طلق پلی کربنات جایگزین شیشه

پلی کربنات نوعی پلیمر از خانواده ترموپلاستیک است و جزء سخت ترین مواد شفافی محسوب می شود که از آن می توان به عنوان شیشه در بخش های مختلف ساختمانی استفاده نمود.

کاربرد پلی کربنات

این نوع پلاستیک ها در زمینه قالب سازی و همچنین تغییرات حرارتی به صورت گسترده استفاده می شود ضمن اینکه در صنایع شیمیایی کاربرد های نوینی دارند. در انواع پوشش سقف ها، پارکینگ ها، سقف های کاذب، دیوار های سوله ها و به عنوان پوشش در صنعت گلخانه از ورق های پلی کربنات استفاده می شود.

در صنایع اتومبیل برای تزئینات داخلی خودرو، ساخت داشبورد، سپر، پانل های داخلی و همچنین شیشه چراغ های اتومبیل های لوکس و مدرن قابل استفاده می باشد. در تولید هولوگرام و همچنین بطری های شفافی که برای بسته بندی صنایع بهداشتی و پزشکی استفاده می شود از پلی کربنات بهره می گیرند.

برای تهیه و ساخت انواع عینک های طبی و صنعتی و حتی تهیه لنزهای چشمی در رنگ های مختلف از ورق های پلی کربنات استفاده می شود. برای لوازم دیالیز، آندوسکوپی و ساخت آمپول می توان از پلی کربنات ها استفاده نمود. ضمن اینکه قابلیت استفاده در صنایع برق و کامپیوتر را داشته و می توان از آنها برای ساخت کانکتور ها، دی وی دی، سی دی و سایر لوازم الکترونیک وهمچنین دیسک های فشرده بهره گرفته و به برای ایمنی بیشتر در ساخت کلاه، عینک ، ماسک  و سایر پوشش های محافظ قابل استفاده هستند.

مشخصات فنی طلق پلی کربنات

ورق پلی کربنات به صورت مسطح بوده و دارای ظاهری مشابه شیشه می باشد و با ضخامت ۷ تا ۲۰ میلی متر تولید می شوند. حداکثر عرض این ورق ها ۱۳۵ سانتی متر بوده و با حداقل طول ۱۲ میلی متر هم قابل تولید می باشند.

برای اینکه این ورق ها در مقابل نور آفتاب محافظت شوند یک لایه ضد UV روی آنها اجرا می شود که برای حفاظت بیشتر می توان در دو طرف ورق لایه هایی با ضخامت ۲ تا ۱۰ میلی متر رو اجرا نمود. ورق های پلی کربنات به صورت بی رنگ یا با رنگ های برنز، آبی، شیری، زرد، قرمز و سبز می باشد.

در صورتی که ورق های پلی کربنات به صورت چند جداره باشند با ضخامت های متفاوتی تولید می شود. برای مثال پلی کربنات دو جداره با ضخامت ۴ تا ۶ میلی متر و یا ۸ تا ۱۰ میلی متر بوده و ضخامت ورق های سه جداره تا ۱۶ میلی متر هم می رسد. ضمن اینکه عرض پلی کربنات های چند جداره حداکثر ۲۱۰۰ میلی متر بوده و طول آنها با توجه به درخواست مشتری قابل تغییر خواهد بود.

ویژگی های ورق های پلی کربنات

  • این نوع ورق ها قابلیت خم شدن دارند و بسیار سبک می باشند. تنوع ساختاری این نوع ورق ها به گونه ای است که امکان استفاده از آنها بر روی هر نوع سازه ای فراهم بوده و می توان از آنها در کنار سایر مصالح ساختمانی استفاده نمود.
  • ورق های پلی کربنات سایه پذیر هستند و امکان عبور نور را از آنها بین ۳۵ تا ۸۲ درصد می باشد و گستردگی خاصی از نظر طراحی و هماهنگی با رنگ سایر مصالح دارند.
  • عدم تبادل حرارتی، کاهش هزینه انرژی الکتریکی و همچنین کاهش مصرف سوخت از مهم ترین خصوصیات ورق های پلی کربنات است و باعث می شود تا سر و صدا مزاحمتی را ایجاد نکرده و فضایی امن از لحاظ مزاحمت صوتی ایجاد شود.
  • ورق های پلی کربنات به علت دارا بودن لایه ضد عبور اشعه ماوراء بنفش فضایی سالم و قابل اطمینان را ایجاد می کند.

مزایای استفاده از پلی کربنات

  • شفافیت و مقاوم بودن این ورق ها در مقابل ضربه باعث شده تا طلق های پلی کربنات به عنوان یک مصالح ساختمانی پر کاربرد شناخته شوند. چرا که عوامل جوی مانند طوفان، تگرگ  و سایر حوادث طبیعی مانند زلزله و … روی این ورق ها بی تاثیر خواهد بود.
  • ورق های پلی کربنات دارای خصوصیات آنتی استاتیک هستند و این مسله باعث می شود تا گرد و غبار، دوده معلق در هوا توسط سطح ورق جذب نشود.
  • نشکن بودن ورق های پلی کربنات باعث می شود تا فضایی عاری از خطر در برابر سقوط اجسام فراهم شود.
  • پوشش پلی کربنات به جای شیشه قابل استفاده بوده و هزینه کمتر، وزن کمتر و مقاومت بالاتری نسبت به پلاستیک دارد و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد چرا که در فصل تابستان مانع ورود گرما به داخل شده و در فصل زمستان از خروج و هدر رفتن گرما جلوگیری می کند.

معایب استفاده از طلق های پلی کربنات

  • ورق های پلی کربنات دارای معایبی است که گاها استفاده از آن را مضر می دانند چرا که گرمایش بیش از حد فضای زیرین این ورق ها بخصوص در زمان آتش سوزی با وجود اینکه شعله ور نمی شوند اما بسیار دود زا می باشد.
  • سطح ورق های پلی کربنات خش پذیر بوده و این مسله باعث می شود تا شفافیت سطح ورق کم شده و باعث کدر شدن ورق شده و در نهایت دید را خدشه دار می کند.
  • پلی کربنات ها در مقابل اسید های الی، معدنی و الکل ها بسیار مقاوم بوده و در برابر روغن ها، محلول نمک ها و سایر مواد شیمیایی دیگر مقاومت بالایی دارند. مقاومت کششی پلی کربنات بیش از سایر ورق ها بوده و دارای مقاومت خمشی مطلوبی هستند.
  • در دمای های بالا این نوع ورق ها آتش نمی گیرند و شعله ور نمی شوند و در دماهای بالای حریق ذوب شده و به گسترش آتش کمک نمی کنند و آرام به صورت خود به خود خاموش می شوند.
نوشتهٔ بعدی
تاثیرات گیاهان داخل آکواریوم
نوشتهٔ پیشین
سقف کاذب و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید