مبلمان باغی و شهری

مبلمان شهری و مبلمان باغی

برای سامان بخشیدن به زندگی شهری باید در فضاهای بین ساختمان ها و مکان های تجاری از عناصر مکمل استفاده کرده  تا از این طریق بتوان در میان سنگ، بتن و شیشه امکان زندگی را فراهم نمود. امروزه در کل جهان طراحی محیط و مبلمان شهری بسته به هویت، فرهنگ جامعه و شهروند آن می باشد و در کشور ایران طراحی مبلمان شهری با توجه به باور، دید و فرهنگ جامعه انجام می گیرد و با هنر و خلاقیت ادغام می شود.

مبلمان شهری چیست؟

مجموعه ای از تمام وسایلی که به صورت عمومی بوده وب رای همه افراد ساکن در شهر قابل استفاده می باشد را در اصطلاح مبلمان شهری می گویند. این مجموعه گسترده شامل وسایل، اشیاء، دستگاه ها، نماد ها و عناصری می باشد که در فضاهای باز شهری نصب شده اند و استفاده آن برای عموم مردم آزاد است. برای مثال مبلمان خیابانی، مبلمان پارکی، مبلمان ترافیکی، صندلی های اتوبوس و … عناصر مبلمان شهری به حساب می آیند.

نقش مبلمان شهری

مهم ترین نقش طراحی مبلمان شهری ارتباط بصری مناسب بین طرح و انسان است و باید ارتباط بین مبلمان شهری و هویت انسان در آن حفظ شود. نقش بعدی طراحی مبلمان شهری زیبا سازی محیط است چرا که برای انسان زیبا پسند، باید همه المان های زیبایی در زمان طراحی رعایت شود تا باعث آرامش انسان گردد.

هدف از ایجاد مبلمان شهری

طراحی مبلمان شهری باعث ایجاد یک محیط خلاق برای مردم شهر شده و افراد می توانند در چنین محیطی آزادانه انتخاب کرده و دست به خلاقیت بزنند و تنها با وجود امکانات مناسب شهری می توان ارتباط افراد را با محیط اطرافشان برقرار نمود.

ارتباط جریان زندگی با مبلمان شهری

وجود مبلمان شهری باعث می شود تا جریان و روند زندگی افراد مختلف  شهر تنظیم شود. در واقع حرکت(رفت و آمد)، سکون(توقف)، تفریح(بازی) و اضطراب(عجله) ۴ جریان مهمی هستند که با وجود مبلمان شهری قابل تنظیم خواهد بود.

کاربرد مبلمان شهری

تجهیزات و مبلمان شهری مناسب تا حد زیادی بر روی روح و روان شهروندان و افرادی که از محیط های شهری استفاده می کنند، تاثیرگذار است و این امکان را فراهم می کند تا افراد مختلف بتوانند با نشستن و دیدن فضاهای سبز شهری لذت برده، استراحت کنند و همچنین ارتباط اجتماعی سالمی را با یکدیگر برقرار کنند.

انواع مبلمان شهری

مبلمان شهری به صورت کلی شامل نیمکت های پارک، وسایل بازی کودکان، ستون های تبلیغاتی، ایستگاه های اتوبوس، کیوسک ها، آبخوری ها، دستگاه های توزیع اتوماتیک، دستشویی ها، گلدان های خیابانی، پرچم ها، چراغ های راهنمایی و رانندگی، نورافکن ها، پله برقی ها، کفپوش های خیابان، سطل های زباله، گاردریل، آبنما ها، صندوق های پست و صدقات و… می باشد. اما مهم ترین مبلمان شهری که روزانه افراد زیادی از آن استفاده می کنند، صندلی های اتوبوس ها است که نگهداری و حفظ آنها باعث می شود تا چهره محیط شهری ما زیبا تر به نظر برسد.

مبلمان باغی

به مبلمانی که در فضای باز مانند پاسیو از آن استفاده می شود، مبلمان باغی و ویلایی گفته می شود. این نوع مبلمان، به صورت خاص برای فضاهای باز طراحی می شوند و در ساخت آنها از مواد و متریالی استفاده می شود که در شرایط آب و هوایی مختلف از خود مقاومت نشان داده و قابل استفاده می باشند.   

متریال مبلمان باغی

برای ساخت مبلمان باغی به صورت معمول از آلومینیوم به دلیل اینکه امکان زنگ زدن در آن وجود ندارد، استفاده می کنند. حتی می توان از فلزات دیگری که با روکش رنگ ضد زنگ شده اند، بهره گرفت. البته در برخی موارد از چوب و پلاستیک هم برای ساخت مبلمان باغی کمک می گیرند.

مبلمانی که از آهن یا آلومینیوم ساخته می شوند، باید روی آنها رنگ الکترواستاتیک کوره ای زده شود تا به عنوان یک لایه محافظ عمل کرده و دوام آنها را در شرایط جوی مختلف و بیشتر کند.

مشخصات مبلمان فضای باز(out-door)

معمولا مبلمانی که در فضای باز از آنها استفاده می شود، به صورت یک ست ۶ نفره است که دارای یک میز با همان طرح می باشد. روی میز را یک شیشه محکم قرار داده و از تشک بر روی صندلی ها استفاده می شود. این دسته از مبلمان که به مبلمان ویلایی معروف هستند، با وجود اینکه مواد و متریال مقاومی که دارند، اما تنها مختص باغ و ویلا نبوده و می توان از آنها در فضاهای نسبتا باز مانند تراس و حتی پشت بام، فضای کناراستخر ها، رستوران های رو باز و … استفاده نمود.

ویژگی مبلمان باغی

مهم ترین ویژگی مبلمان باغی مقاومت آنها در برابر سرما و گرما می باشد و حتی این محصول در برابر تابش آفتاب، بارش باران و برف و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار است. 

مبلمان قابل استفاده در فضای باز

برخی از مبلمانی که از آنها در محیط های باز استفاده می شود، شامل موارد زیر می باشد.

مبلمان حصیری

مبلمان حصیری از جمله مبلمانی است که می توان از آنها در فضای باز مانند بالکن، ایوان، باغ و حیاط خانه استفاده نمود. با کمک یک ست از مبلمان حصیری می توانید چیدمان فضای باز خانه خود را بی نظیر و زیبا جلوه دهید اما فراموش نکنید که مبلمان حصیری علاوه بر زیبایی و جذابیت، حس خوشایندی را در افراد القا می کند و نشستن بر روی آنها آرامش و راحتی را به همراه دارد.

مبلمان استیل

مبلمان باغی از جنس استیل ضد زنگ نمونه دیگری از مبلمان باغی بوده که با اطمینان خاطر می توان از آنها در فضای باز استفاده نمود. این نوع مبلمان باغی با وجود سادگی، کاملا شیک و مدرن هستند و بهترین گزینه برای هر فضای بازی می باشند. در صورتی که تمایل به استفاده از چوب یا حصیر ندارید و به فکر چیدمانی منحصر به فرد هستید، می توانید برای فضای حیاط خود از مبلمان استیل ضد زنگ و مقاوم استفاده کنید. البته می توانید با توجه به فضایی که در اختیار دارید از یک ست یا نیم ست این نوع مبلمان بهره بگیرید.

مبلمان چوبی

با استفاده از مبلمان چوبی در فضای باز می توان امکان داشتن یک روز رویایی و دلچسب را فراهم نمود و پیشنهاد ما این است که از یک کاناپه بزرگ در کنار یک میز که از چوب درخت زبان گنجشک ساخته شده است، استفاده کنید. البته می توان برای ایجاد انحنا در این نوع چوب از فشار بخار استفاد کرده و زیبایی یک ست چوبی را افزایش داد. مبلمان باغی از جنس چوب دارای یک روکش ضد رطوبت است و برای قسمت نشیمن گاه از پارچه های ضد نم و مقاوم استفاده می شود. تمامی این نکات باعث می شود تا مبلمان چوبی تبدیل به عنصری مفید، کار آمد و مناسب فضای باز شود.

مبلمان بازیافتی

نمونه ای دیگر از صندلی هایی که برای فضای باز ساخته می شود، از نوع بازیافتی بوده که معمولا با نام صندلی های دالا معروف هستند. صندلی دالا بسیار زیبا و دارای رنگ بندی متعددی می باشد و همچنین شکل منحصر به فردی دارد که باعث غیر رسمی شدن و راحت بودن این صندلی می شود.
در صندلی های باغی با نام دالا از مواد غیر سمی که ۱۰۰ در ۱۰۰ قابلیت بازیافت دارند، استفاده شده و به همین خاطر به آنها صندلی های دوستدار محیط زیست هم گفته می شود. در صورتی که به دنبال عنصری زیبا، راحت و سالم هستید، می توانید از صندلی های بازیافتی استفاده کنید.

تخت معلق

تخت معلق نمونه ای مدرن و لوکس از یک تاب بزرگ می باشد که با دراز کشیدن روی آن راحتی و آرامشی را احساس می کنید که انگار روی ابرها سوار شده اید. تخت معلق دارای یک ریسمان بلند و محکم است و امکان قرار گرفتن آن در هر فضایی وجود دارد. تخت معلق را در فاصله کمی از زمین به گونه ای که امکان تاب خوردن تخت محیا شود، نصب می کنند. ساختار کلی تخت های معلق از حصیر بوده و می توان روی آن تشک و کوسن های نرم و راحت با روکش چرم مصنوعی قرار داد. توجه داشته باشید که چرم مصنوعی که در تهیه تشک به کار می رود باید از جنس اکریلیک یا پلی استر باشد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید