فوت و فن های نصب کاغذ دیواری

۱۲ دیدگاه

فوت و فن نصب و چسباندن کاغذ دیواری روی دیوار

 

بهتر است بدانید که در حدود ۲ هزار سال از تولید کاغذ توسط چینی ها می گذرد. در واقع کاغذ اولین ماده ای است که چینی ها برای تزئین دیوارهای خانه هایشان از آن استفاده می کردند. جالب این است که با گذشت ۲ هزار سال هنوز هم کاغذ دیواری از مهم ترین ابزاری است که برای تزئین خانه ها از آن استفاده می شود.
البته دلایلی چون کیفیت بالا در ساخت، رنگ های متنوع و طرح های گوناگون باعث شده تا اکثر افراد برای تزئین دیوارهای منزل خود به سراغ کاغذ دیواری بروند. اما باید کاغذ دیواری را به صورت کاملا” استادانه نصب نمایید تا جلوه زیبای آن از بین نرود و کار در نهایت خراب نشود. البته نصب این متریال آن گونه که تصور می شود، سخت و پیچیده نبوده و می توان با استفاده از دستور العمل خاص آن را نصب کرده و فضای زیبایی را در خانه خود خلق نمایید.

نکته مهم این است که برای نصب کاغذ دیواری باید وسایل و امکاناتی را در اختیار داشته و مرحله به مرحله پیش بروید تا بتوانید کار تزئین دیوار های خانه خود را به زیبایی انجام دهید.

وسایل مورد نیاز برای نصب کاغذ دیواری

بهتر است بدانید که برای نصب کاغذ دیواری نیاز به لوازمی است که شامل تیغ موکت ‌بری، کاردک پلاستیکی، چسب‌ چوب، چسب مخصوص کاغذدیواری، قلمو یا غلتک نقاشی و همچنین رول کاغذ دیواری که بعد از تهیه آن می توانید سایر وسایلی که گفته شد را از ابزار فروشی ها خریداری کنید. توجه داشته باشید که قیمت هر رول کاغذ دیواری بر اساس طرح و نوع جنسی که دارند، متفاوت بوده و با عرض های مختلفی مانند ۵۰‌سانتیمتر، ۷۰سانتیمتر و یک متر در بازار به فروش می رسند.

نصب کاغذ دیواری با زیر سازی مناسب

توجه داشته باشید که برای نصب کاغذ دیواری روی دیوار باید زیر کار مناسبی را در اختیار داشته باشید تا کاغذ دیواری بر روی دیوار به زیبایی بشیند و کار نصب بدون دردسر انجام شود. از این رو توصیه می کنیم زیر کار دیوار را مهیا کنید تا بتوانید نصب کاغذ دیواری را به آسانی انجام دهید. از این رو ابتدا چسب چوب را با مقداری آب رقیق کرده تا به حالت رنگ در آمده و با استفاده از قلمو یا غلتکی که خریداری نموده اید، روی دیوار بزنید. انجام این کار نه تنها باعث می شود تا غبار یا کثیفی از روی دیوار برداشته شود، بلکه کمک می کند تا چسب مخصوص راحت تر روی کاغذ دیواری بشیند و شما به صورت عمری از آن استفاده کنید.
البته در نظر داشته باشید که انجام این کار به سهولت نصب کمک می کند و در صورت انجام ندادن آن هم می توانید به کار نصب خود امیدوار باشید. اما اگر دیوار زیر کار گچ می باشد و قبلا هم رنگ نشده است، باید قبل از آن یک یا حتی دو دست از روغن الیف را روی دیوار بزنید تا از این طریق سطح دیوار را لغزنده کنید. انجام این کار باعث می شود تا کاغذ دیواری به خوبی روی دیوار بشیند. سپس با زدن چسب چوب می توانید دیوار مورد نظر را برای نصب کاغذ دیواری آماده نمایید.

در صورتی که دیوار زیر کار سنگ است، می توانید با استفاده از بتونه فوری روی سطح دیوار را کامل بکشید. این بتونه را می توان از ترکیب مل و چسب کاغذ دیواری تهیه کنید. اما در صورتی که دیوار زیر کار رنگ شده باشد، امکان پوسته شدن دیوار وجود دارد. به همین خاطر در صورتی که کاغذ دیواری را چسباندید و خودش را ول کرد، باید سطح دیوار را به صورت کامل تراشیده و بعد از آن چسب چوب بزنید.

دقت در برش کاغذ دیواری

بعد از آماده نمودن دیوار باید کار نصب رول های کاغذ دیواری را شروع کنید و با توجه به ارتفاع دیوار کار برش کاغذ ها را انجام دهید. از آنجایی که ارتفاع دیوار ها به صورت استاندارد ۲۷۰ سانتی متر است، ۱۰ سانتی متر هم از بالای قرنیز بیشتر و ۲۸۰ سانتی متر را اندازه گرفته و با استفاده از تیغ موکت بری برش بزنید. شاید گمان کنید که ۱۰ سانتی متر بیشتر به چه علت می باشد، پاسخ این است که برای همسان نمودن بالا و پایین دیوار و همچنین گل کاغذ دیواری لازم است که این کار انجام شود.  در این حالت نمونه اول را در نظر داشته و برای برش نمونه دوم، باید گل های هر دو رول از کاغذ دیواری را با هم تنظیم کنید تا بعد از نصب کار نهایی شکل زیبایی به خود بگیرد.
نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که در قواره دوم از کاغذ دیواری ممکن است ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر پرت شود. البته دلیل این مقدار از پرتی جور شدن گل ها در دو قواره می باشد که کاملا هم طبیعی است. بعد از جور کردن گل های دو نمونه باهم، قواره دوم را هم اندازه با قواره اول برش دهید. این کار را برای قواره های سوم به بعد هم انجام داده تا کل دیوار تکمیل شود.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، جور بودن گل های کاغذ دیواری است و وقتی قواره های کاغذ دیواری را برش دادید، آنگاه زمان نصب کاغذ ها روی دیوار آغاز می شود.

نصب کاغذ دیواری

بعد از برش کاغذ دیواری ها بهتر است آن ها را به ترتیب در کنار هم بچینید و به سراغ آماده سازی چسب بروید. برای ساخت چسب ابتدا ۱۰۰ گرم پودر چسب را در نیم لیتر آب حل کنید. بهتر است در زمان اضافه نمودن پودر به آب دائما هم بزنید تا از این طریق چسب یکنواختی ایجاد شود و از گلوله گلوله شدن چسب جلوگیری کنید.
بعد از تهیه چسب باید پشت کاغذ ها را با استفاده از قلمو، چسب بزنید و سعی کنید که همه سطح کاغذ را به صورت مساوی چسب کاری کنید.  بعد از این که قواره اول از کاغذ دیواری را چسب زدید، آن را چند تا زده و از قسمت بالا به سمت پایین بچسبانید. همان طور که گفته شد، قواره ای که برش داده اید ۱۰ سانتی متر بیشتر است و این امکان وجود دارد که از بالا و پایین ۵ سانتی متر کامل در نظر بگیرید.
برای نصب قواره اول به نصف که رسیدید، حتما دست کشیده و بعد از آن قواره دوم را نصب کنید، انجام این کار باعث می شود تا هر دو قواره از کاغذ را راحت تر با یکدیگر جور کنید، تا هم تراز هم شوند. یادتان نرود که قواره دوم را بعد از جور کردن گل ها می توانید تا نصفه بچسببانید و بعد دوباره به سراغ قواره اول رفته و آن را به صورت کامل نصب نمایید. توجه داشته باشید که باید این روش نصفه چسباندن کاغذ ها را در هر قواره تا انتهای دیوار آماده دهید تا کار در نهایت تمیز و اصولی نصب شود.

نکته مهم این است که درز های کاغذ دیواری را باید به سمت نور تنظیم کنید تا کار زیبایی بیشتر داشته باشد. بعد از چسباندن هر قواره با استفاده از کاردک پلاستیک که خریداری نموده اید، خیلی نرم روی کاغذ دیواری را بکشید تا به خوبی روی دیوار بچسبند. در نهایت باید از بالا و هم از پایین تمام اضافات کاغذ دیواری را با کمک تیغ موکت بری برش داده و حذف نمایید تا یک دیوار زیبا و تمیز ایجاد شود. فراموش نکنید که وجود قرنیز در پایین دیوار به شما این امکان را می دهد تا کاغذ دیواری را تا لب آن کشیده و روی آن را آزاد قرار دهید.

فوت و فن های نصب کاغذ دیواری
یادتان نرود که در زمان نصب کاغذ دیواری احتمال بروز مشکلاتی وجود داشته که باید با دقت آنها را رفع نمایید تا کار نصب خراب نشود. برای مثال ممکن است در زمان نصب، کاغذ ها از وسط تا خورده یا حتی شکسته شوند، در این حالت نگران نباشید، زیرا این نوع شکستگی ها بعد از پایان نصب و صاف کردن کاغذ روی دیوار از بین می رود.
گاهی ممکن است در زمان نصب حباب های ریزی در زیر کار دیده شود که می توانید این حباب ها را با استفاده از کاردک پلاستیکی که روی کاغذی دیواری می کشید، از بین ببرید. نکته مهم این است که حباب ها ۲ تا ۳ روز بعد از پایان نصب به صورت کامل از بین می روند. اگر در فضا سرد سال کار نصب کاغذ دیواری را انجام می دهید، احتمال بروز چنین مشکلی بیشتر خواهد بود. به همین خاطر توصیه می کنیم کار نصب کاغذ دیواری را در فصل گرم سال انجام دهید.
توجه به چسب زیر کار کاغذ ها هم مهم بوده و باید غلظت آن مانند عسل یا رنگ باشد تا مطمئن بود که کیفیت آن از بین نمی رود.

در مورد انتخاب طرح برای قسمت هایی مانند راه پله ها، ستون ها و محوطه دوبلکس دقت داشته باشید که طرح های گل دار را انتخاب نکنید، دلیل آن هم این است که جور کردن گل هر قواره سخت بوده و مقرون به صرفه هم نخواهد بود. زیرا نیاز به رول بیشتری داشته و پرتی کار بسیار زیاد می شود.

انتخاب رنگ و طرح مناسب

بهتر است بدانید که عوامل مهمی در انتخاب نوع طرح موثر هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. عامل اول متراژ خانه و همچنین مقدار نورگیر بودن خانه است و همچنین باید مشخص کنید که کدام قسمت از خانه را می خواهید کاغذ دیواری کنید. حتی باید به رنگ سایر دیوارها، فرش ها، مبلمان و پرده ها هم توجه کنید و طرح و رنگی را انتخاب کنید که با دکوراسیون خانه شما هماهنگی داشته باشد. برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید، می توانید از مشاوره فروشنده در زمان خرید کمک بگیرید. فراموش نکنید که در نهایت باید رنگ و طرحی را انتخاب کنید که خیلی زود از آن خسته نشده و بتوانید برای زمان طولانی از زیبایی آنها بهره ببرید.

روش های مراقبت از کاغذ دیواری

همان طور که می دانید مزیت استفاده از کاغذ دیواری نسبت به رنگ آمیزی این است که کاغذ دیواری گرد و غبار به خود نمی گیرد و کثیف نمی شود و در صورت کثیف شدن می توانید آنها را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید، زیرا بیشتر نمونه های موجود در بازار قابلیت شست و شو دارند.
 اگر تمایل دارید که از بخار شور برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنید، حواستان باشد که روی درزها را نکشید، زیرا ممکن است کاغذ ها بر آمده و حتی کنده شوند.
اثر خودکار روی کاغذ دیواری پاک نمی شود، از این رو دقت کنید که فرزند شما با خودکار روی کاغذ ها خط نکشد.
برای پاک کردن لکه ها از روی کاغذ دیواری می توانید از دستمال مرطوب کمک بیرید، اما اگر لکه ایجاد شده با دستمال نم دار از بین نرفت، می توانید از الکل صنعتی استفاده کنید. روش این کار به صورت است که ابتدا دستمال خود را به الکل صنعتی آغشته کرده و به آرامی روی لکه می کشید تا اثر لکه از بین برود.
در زمان خرید کاغذ دیواری به کیفیت آن توجه کنید و سعی کنید کاغذ دیواری را برای منزل خود انتخاب کنید که از الیاف گیاهی تهیه شده باشند، زیرا این جنس کاغذ دیواری علاوه بر زیبایی و تنوع بی نظیر، بهداشتی هم خواهد بود.
 
نوشتهٔ بعدی
نو نوار کردن خانه
نوشتهٔ پیشین
صندلی کانتر

۱۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • عبدالله حاجی زاده
    مرداد ۹, ۱۳۹۹ ۷:۳۲ ق٫ظ

    ممنون از راهنمایی خوبتان…

    فقط اگه زمانی بین دو کاغذ دیواری فاصله افتاد برای رفع آن چه باید کرد؟

  • درود. اگر کاغذ دیواری دارای طرح مشخصی باشد کار کمی مشکل خواهد بود، ولی اگر طرح ساده باشد می توانید یک نوار از کاغذ دیواری را با پهنای چند سانت روی محلی که دو لت کاغذ دیواری از هم فاصله دارند بچسبانید سپس دو طرف را با کاتر بریده و کاغذ های زیری را بیرون آورید.

  • بسیار عالی و گیرا توضیح دادین مچکریم.
    برای ستون لبه کاغذ نباید رو کنج بیفته؟
    و اینکه رول اول با تراز لیزری کار کنیم کامل بچسبونیم بعد بریم سراغ رول بعدی مشکلی داره؟
    لبه کاغذ از بالا تا پایین چسب بزنه بیرون باید اضافش،پاک کرد و رول دوم اگه چسب افتاد رو رول قبلی چی .بازم مرسی از راهنمایی جامعه تون

  • درود. اجرای صحیح کاغذ دیواری بیشتر جنبه تجربی و مهارتی دارد. باید سعی کنید چسب روی کاغذ دیواری مالیده نشود و رول هلی کاغذ دقیقا کنار یکدیگر قرار بگیرند.

  • دمت گرم.عالی بود

  • سلام.حتما باید هم دیوار و هم پشت کاغذ دیواری رو چسب بزنیم
    اگه فقط پشت کاغذ دیواری چسب مخصوص بزنیم مشکلی‌پیش میاد؟

  • درود. ممکن است میزان جذب آب توسط دیوار زیر کار زیاد باشد، در این صورت دیوار به سرعت آب چسب را جذب نموده و گیرش چسب و پایداری کاغذ دیواری کاهش می یابد.

  • سلام خیلی ممنون
    من یه کاری دیدم روی گچ چسب چوب که میزدم گچ خودشو ول می کردو کاغذ و نگه نمی داشت برای نصب چه کاری انجام بدن باید

  • درود. چسب چوب همیشه جهت اجرای کاغذ دیواری مناسب نیست. شما می توانید از چسب های پودری مخصوص کاغذ دیواری استفاده بفرمایید.

  • سلام دوستان. در انتخاب چسب کاغذ دیواری خیلی دقت کنید. هم تعداد رول بالایی رو پوشش بده که مقرون بصرفه دربیاد براتون و هم از تغییر رنگ و طبله کردن کاغذ دیواری جلوگیری کنه. همه اینها در چسب کاغذ دیواری آیستر وجود داره

  • ممنون از راهنمایی مفیدتون مچکرم

  • موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید