شیشه های هوشمند !

 شیشه هوشمند چیست؟

بهتر است بدانید که شیشه های هوشمند که به آنها شیشه های مات شونده هم گفته می شود، در واقع نسل نوینی از شیشه ها می باشند که می توان با کمک جریان برق آنها را مات یا شفاف نمود. توجه داشته باشید که اولین و تنها تولید کننده این نوع شیشه ها در دنیا شرکت”Polytronix” است که این شرکت بهترین تولید کننده شیشه های هوشمند در سراسر دنیا می باشد.

کاربرد شیشه های هوشمند

از این نوع شیشه ها در فضاهای مختلفی مانند بانک، بیمارستان ها و مراکز درمانی، سالن های کنفرانس، اتاق مدیریت، مکان های ورزشی، استخر و همچنین سرویس بهداشتی و حمام ها استفاده می شود. 

اجزای شیشه های هوشمند

شیشه های هوشمند دارای ساختاری هستند که باعث می شود تا قابلیت مات و شفاف شدن در آنها ایجاد شود. در واقع این نوع شیشه ها دارای دو لایه شیشه به همراه یک فیلم می باشند که وجود فیلم باعث شکل گیری این قابلیت در شیشه های هوشمند می شود. البته فراموش نکنید که فیلم های هوشمند هم از ساختاری تشکیل شده اند که عملکرد آنها را در شیشه های هوشمند ایجاد می کند.
https://best-wall.ir

ساختار فیلم های هوشمند

جالب است بدانید که فیلم های هوشمند هم شامل چند لایه مواد پیشرفته هستند که لایه ابتدایی از ورق های پلیمری پلی اتیلن تر فتالات ساخته شده و روی این لایه پلیمری  با یک لایه نازک از ماده شفافی که هادی جریان الکتریسیته است، پوشیده شده و بین دو لایه از این سطوح را ماده ای قرار داده اند که به اختصار PDLC نام دارد. مواد متشکله این لایه در واقع کریستال های مایعی هستند که به شکل نامنظم در یک لایه پلیمری پخش شده اند و همین مسله باعث می شود تا پرتو های نور شکسته شده و فیلم را مات کند.

برای شفاف شدن شیشه، ابتدا جریان برق از دو لایه هادی الکتریسیته عبور می کند و باعث ایجاد یک میدان الکتریکی می شوند و در این حالت کریستال های نامنظم به شکل هم جهت در آمده و پرتو های نور را به صورت مستقیم و بدون شکست عبور می دهند و در نهایت شیشه شفاف دیده خواهد شد.

محل قرار گرفتن فیلم های هوشمند

توجه داشته باشید که این فیلم ها به دو روش در شیشه های هوشمند قرار می گیرند، یا به صورت پشت چسب دار بر روی شیشه می چسبند، یا بین دو لایه شیشه قرار می گیرند.

فیلم های هوشمند با استفاده از اصول و شرایط خاصی در بین دو لایه شیشه لمینیت شده و حتی می توان از شیشه هایی با ضخامت و رنگ های مختلف هم استفاده نمود.  

نکته این است که استفاده از فیلم های هوشمنده به صورت پشت چسب دار به ندرت انجام می شود و تنها در حالتی که شرایط استفاده از شیشه هوشمند وجود ندارد، می توان از این روش استفاده کرد.

محدودیت فیلم های هوشمند پشت چسب دار

بهتر است بدانید که فیلم های هوشمند از حساسیت زیادی برخوردار بوده و این مسله باعث می شود تا احتمال آسیب آنها در برابر ضربه، گرد و خاک، رطوبت و همچنین خراش بیشتر شود و به همین خاطر کمتر از این نوع فیلم ها بهره گرفته می شود.

ویژگی های شیشه های هوشمند

از آنجایی که از تکنولوژی پیشرفته ای برای ساخت این شیشه ها استفاده شده است، از سرعت عملکرد بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین خاطر از آنها به راحتی می توان به جای پارتیشن های پرده ای شکل یا کرکره ای استفاده نمود.

این قابلیت در شیشه های هوشمند وجود دارد که با فشار دادن تنها یک کلید می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن شیشه ها را مات و شفاف کنید.

زیباترین و جالب ترین ویژگی شیشه های هوشمند، این است که می توان روی آنها طرحی ایجاد نمود و به شکل کاملا مجزا از زمینه، آن ها را مات یا شفاف کرده و این قابلیت باعث ایجاد زیبایی منحصر به فردی در فضا می شود.

نتظیم نور ورودی

از آنجایی که این نوع شیشه ها به جریانی که وارد آنها می شود، بسیار حساس هستند، به همین دلیل این امکان را فراهم می کنند تا بتوانید میزان شفافیت شیشه را تا جایی که دوست دارید، تنظیم کنید. البته فراموش نکنید که شیشه های هوشمند را می توان با سیستم هوشمند سازی ساختمان همسو کرده و به میزان دلخواه ترکیبی از نور محیط و فضای داخلی ساختمان را ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که این نوع شیشه ها به دلیل ساختاری که دارند، میزان جذب نور خورشید در آنها بسیار کم بوده و این مسله باعث می شود تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی شود. بر طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه کمبریج شیشه های هوشمند این قابلیت را دارند که تا حدود ۹۰درصد حرارتی که از خورشید جذب می شود را کاهش دهند.

پخش تصویر بر روی شیشه های هوشمند !!!

توجه داشته باشید که شیشه های هوشمند نه تنها قابلیت مات و شفاف شدن دارند، بلکه این امکان را هم فراهم می کنند تا به صورت یک صفحه نمایشگر که می تواند ابعاد مختلفی هم داشته باشد، مورد استفاده قرار گیرند و بر روی آنها تصاویر با کیفیتی را نماش داد. این امکان به حدی منحصر به فرد است که می توان از آن در اتاق کنفرانس یا حتی نمای شیشه ای یک ساختمان تجاری استفاده کرده و در زمان دلخواه با کمک این شیشه ها یک نمایشگر با کیفیت را در اختیار داشت.  

اشعه UV و IR

شیشه های هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که از ورود اشعه های خطرناک فرابنفش جلوگیری کرده و مانع بسیار خوبی برای عبور اشعه های UV و IR می باشد و در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد این اشعه های مضر را جذب می کنند.

امکان دیگری که شیشه های هوشمند برای شما فراهم می کند، صرفه جویی در میزان برق است، زیرا این شیشه ها در حدود ۵ وات بر متر مربع برق مصرف کرده که باعث می شود استفاده از این محصول در محیط های هوشمند، توجیه اقتصادی داشته باشد.

منبع: http://www.polytronixglass.com

 

شیشه های هوشمند
شیشه های هوشمند جدید
شیشه های ابر هوشمند
شیشه مخصوص اتاق عمل
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید