خنک کننده های مناسب منزل

بدون دیدگاه

سیستم های سرمایشی و گرمایشی شریان های اصلی یک خانه هستند و وجودشان برای راحتی و آسایش اهالی خانه بسیار مهم و حیاتی است. این که بتوان برای یک خانه مطابق اقلیم خاص آن تاسیسات سرمایشی و گرمایشی را فراهم آورد هم نکتهی مهمی است ، اما برای اینکه تاسیسات مناسبی را برای خانه فراهم کنیم باید اول این سیستم ها را بشناسیم.

چیلرها

یکی از نیاز های ساختمان تامین سرمایش آن در فصل تابستان است، این مهم در ساختمان های بزرگ با استفاده از چیلر انجام می پذیرد، چیلر ها معمولا” در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می شوند به دلیل مصرف برق زیاد توسط چیلر های تراکمی (کمپرسوری) امروزه چیلرهای جذبی با استقبال خوبی در میان مهندسین مشاور و صاحبان ساختمان ها روبرو شده اند، این نوع چیلر ها به جای انرژی برق از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده می نمایند و دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به انواع کمپرسوری هستند و با توجه به ماهیت چرخشی کار پمپ های مورد استفاده در آنها میزان خرابی و هزینه های مربوط به تعمیرات آنها کمتر از انواع تراکمی می باشد، همچنین صدای آنها بسیار کمتر از انواع تراکمی بوده و تقریبا” بدون لرزش هستند، با در نظر گرفتن هزینه های جانبی از جمله هزینه مربوط به خرید امتیاز برق و همچنین هزینه های جاری چیلر تراکمی، چیلر های جذبی از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت قابل توجهی هستند، اما نکته ای که در چیلرها قابل توجه است مصرف برق بالای آن ها است.

کولرهای آبی

کولر آبی کولری است که با تبخیر آب، هوا را خنک می کند، کولرهای آبی با فرآیند سرمایش تبخیری کار می کنند، از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. هرگاه فرآیند تبخیر به طور طبیعی انجام شود تبخیر خود به خودی انجام می شود. در صورتی می توان یک فضا را با تبخیر خود به خودی خنک نمود که در آن سدی از آب راکد  یا در جریان مانند حوضچه یا فواره ی آب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر توسط دستگاه های مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است.

واضح است که در این نوع تبخیر انرژی مصرف می شود ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تهویه ی مطبوع بسیار کم تر است. اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر آب یا به عبارت دیگر تغییر حالت آب از مایع به بخار است. کولر های آبی برای اقلیم های کویری و شهر های شبیه تهران که آب و هوای خشکی دارند بسیار مناسب است . برای کارکرد بهینه کولر های آبی استفاده از سایبان برای کولر آبی و استفاده از دور کند به جای خاموش و روشن کردن مدام می تواند به استفاده بهینه تر از کولر آبی کمک کند.

کولر گازی و اسپیلت

تصفیه ی کامل هوا، قابلیت از بین بردن ویروس و باکتری های مضر، مصرف انرژی در رتبه A و در نتیجه ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی تنها بخشی از خدماتی است که می توانید از یک کولر گازی هوشمند انتظار داشته باشید. وجود سیستم کنترلی تنظیم دما در کولرهای گازی از ویژگی های مثبت این کولرها می باشد.

اسپیلت (split ) کولر گازی است که هوای گرم خانه را گرفته و به حالت خنک به داخل برمی گرداند، این کار تا جایی اتفاق می افتد که ترموسات به دمای دلخواه برسد. کولر در واقع همانند یخچالی است که محفظه ی عایق ندارد. در مجتمع های بزرگ تر مانند برج ها و … استفاده از سیستم اسپیلت مشکلاتی به همراه خواهد داشت. از جمله لوله کشی های طولانی میان کندانسور و هواساز محدودیت هایی دارد. تعداد زیاد کانال ها و طول آنها مدیریت نمودن سیستم را دشوار می سازد و از این رو در این واحد ها از سیستم های آب خنک استفاده می کنند. این اسپیلت ها در مناطق جنوبی و شمالی به علت آب و هوای گرم و مرطوب بیشتر استفاده می شوند و مصرف برق بالایی دارند.

پنکه

یکی از وسایلی است که در منازل و ساختمان ها فراوان مورد استفاده است. پنکه دارای پره های اریب است که با چرخیدن خود باعث جا به جایی و خنکی هوا می شود. پنکه های خانگی در سه مدل رومیزی، سقفی یا دیواری ساخته می شوند. یکی از کاربردهای پنکه، در محیط هایی است که به دلیل بالا بودن درصد رطوبت هوا امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد. از پنکه ها هم در شمال کشور و هم در جنوب کشور استفاده می شود.

نوشتهٔ بعدی
روش های صرفه جویی انرژی
نوشتهٔ پیشین
انتخاب لمینیت یا کاشی برای آشپزخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید