سیم کشی و برقکاری ساختمان

نحوه برق کاری و سیم کشی ساختمان

برای انجام برق کاری یک ساختمان باید در زمان سیم کشی دقت بسیاری داشته و بر طبق اصول تعریف شده مرحله به مرحله جلو رفته تا در نهایت عملیات سیم کشی بدون نقص در کل ساختمان اجرا شود.
۱- در قدم اول باید نقشه کلی ساختمان کشیده شده و تمامی لوازم و سیستم های صوتی و تصویری و همچنین سایر سیستم های برقی، تلفن، آیفون، موتورخانه، فن کوئیل ها، سیستم اطفاء حریق و … جانمایی شود.
۲- در مرحله دوم باید نقشه را روی کار اجرا نموده و سپس تمامی قوطی کلید ها را تراز کرده و مسیر  تراز را با کشیدن خط مشخص و شیار هایی را با استفاده از شابلون و دستگاه مخصوص شیارزن ایجاد نموده تا لوله ها در مسیر قرار داده شود.
۳-ت وجه داشته باشید که قوطی کلید را باید با کمک دستگاه های مخصوص کنده و در صورتی که در سقف از روشنایی استفاده می شود جای مخصوص آن را سوراخ و در نهایت قوطی کلید را بر روی دیوار نصب کرده و با استفاده از شابلون عملیات تراز کردن رابا دقت انجام داده تا بتوان کار جوشکاری را انجام داد.
۴- برای اینکه لوله های ورودی و خروجی از داخل جعبه فیوز بیرون آورده شود باید عملیات ساپورت زدن لوله پولیکاها را انجام داد. مرحله بعدی جوشکاری و ساپورت زدن لوله پولیکاهایی است که برای ورودی و خروجی لوله ها از داخل جعبه آنتن و تلفن بیرون می آیند می باشد.
توجه داشته باشید که اجرای لوله پولیکا گذاری در دیوار با استفاده از گرما صورت می گیرد و با کمک مشعل و فنز لوله های را خم و با استفاده از چسب پولیکا عملیات آب بندی لوله ها انجام می شود.
۵- در قدم بعدی اجرای برق کشی ساختمان باید جوشکاری و ساختن ساپورت سینی برق بر روی داکت مخصوص را انجام داد. فراموش نکنید که سینی برق  به جهت ورود کابل های برق، سیم تلفن و آنتن ماهواره  کاربرد دارد و هر کدام از آنها به صورت مجزا در داخل داکت های ساختمان ثابت می شوند.
۶- در قدم بعدی باید روی لوله پولیکاهایی که در کف ساختمان کار گذاشته شده است به صورت کامل پوشانده شود و جعبه فیوز ها، جعبه آنتن و همچنین تلفن و … را با توجه به نقشه در جای خود نصب نمود.
۷- سپس باید سیستم اتصال به زمین را برقرار کرده و در نهایت  لوله های فولادی را با توجه به نقشه در جای خود قرار داد. برای مثال در داخل پارکینگ های ادارات برای روشنایی موتورخانه و آسانسورها استفاده می شود.
۸- بعد از اجرای کف سازی، کاشی کاری و همچنین سفید کاری دیوار باید تمامی قوطی های مخصوص کلید ها را تمیز کرده و لوله های اضافی در روی کار را بریده و در داخل لوله پولیکا ها سیم گذاری شود.  نکته مهم انتخاب رنگ، قطر و جنس سیم ها می باشد که باید با توجه به استاندارد های تعیین شده انتخاب شوند.
۹- برای بلندگوی ها باید از کابل های شیلد دار استفاده شود و بعد از انتقال آنها به ولوم های همان محیط و سپس به فیش هایی که در پشت آمپلی فایر ها قرار دارد انداخته شوند.
۱۰- مرحله ی بعدی کشیدن کابل های برق از داخل جعبه فیوز ها و سینی برق بوده و بعد از بست نمودن باید به زیر کنتور منتقل شود. در صورتی که از دیزل ژنراتور استفاده می شود باید کابل ها به داخل موتورخانه برده شده و در داخل یک تابلوی مخصوصی قرار داده شوند.
۱۱- کابل های تلفن، آنتن ماهواره و همچنین آیفون را باید از تابلو های مخصوص خود رد کرده و بعد از عبور از سینی برق و بست زدن آنها در یک باکس مخصوص قرار داد.
۱۲- توجه داشته باشید که در این مرحله باید اتصالات سر سیم ها را در داخل قوطی مخصوص کلید ، جبعه فیوزها، جعبه  آنتن، تمامی روشنایی ها، سیستم اطفاء حریق ، تلفن، ماهواره، دستگاه تغذیه UPS و … را قلع اندود کرده و عایق کاری مربوط به اتصالات را با استفاده از وارنیش حرارتی انجام داد و سپس انجام کابل کشی هایی است که مربوط به فضای بیرونی ساختمان و همچنین نورافکن های نما می باشد.
۱۳- بعد از اینکه عملیات نقاشی و کف ساختمان به پایان رسید باید کلیه کلید ها و پریز ها بسته و تراز شود و بعد از بستن ترمینال ها روی سر سیم ها باید دتکنور های دود و شستی ها را در جای تعیین شده نصب نموده و فیوزها را در داخل جعبه فیوز نصب و سر سیم ها را وایرشو و فیوز بندی کرده و بعد از آن با نصب آیفون تصویری و بستن تمامی سوکت های آن به سراغ نصب آنتن مرکزی رفته و عملیات مربوط به سوئچینگ آنها انجام داد.
۱۴- نصب و سوئچ کردن ماهواره در مرحله بعدی برق کاری ساختمانانجام می شود و بعد از راه اندازی ماهواره باید در فضای راه پله ها و همچنین پارکینگ از سنسور هایی استفاده نمود تا بتوان نورپردازی های مختلف را کنترل کنند. حتی باید از سنسور هایی برای هود مرکزی ساختمان استفاده شود تا از این طریق تهویه سرویس های بهداشتی انجام شود.
۱۵- در مرحله نهایی باید برای زیبایی و انجام نورپردازی فضاهای مختلف خانه باید از نورهای مخفی در داخل سقف کاذب و همچنین در کف بر روی سرامیک ها بهره گرفته شود.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید