ساماندهی دکوراسیون خانه

سازماندهی در خانه

برای ایجاد نظم و انضباط در خانه باید راهکار های مناسبی را در نظر گرفت زیرا نظم در خانه و سازماندهی وسایل، لوازم و اشیاء مختلف باعث می شود تا وقتی دنبال وسیله یا مدرکی می گردید کمتر از ۵ دقیقه طول نکشد و وقتی وسایل را در جای خود قرار می دهید بازدهی کارتان افزایش می یاید.

یکی از راهکار هایی که می تواند به سازماندهی و نظم در خانه کمک کند این است که جزئیات را کم تر کرده تا بتوانید زندگی راحتری داشته باشید. این راه حل به عنوان بهترین و ساده ترین راهکار می باشد و توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد جزئیات را حذف کنید. انجام این کار باعث می شود تا در نهایت زمان کمتری برای سازماندهی در اختیار داشته باشید.

حذف جزیئات در خانه

در صورتی که به نگهداری اشیاء قدیمی علاقه دارید و نمی توانید از آنها دل بکنید توصیه می کنیم واقع بینانه رفتار کرده و تنها اشیاء ضروری که نقش مهمی در زندگی شما دارند را نگه داشته و باقی لوازم را از خانه خود حذف کنید. البته انجام این کار آسان نبوده و حتی ممکن است از انجام این کار دچار احساس گناه شوید اما لازم است بدانید که زیاد بودن جزئیات در خانه باعث ایجاد مزاحمت شده و مانع از انجام فعالیت های سازنده می شود و شکل نا منظمی را در فضای خانه به وجود می آورد. نکته مهم این است که حذف جزئیات از نظر محیط زیست هم به عنوان یک کار مثبت و تاثیر گذار خواهد بود و دلیل آن هم این است که خرید بیشتر باعث ایجاد زباله بیشتر شده و ضایعات بیشتری را به وجود می آورد و مصرف بیشتر آب، برق و انرژی به از دست رفتن سرمایه های ملی کمک می کند.

فراموش نکنید که ساده زیستی به معنای حذف و فدا کردن وسایل و چیز هایی که به آنها علاقه دارید و برای شما ارزش معنوی دارند نبوده، بلکه خلوت کردن فضا باعث می شود تا بهای اشیاء و لوازم را بیشتر و بهتر ارج نهاده شده و جلوه بهتری در محیط پیدا کنند.

کمال گرایی را کنار بگذارید

با بهانه آوردن نمی توان کاری را از پیش برده و از زیر کار طفره رفت و کار مرتب کردن و سازماندهی خانه را انجام نداد. توصیه ما این است که کار را از یک جایی شروع کرده و حتما هم لازم نیست در آن موفق شوید و تلاش شما برای انجام یک کار نسبتا” خوب بسیار ارزشمند تر از انجام ندادن آن است. برای شروع می توانید میز کار خود را مرتب کرده و تمامی یادداشت ها و نامه ها را سر و سامان دهید تا کم کم نوبت به بخش های دیگر خانه برسد.

نحوه سازماندهی کردن خانه

سامان بخشیدن به محیط کار و بخش های مختلف خانه کار بسیار سختی نبوده و می توان با استفاده از تدابیر مختلفی این کار را به گونه ای انجام داد که خوشایند به نظر برسد. پیشنهاد می کنیم از همان روشی که برای فرزندان خود استفاده می کنید و به آنها برای مرتب کردن اتاق خود پاداش می دهید برای خودتان هم بهره بگیرید. برای مثال بعد از سازماندهی هر اتاق می تواند زمانی را به استراحت پرداخته یا فیلم تماشا کنید و با انجام این کار از خودتان قدردانی کنید.

راهکار های مفید برای ایجاد نظم در خانه

برای مسیر های عبور در خانه خود به فکر ایده باشید و آنها را خالی و بدون استفاده رها نکنید. برای مثال می توانید در این فضا ها قفسه های مختلفی را نصب کنید و یا سبد و صندوقچه های زیبایی را در این فضا قرار دهید و از آنها به جهت مصارف مختلفی استفاده کنید. البته فراموش نکنید که این عناصر نباید جلوی راه را بگیرند و مانع از عبور و مرور شوند.

در صورتی که در خانه شما پلکانی وجود دارد می توانید از این بخش خانه به گونه ای بهره بگیرید که این فضا از شکل بدون استفاده بودن به حالت کاربردی در بیاید. برای مثال زیر پله را قفسه بندی کرده و فضایی را برای قرار دادن کتاب ها فراهم کنید. حتی می توانید قفسه هایی را تعبیه کنید که به صورت در دار باشند و به شکل ریلی جابجا شوند تا علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید