دیرگیر کننده های بتن

بدون دیدگاه

مواد دیرگیر کننده بتن

دیرگیر کننده نام محصولی است که به عنوان یک افزودنی به بتن اضافه می شود و نوعی کند گیر کننده بسیار قوی در بتن است و با استفاده از این محصول می توان در زمان گیرش بتن تاخیر ایجاد کرده و حرارت هیدراتاسیون سیمان را کاهش داد. دیرگیر کننده ها باعث می شوند تا از افت سریع اسلامپ جلوگیری شود و در نهایت زمان کارایی بتن مخصوصا در شرایط آب و هوایی گرم بسیار کاهش می یابد.

با استفاده از دیرگیرکننده های مایع می توان امکان ساخت بتن های حجیم را فراهم نمود و سرعت روند پیشرفت کار را افرایش داد.

خواص دیرگیر کننده های بتن

مهم ترین خواصی که دیرگیر کننده ها دارند این است که در زمان گیرش بتن تاخیر ایجاد می کنند و امکان بتن ریزی در مناطق گرمسیر را به خوبی فراهم کرده و می توان از آنها در مناطق بادخیز استفاده کرد. دیرکننده ها باعث می شوند تا بتوان در مسافت های طولانی بتن را حمل نمود و زمان کارایی بتن را افزایش می دهند و امکان به وجود آمدن ترک های سطحی بر روی بتن را از بین می برند. دیرگیرکننده ها با انواع سیمان پرتلند سازگاری داشته و مقاومت بتن در دراز مدت را افزایش می دهند.

کاربرد دیرگیرکننده ها

از دیر کننده های بتن مایع برای بتن ریزی های حجیم و نیمه حجیم مانند سد سازی و همچنین پل سازی های مختلف و غیره استفاده می شود و در صورتی که بخواهند حمل بتن را در مسافت های طولانی و دور از کارخانه را انجام دهند از دیرگیرکننده ها بهره می گیرند.

دیرگیرکننده و نحوه استفاده

با استفاده از روش های مختلف می توان دیرگیرکننده ها را به بتن اضافه نمود برای مثال می توان آنها را با مقدار کمی آب با مخلوط بتن اختلاط کرده و سپس به بتن اضافه نمود یا دیر کننده بتن مایع را به مخلوط آماده بتن اضافه کرده و بعد از مخلوط شدن کامل عمل بتن ریزی را انجام داد. روش دیگر این است که به بتن آماده در تراک میکسر اضافه گردد.

مزایای استفاده از دیرگیرکننده ها

با استفاده از دیرگیرکننده ها می توان زمان لازم برای متراکم کردن و پرداخت بتن را ایجاد نمود و از ترک های سردی که ناشی از بتن ریزی های پشت سر هم هستند جلوگیری می شود و به راحتی می توان ادوات بتن ریزی را شست مانند میکسر قبل از سقفت شدن اما فراموش نکنید که استفاده از دیرگیرکننده ها نباید بیش از حد مجاز باشد زیرا باعث خراب شدن بتن و ناگیرایی می شود.

نوشتهٔ بعدی
ورق های ژئو ممبران
نوشتهٔ پیشین
میکرو سیلیکا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید