نمای ساختمان به سبک رومی

معماری نمای ساختمان ها از مهم ترین مسائلی است که امروزه بسیار به آن توجه می شود و چون نمای بیرونی ساختمان اولین چیزی است که از بیرون ساختمان مشاهده می شود به نوعی شناسنامه ساختمان را نشان داده و نقش مهمی در زیباتر نشان دادن ساختمان ها دارد.
در سال های اخیر نه تنها مسولین شهرداری در صدد لوکس نشان دادن نمای ساختمان ها هستند بلکه به دلیل رقابتی شدن بازار  مسکن طراحی نمای ساختمان تبدیل به یک الزام گردیده تا از این طریق منظر شهری را زیبا و ساختمان هایی شیک ایجاد شود. از این رو سازندگان ساختمان ها برای طراحی نما از سبک های مختلف با مصالحی گوناگون استفاده می کنند تا در این بازار رقابت عقب نمانند.

طراحی نمای ساختمان به سبک رومی

سبک معماری رومی که در نمای ساختمان ها کاربرد دارد با نام نمای رومی مشهور بوده و در اصل نمایی است که از ساخت و ساختار کشور سرچشمه گرفته است و تنها مختص به روم باستان نبوده بلکه حجم گسترده ای از تاریخ معماری را در برمی گیرد. برای مثال در کتیبه های تخت جمشید و سر ستون های آن به شکل گسترده از نماهای رومی استفاده شده است.
امروزه سازندگان ساختمان ها توجه ویژه ای به نمای رومی داشته و به صورت معمول از این سبک نما برای ساختمان های مسکونی استفاده می کنند. بیشتر محبوبیت نمای رومی به دلیل نبود سبک های خاص در معماری کنونی بوده و همین مسله باعث شده تا نمای رومی به سبکی زیبا، منحصر به فرد و شاخص معرفی شود و با اینکه وزن بسیار سنگینی دارد جایگاه خاصی در بین طراحی نماهای ساختمان بدست آورده و جلوه ای لوکس را ایجاد می کند.

اجرای نمای رومی

طراحی نوین نمای خارجی ساختمان ها با نمای رومی یا کلاسیک با استفاده از مصالح خاص و زیبا و به شکل پیچیده ای انجام می شود. نمای رومی با استفاده از سنگ های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و تراورتن و در پاره ای مواقع با سیمان سفید اجرا می گردد. اما آنچه اغلب در نمای رومی کاربرد دارد استفاده از سنگ تراورتن می باشد و در زمان اجرای این نما اغلب از ابزار هایی مانند سر ستون و … بهره می گیرند که به صورت معمول آنها را در کارخانه های سنگ ساخته و سپس نصب می کنند. توجه داشته باشید که شاسی کشی یا همان زیر سازی فلزی سنگ در نمای رومی بسیار با اهمیت می باشد و دلیل آن هم این است که باید برای سنگ کار شکل ابزار خورده در نقشه را ایجاد نمود از این رو باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشند.    

سنگ تراورتن چیست ؟

این نوع سنگ جزء سنگ های آهکی متبلور بوده و بر اثر تبخیر شدن آب بی کربنات کلسیم در چشمه های آب گرم ایجاد می شود. سنگ های تراورتن بسیار متراکم بوده و دارای دوام خوبی هستند و به دلیل داشتن چگالی کم از آنها به عنوان سنگ ساختمانی استفاده می شود. سنگ تراورتن متخلخل بوده و در رنگ های با کیفیت و گوناگونی مانند زرد، قرمز، خاکستری، لیمویی، قهوه ای، سیاه و سفید قابل عرضه می باشد.

موارد استفاده از سنگ تراورتن

از سنگ های تراروتن به جهت نماسازی بیرونی و داخلی برای ساختمان های مختلف استفاده می شود و حتی این نوع سنگ به عنوان سنگ فرش هم کاربرد دارند.

خواص استفاده از سنگ تراورتن در نمای رومی

خاصیت حرارتی و صوتی موجود در سنگ تراورتن این امکان را فراهم می کند تا به عنوان یک متریال مناسب در نما سازی رومی استفاده شود. شکل ظاهری این نمونه از سنگ ها به صورت موج دار و بدون موج بوده و درآنها حفره ها و سوراخ هایی است که باید در زمان عمل آوردن سطح داخلی آنها پر شود. شاید این سوال ایجاد شود که دلیل وجود حفره در سنگ تراورتن چیست و در پاسخ باید گفت که در زمان نصب سیمان وارد سوراخ ها می شود و مانع از افتادن سنگ می شود.

نمای رومی در بناهای مدرن

در معماری نمای رومی از طرح های کلاسیک استفاده می شود و همین مسله باعث ایجاد نمایی شیک و لوکس می شود که بسیار مناسب ساختمان های مدرن می باشد.

استفاده از سیمان به جهت نمای رومی

یکی از مصالحی که برای اجرای نمای رومی می توان از آن استفاده نمود سیمان سفید است. با اینکه هزینه سیمان در مقایسه با سنگ بسیار کم است، اما اجرای این نما نیازمند مهارت خاصی بوده و باید با دقت بسیاری انجام پذیرد از این رو این نما برای ویلا ها و منازل مسکونی بیشتر استفاده می شود.
دلایل محبوبیت نماد رومی
افزایش استفاده از سنگ تراورتن، گسترش معادن سنگ، تنوع و همچنین بازه قیمتی بسیار گسترده از عواملی است که باعث شده امروزه ساختمانی های زیادی را ببنیم که دارای نمای سنگی و کلاستیک باشند و چون جزئیات موجود در این نوع از ساختمان ها بسیار ساده تر از ساختمان هایی است که به سبک ایرانی اسلامی ساخته می شوند از این رو سازندگان به جای اجرای طاق ها و رواق های قدیمی از نمای رومی استفاده می کنند.  
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید