معرق کاری در دکوراسیون داخلی

بدون دیدگاه

جایگاه معرق کاری در دکوراسیون داخلی

معرق کاری ریشه در تاریخ کشور ایران داشته و در معماری مدرن و همچنین طراحی داخلی معاصر بسیار کاربرد دارد و می تواند با فضاهای کلاسیک و مدرن هماهنگی داشته باشد. در دکوراسیون داخلی استفاده از معرق کاری اهمیت ویژه ای دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از خلاقیت هنرمند معرق کار و همچنین ابزارهای ساده تزئینات بی نظیی را در دکوراسیون منزل و همچنین نماسازی های مختلف ایجاد نمود.

کاربرد معرق کاری در دکوراسیون

از این هنر در ساخت تابلو های زیبا و نفیس، نماسازی ساختمان ها و اماکن پر تردد مانند لابی مجتمع های مسکونی استفاده می شود و می تواند جلوه بصری بسیار زیبایی را ایجاد کند.

معرق کاری چیست؟

در معنای لغوی معرق یعنی رگه دار ولی در هنر از چیدمان های ریز چوب های رنگی کوچک که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده است البته در نظر داشته باشید که تکه های کوچک به تنهایی امکان اینکه در کنار هم قرار بگیرند را نداشته لازم است برای استحکام آنها را روی سطح قرار داده و سطحی به عنوان زمینه داشته باشند.

انواع زمینه معرق

در معرق کاری به صورت معمول دو نوع زمینه مورد استفاده قرار میگیرد که شامل زمینه چوب و زمینه پلی استر می باشد. معرق در هر زمینه ای که کار شود می تواند شکل تزئینی و یا کاربردی داشته باشد.

ارزشمندی معرق

ارزشمندی معرق زمانی بیشتر می شود که تکه های چوب به کار رفته در آن بیشتر باشد و هر تکه چوب ضخامتی بین ۲ تا ۳ میلی متر داشته باشد. نکته مهم این است که چوب های سالم که هیچ ترکی روی آنها نیست و پوسیدگی ندارند را استفاده نمود و بهتر است از چوب های خشک تری استفاده نمود که امکان ترک خوردن آنها در آینده هم وجود نداشته باشد.

انواع معرق کاری

هنر معرق کاری دارای انواع مختلفی است که شامل معرق کاری روی چوب، چرم، شیشه، فلز، کاشی و … می باشد.

معرق کاری چوب

از هنر معرق روی چوب برای تزئین درب، پنچره، مبلمان و میز ها استفاده می شود و پر کاربرد ترین و اصیل تری چوب هایی که برای معرق کاری استفاده می شوند گلابی، آبنوس، سنجد و توت می باشند و حتی می توان در هنر معرق کاری روی چوب از مصالحی چون عاج فیل، استخوان شتر، صدف طبیعی و … استفاده کرد. فراموش نکنید که بهره گیری از فلزات مختلف هم می تواند جلوه زیبایی را در این نوع معرق کاری داشته باشد.

معرق کاری با شیشه

معرق کاری روی شیشه یا در اصطلاح همجوشی این است که شیشه ها را به اندازه دلخواه برش داده و سپس رنگ کرده و در کنار هم قرار دهید و بعد از حرارت دادن در داخل کوره به هم چسبیده و در اصطلاح جوش می خورند تا هنر معرق رو شیشه به زیبایی هرچه تمام تر به وجود آید.

نوشتهٔ بعدی
تراس باغ و پاسیو باغ (بالکن سبز)
نوشتهٔ پیشین
مزیت های وجود گیاهان در فضای داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید