طراحی داخلی بانک

طراحی شعب بانک و اثر آن بر جذب مشتریان :
همانطور که میدانید طراحی و ساخت یک شعبه بانکی،شامل مراحل گسترده ای است ، که نتیجه ی آن داد و ستد بهتر داده ها و مهمتر از همه خدمات دهی درست و صحیح  است که باعث جذب بیشتر مشتری میگردد. شعبه یک قسمت  کلیدی در حیطه ی روابط عمومی وارتباطی بانک است. شعبه از نقطه نظر پایه ای نشان دهنده ی واقعیت و ماهیت موسسات مالی و یکی از شاخصه های مهم ارتباط با مشتریان است و در واقع  چکیده تمام فعالیت‌ها و زحماتی است که زیربنای خدمات ‌دهی بانک‌ را معین  می‌نماید.
هنگامی که مشتری وارد بانک میشود تصویری از بانک در ذهن مشتری ترسیم میشود که علاوه بر سطح خدمات دهی کارمندان  وامکاناتی که در شعبه ارایه میگردد ، طراحی داخلی فضا ی شعبه  در این تصویر سهم بسزایی دارد. بنابراین نقش یک طراح در فضا سازی خلاقانه  و مدرن یک شعبه به عنوان مکان خدماتی باید به گونه ای باشد که به صورتی موثر و مفید با ترکیب ایده‌ها و راه‌کارهای خلاقانه موجب خلق یک فضا و محیط مناسب گردد.

نگاهی بر گذشته ی تاریخی طراحی در فضاهای بانکی این موضوع رو نمایان میکند که طراحی داخلی در بانکها اغلب در جهت ایجاد حس امنیت به مراجعه کنندگان بوده است. در این سبک از طراحی ها از عناصری مانند ستون و سردر و متریالی مانند سنگ ، آجر  و …استفاده میشد که به منظور انتقال این معنی که “پول شما نزد ما امن است” بودند. ‌ همچنین در جهت تقویت حس امنیت در مشتریان ، استفاده از  دیواره ها و حفاظ ها به منظور جدا نمودن فضای مشتریان و کاربران موثر بوده است.
امروزه به منظور اطلاع رسانی بیشتر به مشتریان و برقراری بهتر ارتباط با آنها ، و همچنین جلب اعتماد مشتریان و افزایش کیفیت خدمات دهی ، نوع جدیدی از فرهنگ ارتباطی و  خدمات دهی بانکی بر پایه ی پیشرفتهای تکنولوژیکی تعریف شده است. همگام با پیشرفت تکنولوژی، بانک‌ها با استفاده از وسایل و برنامه های امنیتی و دستگاه‌های جدید مانند خودپردازها (ATM) این امکان را دارند که ضمن افزایش امنیت ، در جهت بالابردن بازدهی خدمات دهی و تقویت ارتباط با مشتریان ، محیط هایی شفاف و باز ایجاد نمایند.

با افزایش رقابت در بازار خدمات  مالی ، بانکها برای گرفتن سهم بیشتری از این بازار که همان “جذب مشتری بیشتر”میباشد مجبور به تلاش بیشتری شده اند.
 روند تازه‌ای در طراحی شعب بانک‌ها با ورود و تاسیس بانک های خصوصی  به وجود آمده و تغییرات بسیاری در عملکردها و رویکردهای بانکها ایجاد شده است. با حذف کرکره‌ و افزایش سطح شیشه،  نمای بیرونی شعبه ها سبک‌تر و شفاف‌تر شده‌اند. تغییرات انجام گرفته منجر به دید راحتتر ، بهتر و شفافتر عابران به درون بانک و همچنین کشش بیشتر شده و در پی آن باعث افزایش جذب مشتری میگردد.در فضای داخلی شعبه نیز با جایگزین کردن پیشخوان های کوتاه و سبک بجای پیشخوان های بلند و ثابت و سنگی قدیمی ، امکان ایجاد ارتباط بهتر و صمیمی تر مشتریان و کاربران فراهم  شده است.همچنین چیدمان مبلمان در درون فضای داخلی شعب با انعطاف بیشتری همراه شده است.در پی ایجاد امکان نشستن روبروی مشتریان و کاربران ، آسایش بیشتر و همچنین امکان خدمات دهی بهتری فراهم شده که از تغییرات عمده در چند سال اخیر میباشد.از فواید کاربردی این سبک طراحی ، کوتاه شدن ارتفاع پیشخوان ها و همچنین باز تر شدن فضای داخلی شعبه میباشد .

ورود تکنولوژی به سیستم بانکها  از طریق دستگاههای خود پرداز و  بانکداری مجازی منجر به کم شدن ارتباط مشتریان با بانکها و بیخبری از خدمات و امکانات بانکها شده است. در چنین فضایی طراحی داخلی نقش و تاثیر بسزایی در نزدیک کردن هر چه بیشتر شعبه ، تکنولوژی و مشتری به یکدیگر ایفا میکند.
بانک‌ها معتقدند که خدماتی که ارائه می‌دهند تنها به پرداخت پول نقد منتهی نمیگردد  بلکه علاوه بر آن ارتباط رو در رو با مشتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.این بستگی به دید خلاقانه ی طراح دارد که  به جای کم رنگ کردن نقش دستگاه‌ها، با استفاده درست  و مناسب از متریال در طراحی داخلی فضا راهکاری کاربردی ارایه دهد.
از نوآوری‌های جدید و جالبی که دراکنون در اکثر شعب بانک‌های اروپایی در حال اجراست، اضافه نمودن تعدادی فضای خدماتی میباشد.فضا های خدماتی دیگری مانند اینترنت ، کافه‌تریا، شعب مخابرات و حتی فضای بازی بچه‌ها و .. . طراحی این نوع فضاها می‌تواند در افزایش مراجعه مشتریان به شعب تأثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد. آقای رابرت ونچوری در کتاب تضاد و پیچیدگی در معماری می‌نویسد: “معماری از برخورد نیروهای درونی و برونی عملکرد و فضا حادث می‌گردد.” بنابراین این اهداف به دو قسمت هدف های عملکردی و بنیادی تقسیم میگردند.

بدلیل اهمیت بسیار زیاد بازدهی و سرعت در ارایه خدمات در شعب بانکها، همه ی عناصر فیزیکی در خدمت این موضوع قرار گرفته اند. از سوی دیگر طراحی فضایی  با هویت مورد نظر بانک، از جهت جذب مشتری و ایجاد  امنیت نیز به همان‌ اندازه حایز اهمیت میباشد.
فضا شامل خطوط ، سطوح  و احجامی میباشد که  ضمن ایجاد جذابیت در محیط ، باعث بهبود خدمات در جهت اهداف روانشناسی محیطی در شعب بانکها میگردد. طراحی داخلی فضای شعب بانکی مانند فرم، ابعاد و تناسبات، رنگ، نور، جنس و بافت با ترکیبات و همچنین مهمتر از همه  طراحی دیوار ها و سقف بانک حس و معنی خاصی را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. 
انتخاب متریال جهت طراحی داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در سالهای اخیر انواع متریال جدیدی وارد بازار ساختمان گردیده اند که بسیاری از آنها جایگزین جدیدی برای متریال طبیعی مانند سنگ و چوب و… گردیده اند.در این میان دیوارپوش های سه بعدی بست وال انتخاب مناسبی برای پوشش دیوار ها در طراحی  فضای داخلی می باشند . پنل های سه بعدی بست وال با جلوه ی بینظیر و خیره کننده مسلما” هر بیننده ای را مجذوب خود مینمایند.
مزیت اصلی این مصالح اغلب در سرعت و راحتی نصب آنها میباشد که همین سرعت  در اجرا منجر به کم شدن زمان نصب در شعب میشود. این دیوار پوش ها ی سه بعدی  همچنین از لحاظ بصری و حسی سبک‌تر و از تنوع رنگی  بالا با بیش از ۱۲۰۰ شید رنگی برخوردار هستند. طرح های متنوع  و جلوه ی شیک و مدرن این تری دی پنل ها به جذابیت و انتقال حس امنیت و قدرت که در طراحی فضای بانک مد نظر هست کمک شایانی مینماید . در نظر داشته باشید که  طراحی جزییات باید سهولت اجرا و بالا بردن کیفیت فضای طراحی شده را در پی داشته باشد.بدین منظور استفاده از دیوار پوش های سه بعدی بست وال در طراحی داخلی شعب بانکها برای افزایش حس امنیت و تقویت ارتباط مشتری با بانکها، پیشنهاد میگردد.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید