رنگ های پایه آب

برای رنگ آمیزی سقف ها و دیوار ها از رنگ هایی با پایه حلال های مختلف استفاده می شود. اما امروزه استفاده از رنگ های پایه آب رونق بیشتری داشته و به دلیل مزیت های فراوانی که دارند به صورت معمول کارفرمایان برای رنگ کردن سطوح مختلف از رنگ های واتربیس بهره می گیرند.  

رنگ اکریلیک

رنگ اکرلیک از جمله رنگ هایی به شمار می رود که بر پایه آب می باشد و به همین خاطر در گروه رنگ های دوستدار محیط زیست به حساب می آید. این نوع از رنگ ها هیچ گونه بوی بد و نامطبوع نداشته و به همین خاطر برای استفاده در فضاهای مسکونی، مراکز اداری و حتی بیمارستان ها و به صورت کلی مکان های پر رفت آمد بسیار مناسب می باشند.

ویژگی های رنگ های اکریلیک

این نوع رنگ ها مزیت های فراوانی دارند که باعث گسترش استفاده از آنها می شود. برای مثال امکان زرد گرایی در این نوع رنگ ها به هیچ وجه وجود نداشته و در مقابل اشعه UV خورشید مقاومت می کنند و دارای چسبندگی فوق العاده ای هستند و اجرا آنها بر روی سطح باعث ایجاد لایه ای پلیمری یکپارچه ای می شود که به عنوان یک پوشش مناسب در نمای ساختمان ها و سطوح خارجی عمل می کند.

سرعت اجرای رنگ های اکریلیک بالا بوده و به راحتی اشخاص مختلف می توانند بدون اینکه از ابزار خاصی استفاده کنند و تنها با کمک یک قلم مو، غلتک و یا یک پمپ کوچک عملیات رنگ آمیزی را انجام دهند از این رو به این نوع رنگ ها در اصطلاح رنگ های خانواده هم گفته می شود.

تفاوت رنگ های اکریلیک و روغنی

رنگ های اکریلیک پایه آب یا واتربیس این قابلیت را دارند که در فضاهای بیرونی هم از آنها استفاده شود. اما رنگ های روغنی به دلیل اینکه دارای ترکیبات سربی بوده و چون از حلال در این نوع رنگ ها استفاده می شود امکان ایجاد مسمومیت در آنها بالا می رود و به همین خاطر بهره گیری از رنگ های اکرلیک به دلیل مزایایی که دارند جایگزین مناسبی برای رنگ های روغنی می باشند.

رنگ های روغنی به خاطر اینکه دیر خشک می شوند و حلالی که برای آنها استفاده می شود بوی نامطبوعی دارد باعث ایجاد مشکلاتی چون سردرد شده و برای افرادی که مشکل تنفسی، گوارشی و کلیوی دارند ایجاد خطر خواهد کرد و چون حلال ها از جمله سرمایه های ملی این کشور محسوب می شوند و برای تهیه آنها در کارخانه ها باید مراحل خاصی را طی نمود از این رو توصیه می شود تا از رنگ های حلالی روغنی استفاده نشود. اما به دلیل اینکه حلال رنگ های واتربیس آب بوده و این حلال به راحتی در دسترس همه می باشد و مهم تر اینکه تبخیر آنها هیچ گونه عوارضی برای افراد مختلف و محیط زیست ندارد بهره گیری از آنها گسترش زیادی دارد.

از آنجایی که آب موجود در رنگ های اکریلیک علاوه بر اینکه در فرمولاسیون رنگ وجود داشته و بخش دیگر آن تبخیر می شود امکان خشک شدن سریع رنگ را فراهم کرده و این امکان وجود دارد که بعد از اجرای رنگ های اکریلک از محیط بهره برداری نمود.

رنگ های پلاستیک

در سال های گذشته برای رنگ کردن منازل از گل سفید استفاده می کردند که گل سفید از تکه های گلی سفید رنگ تشکیل شده است که باید در ابتدا آنها را خرد و چند روز در آب خیس نمود و بعد از اینکه گل ها در آب به سختی حل شد رنگ را از صافی عبور و با لعاب مخلوط نمود و دوباره از صافی عبور داده و در نهایت با استفاده از قلم یا پمپ های سمپاشی بر روی سطح اجرا نمود. البته با همه وقت و انرژی که صرف آماده کردن گل سفید می شود باز هم کیفیت آن پایین و قیمت عرضه آن بالا می باشد. از این رو با گذشت زمان رفته رفته استفاده از گل سفید منسوخ گردیده و با استفاده از رنگ های پلاستیک استاندارد عملیات رنگ آمیزی سطوح انجام می شود.

رنگ های پلاستیک به عنوان پر مصرف ترین رنگ های ساختمانی شناخته شده و در گروه رنگ های امولسیونی قرار می گیرند. مهم ترین ماده ای که در تهیه رنگ های پلاستیک از آنها استفاده می شود لاتکس است وبه دو نوع رنگ های تمام پلاستیک و نیم پلاستیک قابل عرضه می باشند.

رنگ تمام پلاستیک

با اینکه کارخانه های تولید این نوع رنگ ها مدعی قابل شست و شو بودن این رنگ ها هستند اما با توجه به تجربیات افراد مختلف هرگز رنگ های پایه آب به صورت ۱۰۰ درصد قابلیت شست و شو نداشته و در صورتی که در فضای مسکونی یا هر محیط دیگری تمایل به شستن دیوارها دارید بهتر است از رنگ های روغنی استفاده کرده و تمامی مشکلات اجرای آنها را به جان بخرید.

رنگ نیم پلاستیک ساختمانی

پر کاربرد ترین رنگ از نوع نیم پلاستیک است و در صورتی که از نمونه استاندارد آن استفاده شود کاملا ضد آب بوده و در مقابل آب مقاومت بالایی دارد. اما توجه داشته باشید که این نوع رنگ ها قابلیت شست و شو نداشته و به دلیل هزینه پایین، سرعت اجرای بالا و همچنین نداشتن بو و شیک بودن این قابلیت را پیدا کردند تا به عنوان پر مصرف ترین رنگ معرفی شده و مورد استقبال افراد مختلف قرار بگیرد. از این رو حتی امروزه در ساختمان های لوکس هم از رنگ های نیم پلاستیک استفاده کرده تا ظاهری شیک و زیبا ایجاد و روحی تازه در فضای زندگی به وجود آید.

رنگ های نیم پلاستیک همانند رنگ های روغنی سازگاری بالایی برای اجرای رنگ با استفاده از غلتک دارند و با اینکه امکان اجرای این نوع رنگ ها با استفاده از قلم مو وجود دارد اما به دلیل اینکه رد قلم بر روی سطح ایجاد می شود به صورت معمول مورد پسند کارفرما نبوده و توصیه می شود برای اجرای آنها از غلتک و اسپری گان استفاده شود. زیرا حالتی زیبا و مخملی را در سطح ایجاد می کند که مورد پسند همه افراد خواهد بود.

مزایای استفاده از رنگ های پلاستیک

رنگ های پلاستیک را می توان بر روی گچ نو اجرا کرده و در زمان اجرای آنها بر روی سطوح نیاز به درزگیری وجود نداشته اما توصیه می شود که قبل از اجرا بر روی سطح کار از روغن الیف استفاده شود و تمامی ناصافی های سطح را از بین برده. رنگ های پلاستیک بدون بو هستند و سرعت خشک شدن آنها همانند رنگ های اکریلیک به تندی انجام می شود.

از رنگ های پلاستیکی به صورت معمول برای سقف منازل مسکونی استفاده شده و چون با وجود آنها گرما و رطوبت به راحتی منتقل می شود به کاهش هزینه ها کمک بزرگی کرده و به همین خاطر گزینه مناسبی در مقایسه با رنگ های روغنی می باشند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید