی مورد نیاز برای پوشش یک سطح باید علاوه بر مساحت کار به روش نصب کاشی و هم چنین چیدمان و آرایش کاشی ها دقت فراوان نمود به عنوان نمونه اگر در چیدمان کاشی کاری از بند های بزرگ استفاده خواهید کرد ، مساحت این بندها می تواند در مقدار کاشی مورد نیاز تاثیر گذار باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که حتی در بهترین دسته بندی و سورتینگ کاشی ممکن است درصد کمی خطای کیفی مشاهده شود. لذا اگر زیبایی سطح مورد کار حساس است پیشنهاد می کنیم حداکثر تا ۵% متراژ کل برای این که انتخاب بهترین قطعات کاشی برای شما ممکن باشد در نظر بگیرید. البته این موضوع کاملا” بستگی به حساسیت شما دارد . هم چنین چیدمان کاشی می تواند پرت و ضایعات ایجاد نماید که این مقدار را هم باید در برآوردتان منظور نمایید، مثلا” نصب کاشی به شکل های شطرنجی ، اریب و یا دو طرحی و یا متن و حاشیه، پرت بیش تری نسبت به مدل چیدمان ساده دارد.

لذا توصیه می شود به طور کلی بسته به شرایط طرح و فضا و زیبایی که انتظار دارید ۵% الی ۱۰% متراژ کل کاشی را بیش تر در نظر بگیرید فراموش نکنید بسته به شرایط محل کاشی کاری ممکن است برای توسعه آتی و یا تغییرات احتمالی و دلایل دیگری نیاز به خرید مجدد از همان کاشی داشته باشید، پس اکیدا” توصیه می کنیم که علاوه بر اینکه در هنگام خرید به اطلاعات نوشته شده روی جعبه کاشی توجه می فرمائید، تا منطبق با خواسته شما باشد، این اطلاعات را در محل مناسبی ثبت نمایید مثلا” می توانید روی یک کاشی نمونه و در محل مناسبی  این اطلاعات را بچسبانید. این اطلاعات که شامل اعداد و حروف می باشد کد تولید کاشی بوده و به فروشنده کمک می کند تا نزدیک ترین محصول به کاشی کار شده را در اختیار شما بگذارد.

چگونه نوع کاشی را انتخاب نماییم؟

دانستن هدف نهایی در استفاده از فضایی که می خواهیم مورد پوشش (کاشی) قرار دهیم بهترین راه برای درک مشخصاتی است که پوشش مذکور باید داشته باشد مثلا” سعی نمایید تا مقدار مقاومت مکانیکی و یا تاثییر مواد شیمیایی و حتی فشارهای حرارتی موجود را برآورد نمایید . خوشبختانه این نکات را طراحان ساختمان انجام داده و اطلاعات لازم در رابطه با مشخصات فنی را در اختیار ما قرار خواهند داد. کافیست بتوانیم دقیقا” آن چه را که طراحی مشخص نموده است تهیه نماییم. کاشی کاری هایی که عموما” برای منازل مثلا” برای سرویس ها انجام می شود معمولا” در مقابل فشارهای مکانیکی شدید و سایش زیاد قرار ندارند. اما حتما” باید بتوانند در مقابل مواد شیمیایی تحمل مناسب داشته باشند و از همه مهم تر به سادگی تمیز شوند اما در مثالی دیگر کاشی که برای کف آشپزخانه استفاده می شود علاوه بر مشخصات بالا باید توان مکانیکی هم داشته باشد ملاحظه بفرمایید که مثلا” اگر بخواهید راهروی عمومی آپارتمان را کاشی نمایید موضوع کیفیت تمیز شدن کاشی در اولویت کمتری قرار می گیرد. ولی استحکام مکانیکی کاشی و استحکام سایشی آن در اولویت بالاتری قرار خواهد گرفت اگر کاشی را برای محل های عمومی و سربسته نیاز دارید توجه کنید که علاوه بر خواص فوق کاشی نباید سطح لیز ایجاد نماید و البته اولویت بعدی استحکام سایشی کاشی و پس از آن استحکام مکانیکی کاشی و سپس مقاومت شیمیایی کاشی است که البته حتما” در توصیه های طراحی بنای مذکور ذکر می شود برای این سطوح نوع کاشی پرسلانی لعاب دار می تواند توصیه مناسب و اولیه باشد .هنگامی که کاشی را برای فضای باز در نظر می گیرید علاوه بر تمام مشخصات ذکر شده تاکنون، عکس العمل حرارتی کاشی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این محیط ها می توانند علاوه بر داشتن شرایط گرما و سرما در معرض یخ زدگی نیز قرار داشته باشند ، خوشبختانه امروز کاشی تمام پرسلانی ، راه حل بسیار مناسبی برای این قبیل عرصه ها و فضا ها به شمار می رود.استحکام مکانیکی و سایشی بسیار بالای این نوع کاشی، مقاومت در مقابل عوامل شیمیایی این نوع کاشی ، جذب آب بسیار کم این کاشی و عکس العمل حرارتی بسیار پایین و از طرف دیگر گستردگی وسیعی ازطرح و ابعاد کاشی پرسلانی به نحوی است که پیدا کردن کالای مشابه را در این عرصه بسیار مشکل می کند. ابعاد متفاوت کاشی پرسلانی که می تواند پوشش سطوح عمودی را بسیار ساده و جذاب و با دوام و بسیار بالا برای شما فراهم نماید از دیگر مزایای این نوع کاشی است. امروزه استفاده از کاشی های تمام پرسلانی  بهشت طراحان است زیرا با توسل به آن ها علاوه بر فضا سازی مورد نظر خود می تواند به راحتی تمام نیاز های فنی طراحی را هم پاسخگو باشند. به شما پیشنهاد می کنیم فضاهای کاربردی خود را با زیبایی ماندگار کاشی پرسلانی به محیطی دلچسب و با کیفیت تبدیل نمایید.

توصیه هایی برای نصب صحیح کاشی

  • بهترین نتیجه ی زیبایی و ماندگاری کیفی علاوه بر انتخاب مناسب کاشی از طریق نصب استادانه کاشی به دست می آید. در همین راستا به ملاحظات نصب کاشی باید توجه ی ویژه ای داشت تا نتیجه ی کار مقبول باشد بدین منظور ضروری است مراحل ذیل نیز انجام شود.
  • همیشه درزهای انبساطی را در تمام جهات در نظر بگیرید، فاصله ی این درزها در هیچ جهتی بیش تر از ۴-۵ متر نباشد، این مورد نه تنها برای کاشی ها که حتی برای زیر سازی محل کاشی کاری هم  باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • درزهای انبساطی با استفاده از مواد مناسب از قبیل مواد سیلیکن یا پلی ارتن پر شود و استفاده از ملات خاک سنگ یا سیمان به هیچ وجه و علی الخصوص برای محل های پر شستشو توصیه نمی شود.
  • اگر در کف از مواد و مصالح متفاوتی استفاده می نمایید لازم است بین مصالح مختلف درز جداسازی در نظر گرفته و اجرا شود. لایه های از قبیل لایه ی لغزنده ، لایه ی ضد آب و هر چیز دیگری که رفتاری متفاوت با یکدیگر داشته باشند.

کاشی های دو پخت

کاشی های دو پخت با استفاده از ملات سیمان یا چسب قابل نصب می باشند خلل و فرج زیاد موجود در پشت کاشی با سیمان موجود در ملات کاملا” درگیر می شود بهتر است کاشی ها کاملا” زنجاب شوند تا قبل از نصب آب به کاشی نفوذ کند( این کار حدود ۸ ساعت زمان می خواهد).

اگر از چسب وینال رزین یا آکلریک و چسبنده های حلال دو جزئی آلی در نصب کاشی استفاده میکنید بهتر است قبل از نصب کاشی در آب قرار نگیرد برای ابعاد بزرگ از شیوه ی پوشش دوگانه (مالیدن چسب روی کاشی و روی سطح) استفاده نمایید توجه کنید چسب باید بیش از ۹۰% از سطح کاشی را به طور یکنواخت بپوشاند و درزهای انبساطی مناسب که از هر طرف حدود ۴-۵ متر طولی فاصله دارند را به وجود آورید در هر دو صورت نصب در سطوح با شرایط خاص انجام می گیرد.

راهنمای نظافت و نگهداری از کاشی

تمیز نگه داشتن صحیح سطوح کاشی شده

طول عمر سطوح کاشی شده علاوه بر کیفیت کاشی شدیدا” به کیفیت نصب و نگهداری صحیح کاشی بستگی دارد و تمام سطحی که از کاشی و درزها تشکیل شده و برای کاربری های مختلف به طرق متفاوتی عمل می کند را در بر می گیرد.

نظافت عمومی در پایان مرحله ی نصب کاشی

بعد از نصب کاشی ها برای رفع آثار باقی مانده محصولات چسب یا ملات که در کاشی کاری مورد استفاده قرار می گیرد از مواد اسیدی رقیق در آب استفاده نمایید که درصد های غلظت آن روی بسته بندی موجود در بازار ذکر شده در صورت لزوم این کار مکررا انجام شود تا تمام اثار ناخواسته به جای مانده روی کاشی محو شود. مطمئن شوید پس از نظافت، مجددا” سطح را با آب کاملا” تمیز نمایید زیرا در دراز مدت بقایای مواد اسیدی برای کاشی و درزبندی مضر است، هم چنین از شیوه های سایش سطح که می تواند باعث خراش کاشی شود استفاده نکنید.

نظافت عمومی کاشی های دو پخت و تک پخت لعاب دار

برای پاک کردن چربی های روی کاشی همیشه از شوینده های بازی یا خنثی که به راحتی در بازار قابل تهیه است استفاده نمایید. توصیه می کنیم به منظور اجتناب از سایش کاشی که به خاطر شن حاصله از تردد ایجاد می شود توصیه می کنیم از پادری مناسب استفاده نمایید تا به این وسیله همیشه بتوان سطح کاشی را به سادگی نظافت نمود.

نظافت عمومی کاشی های پرسلانی

برای نظافت لکه های چربی روی کاشی همیشه از شوینده های بازی یا خنثی موجود در بازار استفاده نمایید. هرگز از مواد واکسی یا روغنی برای نظافت یا جلای کاشی استفاده نکنید زیرا به خاطر میزان جذب خیلی پایین که از خواص کاشی تمام پرسلانی  است چربی ها سطح نازکی روی کاشی تشکیل داده که باعث می شود گرد و غبار به راحتی روی سطح کاشی تجمع نماید.

برای نظافت کاشی از ابزار ساینده استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد ترک میکروسکوپی کاشی به خصوص در کاشی صیقلی می شود به منظور حفظ همیشگی درخشندگی کاشی سطوح صیقلی بهتر است یک پادری نمدی سایز بزرگ در ورودی آن محل پهن شود تا دانه های شن و غبار کفش افراد در آن گرفته شود. در محل هایی که تردد زیادی دارند نصب یک پادری ۶ متری تا ۸۰ ذرات و غبار را می گیرد. نگهداری کاشی هم چنین بستگی به محل نصب کاشی دارد مثلا” وقتی که در مناطق مرطوب از کاشی استفاده می شود برای جلوگیری از رشد سیستم های گیاهی در زیر و احتمالا” روی سطح کف کاشی بهتر است از آبّ خالص استفاده نشود ، در نظافت کاشی دیوارها، در صورتی که از نصب خشک استفاده شده است توجه نمایید که فشار ناگهانی آب به زیر سازی نصب کاشی صدمه ای نزند ، همیشه لازم است که تمایزی بین الگوی تمیز کردن پس از نصب و الگوی تمیز کردن روزمره داشته باشیم، در الگوی تمیز کردن پس از نصب بعد از اینکه کاشی ها را برای جلوگیری از صدمه به درزها مرطوب نمودید توسط محلول اسیدی نظافت انجام شود، در الگوی روزمره  استفاده از شوینده های برطرف کننده ی چربی و از نوع معمولی کفایت می کند.

نوشتهٔ بعدی
پنل فومی پشت چسبدار | دیوارپوش فومی طرح آجر
نوشتهٔ پیشین
روان کننده بتن و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید