سیستم های گرمایش ساختمان

بدون دیدگاه

انواع سیستم های گرمایشی ساختمان

سیستم های تاسیسات مکانیکی ساختمان وظیفه گرم نمودن محیط را بر عهده داشته و این کارایی در فصل زمستان که نیازمند ایجاد محیط گرمی هستیم، جزء اولویت های اول ساکنین ساختمان می باشد و سعی می کنند، از انواع تجهیزات گرمایشی برای ایجاد گرما استفاده کنند تا از این طریق فصول سرد سال را با خیال بگذرانند.

عوامل موثر در انتخاب سیستم گرمایشی مناسب

سیستم های گرمایشی را باید بر طبق اصولی انتخاب نمود تا علاوه بر صرفه اقتصادی، گرمایش مطلوبی هم داشته باشند. اما فراموش نکنید که عوملی مانند هزینه مصرف انرژی، هزینه های سیستم گرمایش، متراژ و مساحت فضا و همچنین مدت زمان گرم نگه داشتن سیستم گرمایش و …. در انتخاب مناسب سیستم نقش موثری داشته که باید به آن توجه داشته باشید، زیرا عدم توجه به عوامل ذکر شده باعث می شود تا سیستم گرمایشی با کیفیت و مناسبی را انتخاب نکرده و هزینه های زیادی را متحمل شوید.

با اینکه تمام عوامل ذکر شده از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اما مهم ترین مسله ای که در انتخاب نوع سیستم گرمایشی باید در نظر گرفته شود، مساحت محیطی است که نیاز است تا سیستم گرمایشی در آن فضا قرار گرفته و گرم شود. حتی اندازه خود سیستم هم از پارامتر هایی است که نقش مهمی در کاهش هزینه های گرمایشی دارد.

در واقع اگر از دستگاهی برای گرمایش یک محیط استفاده کنید که ظرفیت بالایی دارد، نه تنها هزینه های اولیه را افزایش داده بلکه به مرور زمان باعث ایجاد مشکل وعدم کارایی سیستم خواهد شد و اگر به صورت برعکس باشد و سیستمی با ظرفیت پایین در یک محیط بزرگ تعبیه شود، باید برای گرم نمودن فضا از حداکثر توان سیستم کار کشیده و این مسله نه تنها مصرف انرژی را افزایش می دهد و از عمر سیستم می کاهد، بلکه هیچ تاثیری در گرم نمودن فضا هم نخواهد داشت.

انواع سیستم های گرمایشی

سیستم های گرمایشی که در ساختمان ها تعبیه می شود تا با کمک آنها کار گرمایش انجام شود، دارای انواع مختلفی می باشد که در زیر به آنها اشاره شده است.

بهره گیری از شوفاژ

یکی از قدیمی ترین سیستم هایی که برای گرم کردن خانه از آن استفاده می شود، شوفاژ بوده که حرارت ایجاد شده رادیاتور شوفاژ به دلیل جابجایی هوا در یک محیط، باعث  گرما می شود. در اصل هوای گرمی که در بالای رادیاتور قرار دارد، سبک تر بوده و به همین خاطر به سمت بالا در حرکت است و هوای سردی که در بالا قرار گرفته، جایگزین آن شده و این پروسه به صورت یک چرخش دائمی  در جریان هوا ادامه پیدا کرده و در نهایت باعث گرم شدن فضا خواهد شد.

نحوه عملکرد و محل نصب شوفاژ

برای نصب رادیاتور شوفاژ باید مکانی را انتخاب کرد که نیازمند کنترل دما و رطوبت نباشد، چون درجه حرارت و رطوبت محیط را نمی توان از طریق رادیاتور تنظیم نمود و این مسله باعث می شود تا رطوبت نسبی اتاق کاهش پیدا کند.

قابل توجه است که آب موجود در رادیاتور با کمک مشعل و پمپ، گرم می شود و سپس آبی که گرم شده است، در موتورخانه به بخش های مختلف ساختمان حرکت کرده و وارد رادیاتور های هر واحد می شود. بهتر است بدانید که در زمان پایین آمدن دمای آب، مجدد به موتور خانه باز گشته تا گرم شود و به همین ترتیب این چرخه بارها و بارها تکرار می شود.

انواع رادیاتور ها

در صورتی که بخواهیم رادیاتور ها را بر اساس شکل ظاهری از یکدیگر متمایز کنیم باید بدانید که رادیاتورها دارای سه دسته پره ای، پانلی یا تخت و لوله ای هستند واگر ملاک تقسیم بندی آنها بر اساس جنس باشد، باید گفت که رادیاتور ها از نوع فولادی، چدنی و آلومینیومی می باشند که از بین آنها رادیاتور های آلومینومی پره ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه انتخاب و نصب رادیاتور

در زمان خرید رادیاتور باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید انتخاب درستی را انجام دهید.

از آنجایی که به صورت معمول در ساختمان های مسکونی و اداری و … برای گرمایش از رادیاتور استفاده می کنند، باید فاصله کف تا سقف محلی که قرار است رادیاتور را نصب کنند، حداکثر ۳ متر باشد، زیرا هوای گرم در زیر سقف تجمع کرده و خطر آفرین خواهد بود.

اگر در محل مورد نظر ارتفاع کف تا سقف زیاد است، می توان از وسایل گرمایشی دیگری مانند فن کوئل استفاده نمود.

در صورتی که از رادیاتور های آلومینیومی استفاده می شود، باید بدانید که این رادیاتور ها در زیر پنجره نصب شده و باید فاصله آنها از کف اتاق ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر باشد.

از آنجایی که رادیاتور های آلومینیومی از لحاظ نحوه تولید و ساخت به سه دسته مهم رادیاتور های تمام دایکاست، اکسترود و همچنین رادیاتور های دایکاست اکسترود تقسم می شوند، باید مرغوب ترین مدل آنها را انتخاب نمود و توصیه ما استفاده از رادیاتور های آلومینیومی تمام دایکاست است که در آنها هر پره از رادیاتور به صورت یکپارچه و در یک قالب دایکاست تولید و بعد از اینکه عملیات تست بر روی آنها انجام شد و کار فینیشینگ و رنگ آمیزی آنها به پایان رسید، به یکدیگر متصل شده و در نهایت به صورت بلوک های ۵ پره، ۷ پره و همچنین ۱۰ پره در بازار قابل عرضه می باشند.

برای اطلاع از تعداد پره های رادیاتوری که قرار است در فضاهای مختلف ساختمان استفاده شود، باید در زمان خرید ابعاد و موقعیت محیط را به کارشناسان این حرفه اعلام کرده تا از بین انواع مختلف رادیاتور ها، مناسب ترین آن را به شما پیشنهاد دهند.

باید فاصله لوله هایی که در بالا و پایین رادیاتور قرار گرفته اند، ۳۵، ۵۰ یا ۶۰ سانتی متر باشد.

توجه داشته باشید که در رادیاتور های آلومینیومی دایکاست می تواند تعداد پره های بلوک ها را تغییر داد و در محل نصب نمود. اما اگر از رادیاتور های اکسترود استفاده شود،بهتر است بدانید که پرده های آنها غیر قابل تغییر و به صورت ثابت هستند و نمی توان پره های آنها را زیاد یا کم نمود. برای مثال در صورتی که نیاز به یک رادیاتور ۲۰ پره باشد، می توان دو رادیاتور ۱۰ پره را به هم متصل کرده و یک رادیاتور ۲۰ پره را در یک محیط نصب کرد.

سیستم پکیج

در ابتدا باید گفت که پکیج به عنوان بهترین جایگزین شوفاژخانه بوده و با وجود این سیستم می توان از تمام مشکلات و مزاحمت هایی که موتورخانه و شوفاژ ایجاد می کند، رهایی پیدا کرد و توصیه ما این است که اگر تا کنون به فکر استفاده از این سیستم گرمایشی نبوده اید، حالا زمان انتخاب فرا رسیده است.

تفاوت پکیج و موتورخانه

پکیج راهکاری است که با کمک آن می توان آب مصرفی منزل را گرم کرده و همچنین آب گرم مورد نیاز شوفاژ را هم فراهم نمود.

در زمان هایی که از موتور خانه برای تولید گرمایش استفاده می کردند، علاوه بر مصرف هزینه بالا، تهیه سوخت و همچنین نگهداری از موتورخانه هم بسیار دشوار و زمان گیر بود. از این رو استفاده از پکیج ها نه تنها کار را ساده تر کرده، بلکه سیستم پیچیده با حجم بزرگی هم ندارد.

بهره گیری از پکیچ فضای خیلی کمی را اشغال می کند و به همین خاطر هزینه های تعبیه یک فضای بزرگ کاهش می یابد.

بازدهی پکیج نسبت به موتورخانه بسیار بالا بوده و اگر از پکیج های دیواری برای منازل استفاده شود، این بازدهی چندین برابر خواهد شد.

به دلیل اینکه هر واحد از یک ساختمان از پکیج جداگانه ای استفاده می کند، بدون شک عملکرد هر پکیج در هر واحد به صورت مجزا خواهد بود.

کاربرد پکیج

از پکیج در هر واحد مسکونی یا اداری و حتی ساختمان های تجاری استفاده می شود و با کمک آن می توان عملیات گرم کردن محیط را با استفاده از گرمایش از کف، رادیاتور و فن کوئل انجام داد و آب گرم مورد نیاز هر واحد را هم فراهم کرد. توصیه ما این است که برای صرفه جویی در مصرف انرژی از پکیج همراه با کوئل آب گرم استفاده شود تا از این طریق بتوان با هزینه کمتر، گرمای بیشتری را ایجاد نمود.

انواع مختلف پکیج ها

پکیچ ها دارای مدل های مختلفی هستند که شامل پکیج دیواری، زمینی، دودکش دار و فن دار می باشند. البته توجه داشته باشید که امروزه بیشتر از پکیج های دیواری استفاده شده و چون در همه ساختمان ها امکان نصب دود کش وجود ندارد، می توان از پکیج های فن دار برای ساختمان ها استفاده کرده و با این کار مشکل نداشتن دودکش را حل نمود.

استفاده از پکیج دیواری بهترین گزینه در ساختمان های مسکونی و اداری بوده و به راحتی می توان در آشپزخانه  و آبدارخانه فضایی را به این سیستم اختصاص داد و آن را روی دیوار نصب کرد. برای اینکه ایمنی نصب پکیج را در یک محیط افزایش دهید، بهتر است از دودکش دو جداره برای این منظور استفاده کنید. تا با استفاده از آن، هوای مورد نیاز پکیج از بیرون تامین و هیچ خطری افراد ساکن در یک واحد را تهدید نکند.

مزایای استفاده از پکیج دیواری در منازل

به کار گیری پکیج دیواری علاوه بر اینکه مصرف انرژی را کاهش می دهد، راندمان را بالا برده و چون حجم کمی دارد، فضای کمی را اشغال می کند. مهم تر از همه به دلیل داشتن سنسورهای هشدار دهنده ای که در پکیج دیواری تعبیه شده است، از امینت بالایی برخوردار بوده و کاملا بی خطر می باشد و به راحتی می توان دمای آن را به اندازه دلخواه تغییر داد.

فراموش نکنید که این سیستم کاملا بی صدا و بدون بو می باشد و بعد از روشن شدن بدون هیچ تاخیری آب گرم آماده می شود.

با استفاده از پکیج دیواری موتورخانه حذف می شود و به راحتی می توانند واحد های مختلف به صورت مستقل از پکیجی که در ساختمان آنها قرار داده شده است، استفاده کرده و آن را کنترل و مدیریت کنند.

جالب تر اینکه با نصب پکیج هزینه های مربوط به شوفاژ خانه از بین رفته و برای نصب و نگهداری از این سیستم دیگر نیاز به صرفه هزینه های بالا نمی باشد.

سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایشی از کف نه تنها جزء قدیمی ترین سیستم های گرمایشی شناخته شده به حساب می آید، بلکه از مدرن ترین و به روز ترین و همچنین پاکیزه ترین سیستم هایی است برای گرمایش  محیط از آن استفاده می شود. شاید باور نکنید اما قدمت این نوع سیستم ها به حمام های باستانی بر می گردد که در آنها حرارت مورد نیاز برای گرم کردن آب را از دود ناشی از سوختن چوب فراهم می کردند و در نهایت دود را از مسیر های ایجاد شده در کف حمام عبور داده تا این طریق فضای حمام گرم شود.

در سیستم گرمایش از کف از آب برای منتقل نمودن حرارت استفاده کرده و این سیستم همانند پکیج و موتور خانه با کمک آب فرایند گرمایش را انجام می دهند.

در اصل آب گرم از درون لوله های پنچ لایه ای که در کف منزل قرار داده شده است، حرکت کرده و حرارت را به شکل تشعشعی به فضاهای مختلف انتقال می دهند.

مزیت های استفاده از سیستم گرمایش از کف

استفاده از سیستم گرمایش از کف هیچ فضایی را اشغال نکرده و دارای گرمایشی یکنواختی می باشد. با وجود این سیستم سطح گرمایش از سطح مقطع کف اتاق افزایش یافته و حتی می توان گفت که از پایین ترین سطح هم گرمایش را می توان ایجاد نمود.

تعبیه چنین سیستمی در منزل تا حد زیادی باعث کاهش به هدر رفتن انرژی شده و در صورتی که کف منزل شما سرامیک های سرد باشد، با وجود سیستم گرمایش از کف احساس گرما و آرامش بیشتری را خواهید داشت.

از آنجایی که این سیستم در معرض دید نبوده، تجهیزات آن هم  کاملا مخفی خواهد بود. مهم تر اینکه این سیستم می تواند تا ارتفاع دو متر را گرم کند و عمکرد آنها کاملا پاکیزه و بدون ایجاد دوده و مواد آلاینده دیگر می باشد.

مزیت دیگر سیستم گرمایش از کف این است که می توان آن را به صورت دستی یا اتوماتیک تنظیم کرده و کارکرد آنها را در فضاهای مختلف کنترل نمود و به گونه ای تنظیمات را انجام داد که سیستم گرمایشی در هر اتاق مستقل از اتاق دیگر باشد.

لوله های گرمایش از کف به گونه ایی است که می توان آن را به سیستم های دیگری مانند موتورخانه یا پکیج متصل نمود و بازده حرارتی بالایی را از این سیستم انتظار داشت.

قابل توجه است که از این ایده می توان در سیستم های ذوب کننده یخ در باند فرودگاه ها و همچنین رمپ ساختمان ها استفاده نمود و حتی در فضاهای سرباز مانند استادیوم های ورزشی و روی پشت بام ها هم کارایی دارد.

سیستم گرمایش از کف و معایب آن

با همه مزیت ها و قابلیت هایی که بهره گیری از سیستم گرماشی از کف دارد، اما شایان ذکر است که این سیستم خالی از عیب نبوده و باید قبل از تعبیه آن در یک محیط، دقت کنید که این سیستم دارای هزینه های اولیه بالایی نسبت به سیستم های گرمایشی دیگر می باشد و همچنین عیب دیگر این سیستم این است که سرعت ایجاد گرمایش آن بعد از روش نمودن، پایین بوده و نباید انتظار گرم شدن فوری محیط را داشت.

نوشتهٔ بعدی
تکنولوژی آبگرمکن های خورشیدی
نوشتهٔ پیشین
مسکونی، رسالت، کرمان شمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید