محوطه سازی ساختمان

بزرگ ترین مشکلی که امروزه زندگی شهری با آن روبرو است آلودگی هوا و همچنین پدیده وارونگی می باشد که باید با به کار گیری راهکارهای مختلف با آنها مقابله نمود. از این رو یکی از راه های پیشنهادی ایجاد محوطه های سبزی که در اطراف خانه ها، ویلا ها و همچنین پشت بام ها ایجاد می شود تا از این طریق آلودگی  هوا جذب شده و باعث خارج شدن اکسیژن شود.

محوطه سازی چیست ؟

ایجاد فضای سبز دلنشین، جذاب و روح بخش که می توان با طرح های متفاوت که متناسب با ساختمان و پشت بام است طراحی و اجرا شده و باعث خوش نما کردن ساختمان شود.
 

وجود گیاهان در محوطه سازی

گیاهان متنوعی که در یک فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرند نه تنها به لحاظ ارثی و ژنتیکی، بلکه از شرایط محیط زیست هم تاثیر گرفته و باید در زمان کاشت گیاه در یک محوطه به تغییرات درجه حرارت، میزان رطوبت نسبی هوا، حداقل و حداکثر مطلق دما و همچنین تعدد روزای ابری و آفتابی توجه کرده و بر این اساس گیاهی را در یک محوطه خاص استفاده نمود.

اجرای محوطه سازی

مهم ترین و اساسی ترین قدمی که برای ایجاد و طراحی محوطه سازی باید برداشت، جانمایی، آرایش و طراحی گل ها و گیاهانی است که با توجه به شرایط محیطی انتخاب و قرار است در محوطه کاشته شوند. باید قبل از اجرا طرحی مناسب را ایجاد کرده و نوع چیدمان گیاهان را مشخص نموده تا به بهترین شکل ممکن در جایی مناسب و مطلوب قرار بگیرند.

خاک مناسب جهت محوطه سازی

قسمت های مختلف محوطه سازی از  تعدادی عناصر تشکیل شده اند که با کمک نیروهای دینامیکی و استاتیکی متفات در کنار هم قرار گرفته اند و هر کدام از آنها نیاز به زیر سازی های مختلفی دارند. از این رو باید برای کاشت گیاهان مختلفی بستر مناسبی را تهیه کرده و با استفاده از خاک برداری، خاکریزی و جمع آوری های دقیق، خاک مناسبی رادر محوطه به وجود آورده تا زمینه رشد و نمو گیاهان فراهم و به راحتی بتوان از آنها نگهداری نمود. توجه داشته باشید که انتخاب خاک مناسب برای گیاهان موجود در فضای سبز باعث می شود تا استقامت عناصر در مقابل نیروهای مختلف افزایش یابد.

انتخاب مصالح ساختمانی مناسب

از آنجایی که امروزه در تولید مصالح ساختمانی نوین با پیشرفت های قابل توجهی رو برو هستیم از این رو ساخت محوطه با استفاده از مصالح مختلف کار سختی نبوده و با کمک حس زیبایی شناسی و تجربه می توان مصالح مناسبی که با شرایط جوی سازگاری دارند را انتخاب نمود. توجه داشته باشید که در محوطه سازی نه تنها باید از مصالح عمومی مختلف استفاده نمود، بلکه باید به صورت تخصصی هم از مصالح خاصی استفاده نمود تا از این طریق سطح کیفیت محوطه سازی افزایش یابد.

محوطه سازی با نورپردازی های مختلف

بهره گیری از نور یکی از عناصر مهم و اساسی در طراحی فضای سبز به شمار می آید و می توان تمامی نقاط فضای سبز مانند درب ورودی، برکه، فواره، مجسمه ها، درختان و به صورت کلی هر وسیله تزئینی که در محوطه سبز وجود دارد را با استفاده از تجهیزات نورپردازی نورانی کرده تا زیبایی واقعی محوطه سبز جلوه گر شود.
همان طور که می دانید مهم عامل برای تکفیک نمودن رنگ ها و مشخص نمودن راه ها در ساعات شب استفاده از نور می باشد. در صورتی که در طول شب از نور استفاده نشود طراحی فضای سبز هیچ مفهومی ندارد. به همیین خاطر نیاز به نور در شب امری ضروری بوده و بیشترین اهمیت را دارا می باشد.

وجود المان های مختلف در محوطه سازی

به وجود آوردن محوطه با استفاده از ایجاد آلاچیق، برکه، گل کاری و درخت کاری های مختلف، قرار دادن رواق، باربیکیو، نهر و استخر امکان پذیر بوده و می توان با در نظر گرفتن مساحت و فضایی که در اختیار کارفرما وجود دارد از طرح ها و المان های مختلفی در ایجاد محوطه سازی استفاده نمود.

آلاچیق در فضای سبز

آلاچیق در محوطه سازی انواع محتلفی داشته و با توجه به نوع کاربردی که دارد با نام ها و تعاریف مختلفی وجود دارد.

وجود آبنما

آبنما ها از المان هایی هستند که به شکل گسترده با استقبال روبروشده و می توان با مصالح مختلفی آنها را ساخته و اجرا نمود. آبنما ها قابلیت نوپردازی داشته و می توان نحوه ریزش آب ومقدار صدای مورد نیاز فضا را در آنها کنترل نمود. نکته مهم ایزولاسیون و نحوه نگهداری از آبنما می باشد که باید به آنها توجه بسیاری نمود.

بهره گیری از برکه در محوطه سازی

اصلی ترین هدف از ساخت برکه در محوطه سازی برقراری آرامش می باشد و چون طراحی و ساخت برکه به گونه ای است که آب باید در فضایی بسته و بدون جریان  قرار بگیرد به راحتی می تواند این هدف را تامین کرده و در زیبایی محوطه سازی نقش مهمی را ایفا نمود. وجود برکه به ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز کمک می کند و می توان گیاهانی مانند نیلوفر آبی، لویی و دیگر گیاهان آبزی راکه در آب راکد قادر به ادامه حیات هستند را در برکه پرورش داده و زیبایی محوطه سازی را افزایش داد.
استخر در فضای سبز
ورزش شنا به عنوان یک ورزش مفرح شناخته و این مسله باعث شده تا از استخر در حیاط های منازل مسکونی استفاده شود اما امروزه با تغیراتی که در زندگی شهرنشینی انجام شده است از استخر در محوطه سازی استفاده می شود. نکته مهم در ساخت استخر به عنوان یک عنصر مهم در محوطه سازی آب بندی، نحوه تصفیه و همچنین نگهداری از آن می باشد که باید توجه ویژه ای به آن داشت.
ساخت نهر در محوطه سازی
وجود نهر در محوطه سازی به صورت طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است و امکان ایجاد فضایی متفاوت را ایجاد می کند.

مکان قابل استفاده از محوطه سازی

از محوطه سازی در ورودی هتل ها، رستوران ها، تالارها، برج های مسکونی، ویلا ها، میادین شهرها، مجتمع های تجاری و اداری و … استفاده می شود.  
نحوه اجرای تاسیسات برقی
در محوطه سازی از انرژی برق به جهت روشن نمودن فضاهای عمومی، نورپردازی فضاهای خاص و راه اندازی تاسیسات مکانیکی استفاده می شود. از آنجایی که محوطه سازی به صورتی سنتی انجام می گیرد استاندارد های مهندسی برق درآن اجرا نمی شود و به همین خاطر باید در زمان برق کاری محوطه از روش های صحیح بهره گرفته و ایمنی رعایت شود. زیرا تنها با کمک از روش های درست و استاندارد می توان تاسیسات محوطه سازی را با کمترین هزینه اجرا نمود.
نحوه کف سازی در فضای سبز
کف سازی درست و اصولی متاثر ترین و در عین حال سخت ترین بخش محوطه سازی می باشد و نقش مهمی در القای حس خاص، زیبایی و تقسیم بندی فضا داشته و برای راهنمایی کسانی که از محوطه استفاده می کنند بسیار اهمیت دارد. در کف سازی محوطه باید از مصالح مناسبی استفاده کرده تا در کنار ایجاد امنیت از استحکام درستی برخوردار بوده و زیبایی فضا را تامین کند.
بهره گیری از تاسیسات مکانیکی
مراحلی مانند آبرسانی، آبیاری اتوماتیک، تاسیسات مربوط به استخر و آبنما بخشی از تاسیسات مکانیکی محوطه سازی می باشند که باید در زمان طراحی و اجرای فضای سبز به آنها توجه ویژه ای داشت. از این رو توصیه می کنیم برای بهره گیری از تاسیسات مناسب در محوطه سازی به نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار دقت داشته و از به کار گیری آنها در فضاهای غیر اصولی خودداری نمود.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید