نکاتی درباره اتاق کودک:

بهتر است بدانید که چگونگی دکوراسیون اتاق کودک و چیدن وسایل متعلق به او از سرگرمی های مادران می باشد. به همین علت ساعت ها و روزهای زیادی را صرف چیدمان اتاق کودک خود کرده و از این کار لذت می برند. آنچه بسیار اهمیت دارد برقراری آرامش در فضای اتاق کودک می باشد و بهتر است در هنگام انتخاب وسایل و چیدمان اتاق به این نکته توجه زیادی داشته باشید. نکته مهمی که انتخاب وسایل کودک را حائز اهمیت می کند، این است که هر کدام از وسایل  در شکل گیری شخصیت و تربیت او تأثیر به سزایی دارند و باید در انتخاب آنها دقت فراوانی صورت گیرد.
 

انعطاف پذیری اتاق کودک :

همان طور که می دانید کودک شما به تدریج رشد می کند و به همین علت باید وسایل اتاق او هم نیز انعطاف لازم با این رشد را داشته باشند. فرم و اندازه اتاق فزرند شما باید با توجه به استفاده ای که از آن می برد، قابل انعطاف باشد. البته فراموش نکنید که نباید بر اساس سلیقه و علایق خود وسایلی را تهیه کنید که فقط برای مدت کوتاهی قابل استفاده هستند و یا اینکه کودک را مجبور به استفاده از وسایلی کنید که با ابعاد فیزیکی او تناسبی ندارد. برای مثال استفاده از رنگهای متضاد در اتاق کودک ممکن است در بعضی از حالات برای او خیلی جالب باشد، اما در مواقع دیگرکودک نیاز به رنگهای آرام بخش دارد. به همین علت والدین باید آموزش های لازم را برای رعایت اصول دکوراسیون اتاق فرزند خود دیده تا بتوانند با توجه به این دانسته ها با  شخصیت و روحیات کودک خود در سنین مختلف آشنا شوند.

دمای مناسب اتاق کودک :

یکی دیگر از مسایلی که در اتاق فرزندتان بهتر است به آن توجه داشته باشید، تعیین میزان سرما و گرمای اتاق است. بهتر است میزان گرما و سرمای اتاق بچه متناسب با وضعیت جسمی خود کودک تنظیم شود. زیرا در بعضی از مواقع که وقتی پدرو مادر شخصاً احساس سرما و یا گرما می کنند، تصور می کنند که کودک هم همین احساس را دارد و شاید این موضوع در مورد کودک صدق نکند. از این رو باید نسبت به وضعیت جسمانی کودک خود آگاهی داشته باشید.

خصوصیات اتاق کودک :

۱-بهتر است اتاقی که برای فرزند خود در نظر دارید در نمای جنوبی ساختمان باشد تا از نور خورشید بر خوردار گردد.

۲-به هیچ وجه نباید در اتاق کودک وسایل گرما زا را در دسترس قرار داشته باشد.

۳-میز کار، میزبازی، وسایل بازی و تخت خواب کودک باید از مواد و وسایل طبیعی تهیه شده باشند نه از وسایل مصنوعی. چرا که بچه ها به صورت مداوم با این وسایل در تماس مسقیم هستند و به این علت که آنها خیلی زیاد عرق می کنند و گاها برای مدت طولانی تن خود را به این وسایل می چسبانند، بهتر است وسایل آنها دارای مواد طبیعی باشد. بر طبق تحقیقات انجام شده گفته می شود که  بیماریهای سرطانی گاهی در اثر ارتباط تن برهنه کودک با وسایل و امکانات پلاستیکی و ایجاد تعریق بین آنها شکل می گیرد، که ممکن است سالها بعد بروز کند. از این رو توصیه می کنیم از بهترین جنس برای وسایل فرزند خود استفاده کنید، که بهترین جنس برای وسایل کودک، وسایل چوبی هستند.

۴-رنگ و فر وسایل کودتان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت آنها دارد. از این رو با توجه به تفاوت سلیقه دختران و پسران، رنگ و فرم مورد استفاده برای کودکان دختر و پسر نیز تفاوت می کند.برای مثال دخترها از رنگ های صورتی و لیمویی استقبال می کنند و پسرها به رنگ های آبی و خاکستری علاقه بیشتری دارند. گرچه کودکان به طور معمول از دیدن رنگهای متضاد نیز خوشحال می شوند و به سمت آنها جذب می شوند، به همین خاطر می توانید در دکوراسیون اتاق آنها از رنگ های متضاد هم بهره مند شود.

۵-همان طور که می دانید هر کودک قیافه و خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارد و علایق و سلیقه آنها هم باهم متفاوت خواهد بود. از این رو هرگز نباید گمان کنید که علایق کودکان با یکدیگر و یا با علایق ما مشترک است.

۶-یادتان نرود که به تنوع وسایل و امکانات اتاق کودک خود توجه داشته باشید. زیرا وسایل او قرار است به صورت طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند، از این رو تنوع در وسایل بسیار مهم است.

۷-از آنجایی که کودکان به نقاشی و حجم سازی بسیار علاقمند هستند، دوست دارند روی دیوار اتاق خود نقاشی کنند. این مسله نباید باعث بروز نگرانی در خانواده شده و مانع از انجام این کار توسط کودک خود شوند، بلکه بهتر است فضایی را در اتاق او فراهم آورید تا بتواند آزادانه به نقاشی کردن بپردازد.

رنگ های متناسب برای اتاق کودک :

بهتر است در انتخاب رنگ به علاقه مندی کودک خود توجه کنید و بر همین اساس برای رنگ آمیزی اتاق او اقدام نمایید. گرچه کودکان بزرگتر می توانند در انتخاب رنگ اتاقشان به شما کمک کنند، اما اگر فرزند شما به سنی نرسیده که بتواند به خوبی صحبت کند، یک جعبه مداد رنگی در جلویش بگذارید تا خود یکی از رنگ ها را که دوست دارد انتخاب کند. زیرا اولویت با علاقه فرزند شما می باشد.  
همان طور که گفته شد شخصیت بچه ها از دوران کودکی شکل می گیرد و نباید در انتخاب رنگ آنها را مجبور کرد. زیرا اتاقشان می تواند آینه خوبی برای نشان دادن شخصیت آنها باشد. البته فراموش نکنید که انتخاب یک طرح و رنگ غیر معقول از جانب آنها هم درست نیست و با اینکه دست آنها را برای انتخاب باز می گذارید، اما بهتر است برای آنها محدویت تعیین کنید.

توجه به سن کودک :

چیدمان و تزئین اتاق کودک شما در درجه اول باید فانتزی و مهیج باشد. در واقع زمانی می توانید دکوراسیون اتاق فرزند خود را هیجان انگیز نمایید که تزئینات آن مطابق با سن و روحیات کودک شما باشد. برای مثال تزئین اتاق کودک ۳ ساله با دکوراسیون اتاق دختر ۱۳ ساله باید متفاوت باشد. البته فراموش نکنید که منظور این نیست که با بالا رفتن سن کودک باید تزئین اتاق او را عوض کنید، بلکه مقصود این است که باید اتاق کودکان را با توجه به گروه سنی آنها دکوربندی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید