کاربرد مجسمه ها در دکوراسیون

بدون دیدگاه

مجسمه در دکوراسیون

بدون شک یکی از مهم ترین دلایلی که برای انتخاب و خرید مجسمه وجود دارد اضافه نمودن یک عنصر زیبا و پر کردن یک فضا با استفاده از حجم تراش خورده مجسمه می باشد واما نکته مهم این است که بسیاری افراد تصور می کنند وجود مجسمه در دکوراسیون یک عنصر اضافی بوده و جایگاهی در فضاهای مختلف خانه ندارند. جالب این است که بهره گیری از عناصر حجمی چه به صورت مجسمه و تندیس و چه به شکل کنده کاری قدمتی دیرینه داشته و در همه دوران ها از این عنصر به جهت تزئین استفاده شده است. البته مجسمه ها دارای کاربرد های مختلفی بوده و با اشکال و تنوع زیاد به جهت اهداف مختلفی استفاده می شوند.

کاربرد مجسمه

یکی از موثر ترین عنصری که در زیبایی دکوراسیون وجود دارد مجسمه ها هستند البته با این شرط که برای یک فضای داخلی از مجسمه ای مناسب استفاده شود. با وجود اینکه می توان مبلمان، پرده ها، شومینه، تابلو و … را به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون انتخاب نمود اما فراموش نکنید که مجسمه ها هم به عنوان یک نقطه کانونی مناسب کارایی داشته و این قابلیت را دارند که به عنوان یک نقطه عطف در دکوراسیون عمل کرده و همه توجهات بصری را به سمت خود جلب کند.

مجسمه ها هم همانند سایر وسایل دکوراسیونی علاوه بر نقش تزئینی می توانند به عنوان وزنه ای برای متعادل ساختن فضا کارایی داشته باشند. به همین خاطر محل قرار گرفتن، اندازه، جنس و همچنین مواد ساختن مجسمه برای به نمایش در آوردن آنها نقش مهمی دارد. با استفاده از مجسمه ها می توان کمبود های فضا را به بهترین شکل ممکن جبران نمود. برای مثال مجسمه ها را می توان در فضاهایی که امکان قرار دادن مبلمان وجود ندارد و تنها محل عبور هستند مانند لابی، پاگرد، راهرو، زیرپله و … قرار داده تا از این طریق به خوبی درخشیده و به فضا هویت دهند.

نحوه انتخاب مسجمه

با استفاده از مجسمه ها می توان به تقویت سبک فضا پرداخته و این امکان وجود دارد که با توجه به سبکی که در دکوراسیون وجود داشته و یا قرار است ایجاد شود از مجسمه ای استفاده شود که تکمیل کننده طراحی داخلی فضا باشد. برای مثال انتخاب مجسمه های مدرن مناسب فضاهای مدرن و امروزی بوده و برای دکوراسیونی با سبک کلاسیک باید مجسمه ای سنتی و کلاسیک را انتخاب نمود. با توجه به اینکه قرار است مجسمه در چه فضایی قرار داشته باشد می توان مجسمه ای مناسب را انتخاب نمود. در واقع درجه اهمیت فضا و همچنین رسمی و جدی بودن محیط هم می تواند در انتخاب مجسمه نقش مهمی داشته باشد. برای مثال در فضای آشپزخانه ای که دارای سبک روستیک است بهتر است از یک مجسمه ای شاد و فانتزی استفاده شود و می توان با مجسمه خروس، مرغ یا جوجه که دارای رنگ های شاد و همچنین هماهنگ با دکوراسیون آشپزخانه است را انتخاب نمود.

مجسمه در اصل عنصری تجسمی بوده و نشان دهنده آن چیزی است که یا به آن علاقه داشته و یا برای آن احترام قائل هستید و به همین خاطر با استفاده از مجسمه ها می توان به صورت سمبلیک اعتقادات و همچنین منش زندگی را به نمایش گذاشت. از این رو توصیه می کنیم با آگاهی خاص مجسمه با مفهومی را انتخاب کنید و هرگز نباید صرفا به خاطر گران و تجملاتی بودن دچار اشتباهاتی چون قرار دادن مجسمه هایی که با فضا هیچ ارتباطی ندارند شد. از این رو در انتخاب مجسمه باید به صورت مفهومی فکر کرده و متناسب با فضا و محیط داخلی انتخاب مناسبی را انجام داد. برای مثال مجسمه ای با شکل ماهی که نمادی از زندگی و خوشبختی است یا مجسمه شیر که نماد آتش و قدرت است گزینه مناسبی برای اتاق نشیمن خواهد بود. البته انتخاب مجسمه خروس سفید رنگ که نماد خیر و برکت است هم در این فضا قابل استفاده می باشد. جالب این است که مجسمه ها را می توان با توجه به مفهومی که دارند در یک بخش خاص از خانه قرار داد. برای مثال مجسمه فرشته که مفهوم نگهبان را دارد را می توان در بالای سر درب ورودی خانه قرار داد.

انواع مختلف مجسمه ها

در طراحی دکوراسیون داخلی هر فضایی باید از عناصر طراحی و همچنین اصول آنها آگاهی کامل داشت. انواع مختلف مجسمه ها، به کار گیری و نمایش آنها در یک فضا از راهکارهایی است که معمولا طراحان دکوراسیون داخلی به صورت عملی به آنها دسترسی دارند و به صورت کلی مجسمه ها را به سه بخش اصلی تقسیم بندی می کنند که شامل تندیس ها، نقش برجسته ها و مجسمه های عملکردی و کاربردی می باشند.

تندیس ها

تندیس ها را به عنوان بازرترین مجسمه ها شناخته و به صورت معمول با هدف به نمایش گذاشتن وجود یک انسان، حیوان، شی یا واقعه ساخته می شوند و به شکل نیم تنه یا کامل بر روی یک ستون کوتاه یا پایه قرار می گیرند. تندیس ها را می توان به عنوان نقطه کانونی و همچنین تاکیدی استفاده و در بخش ورودی فضا قرار داد. برای مثال قرار دادن یک مجسمه بزرگ در قسمت لابی ساختمان می تواند  یک نقطه تاکیدی موثر باشد.  در طراحی داخلی یک فضا باید به اندازه و ابعاد تندیس توجه کرده و مجسمه ای را انتخاب کرد که با متراژ فضا تناسب داشته باشد. توصیه می شود فضایی که تندیس قرار می گیرد را زیاد شلوغ نکرده و با استفاده از یک قرینه توازن و تعادل محیط را حفظ نمود.

نقش برجسته

نقش برجسته ها به دو صورت قابل عرضه می باشند یا به شکل دست ساز با استفاده از مواد ساخته می شوند و به صورت سفارشی در محل قابل نصب هستند و یا به شکل قطعات از پیش ساخته شده بوده که دارای انواع گچی، پلی استر، چوبی و فلزی می باشند و نمونه گچبری هایی که در فضاهای مختلفی چون هتل ها، کاخ ها و همچنین منازل مسکونی از دیرباز تا به امروز دیده می شود نمونه هایی از نقش برجسته می باشند. از نقوش برجسته می توان بر روی فریم و چهارچوب پنجره ها، قاب ها و درها استفاده و به روش های مختلفی پتینه می شوند. دیوارها، گوشه طاق ها، سقف، قرنیز ها، بالای شومینه، روی ستون ها و… می توان از نقش برجسته ها و کتیبه ها استفاده نمود.

در صورتی که طراح بخواهد با استفاده از تغییرات کوچک و بودجه ای اندک تنوعی را در یک فضا ایجاد کند می تواند با استفاده از نقش برجسته های که به صورت آماده نصب هستند بهره گرفته و از این طریق سبک مبلمان را تغییر داد. برای مثال با نصب کردن نقوش برجسته بر روی مبلمان چوبی و تغییر رنگ آنها می توان جلوه ای کلاسیک به مبلمان داد و در کتیبه پرده ها، درب کابینت ها، تاج تخت ها و کنسول ها قابل استفاده هستند.

مجسمه های کاربردی

در صورتی که یک مجسمه علاوه بر کاربردی که دارد به عنوان یک وسیله تزئینی  قابل استفاده باشد با نام مجسمه های عملکردی شناخته می شوند زیرا با وجود اینکه برای تزئین فضا هستند اما کاربرد اصلی خود را حفظ می کنند. برای مثال آباژور های پایه بلند یا رومیزی با وجود اینکه در نگاه اول یک مجسمه ظریف و زیبای تراش خورده را نشان می دهد. حتی رادیاتور های جدیدی که امروزه وارد باز شده اند بیشتر از کارایی نمای چشمگیری را ایجاد می کنند و بسیاری از وسایل و اشیائی که در فضای های مختلف منزل وجود دارند علاوه بر کارایی حال و هوای متفاوتی را در فضا ایجاد می کنند و به عنوان یک انتخاب هوشمندانه باعث می شود تا فضا از حالت خشکی خارج شده و بهره گیری از اشیای غیر کاربردی هم کاهش یابد.

نوشتهٔ بعدی
طراحی بالکن و تراس دنج و رویایی منزل
نوشتهٔ پیشین
خانه، محیطی آرامش بخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید