نکاتی درباره پارکت :

همان طور که می دانید بهترین متریال برای کف ساختمان مسکونی، چوب و مشتقات آن نظیر پارکت می باشد. پارکت یک نوع پوشش از جنس چوب است که با قرار گرفتن آنها به صورت موازی، برای کف ساختمان استفاده می شود. پارکت ها دارای ابعاد و اندازه های مختلفی هستند و به دلیل وجود مواد پلاستیکی، مانع از خوردگی‌های موریانه‌ای و حشرات موذی می شوند. توجه داشته باشید که پارکت ها در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید مقاوم بوده و رنگ روی آنها از بین نمی رود. بنابراین در صورتی که منزل شما آفتاب رو باشد، نباید نگران اشعه خورشید باشید.

 نگهداری از پارکت ها :

با اینکه پارکت یکی از آسان ترین کف پوش ها از نظر نگهداری و نظافت است، اما برای نگهداری درست از پارکت ها باید اصول ساده ای را رعایت کنید.

۱-از کشیدن لوازم سنگین به خصوص مبلمان بر روی پارکت ها خودداری کنید. به این علت که سطح پارکت دچار خراشیدگی نشود. فراموش نکنید که از کاور پایه ها برای میز و صندلی هایی که بر روی پارکت قرار دارند، استفاده کنید تا از این طریق بتوانید مانع از خط افتادن و آسیب دیدن پارکت شوید.

۲-سطح پارکت را باید همیشه تمیز نگه داشت، اما نباید برای تمیز کردن آنها از مواد شوینده استفاده کنید، بلکه کشیدن جاروبرقی یا جارو زدن عادی آن به صورت هفتگی از جمع شدن کثیفی و گرد و غبار جلوگیری می کند. یکی از دلایلی که باید همیشه پارکت را تمیز نگه دارید این است که، گرد و غبار و سنگ ریزه دشمن پارکت بوده و مانند سمباده سطح پارکت را خراش می دهند.

۳-در صورتی که در منزل خود حیوان نگهداری می کنید، بهتر است پارکت را انتخاب نکنید. زیرا پنجه حیوانات خانگی نیز باعث خراش سطح پارکت می‌شوند.

۴-گلدان های منزل را به صورت مستقیم بر روی پارکت قرار ندهید. زیرا این کار باعث می شود تا لاک پارکت را کدر کند. بهترین روش نگهداری گلدان ها این است که آنها را بر روی قفسه ها و یا پایه هایی با ارتفاع مناسب از کف قرار دهید.

۵-همان طور که بارها گفته شد، رطوبت دشمن اصلی پارکت بوده و نباید از آنها برای کف آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده کرد.

رنگ مناسب پارکت با توجه به فضا :

استفاده از پارکتی با رنگ بژ و کرم متمایل به زرد، برای جاهای کم‌نور و تاریک باعث می شود تا فضای شما روشن‌تر و شادتر شود و بسیار آرامش بخش خواهد بود. حتی استفاده از پارکت بژ مایل به سفید، باعث خلق احساس جدید بودن و پاکیزگی می شود و به روشن شدن اتاق کمک می کند. اما پارکتی با رنگ فندقی باعث می شود تا فضای منزل شما گرم و هماهنگ شده و محیطی بسیار صمیمی ایجاد می کند. در صورتی که مبلمانی به رنگ روشن دارید، بهتر است از پارکت قهوه ای استفاده کنید. زیرا حس ارتباط با زمین و طبیعت را ایجاد می کند. توجه کنید که پارکت خاکستری تیره علاوه بر شیک بودن، آرامش دهنده هم خواهد بود.

مزایای پارکت نسبت به سرامیک :

۱-همان طور که می دانید قیمت پارکت ها مناسب بوده و دارای سرعت بالایی برای نصب و اجرا می باشند و به همین خاطر امروزه طرفدار زیادی پیدا کرده و به تدریج جای موکت و سرامیک را گرفته و از نظر قیمت تقریبا با سرامیک ها و موکت ها برابری میکند.

۲-پارکت به دلیل اینکه از جنس چوب می باشد، بنابراین استقامت آن در برابر ضربه و رطوبت از سرامیک خیلی کمتر است و شرایط نگهداری خاصی را می طلبد. اما توجه داشته باشید که خاصیت عایقی آن در برابر صدا و گرما بسیار بالاتر از سرامیک است. به این معنا که با قرار گرفتن پا بر روی پارکت در فصل سرما، احساس سردی به بدن منتقل نمی شود.

۳-نرمی پارکت هم از ویژگی های آن نسبت به سرامیک است و برای بازی کودکان مناسب تر بوده و در هنگام برخورد اشیاء احتمال شکستن آن را کاهش میدهد.

۴-نسوز بودن روکش نهایی و نظافت راحت پارکت، تنوع در رنگ بندی و طرح، صرفه جویی در زمان و سرعت در نصب، باعث شده تا پارکت به عنوان یکی از اصلی ترین انتخاب ها برای پوشش کف قرار گرفته و با هر سلیقه ای سازگار است.

۵-نکته ای که بهتر است به آن توجه داشته باشید، عوارض ناشی از استفاده از سرامیک می باشد. زیرا به علت سرمایی که از طریق کف پا به بدن منتقل میگردد، باعث عوارضی چون کمردرد و پا درد می شود. البته مشکل دیگر سرامیک ها، سر خوردن بر روی آنهاست که بسیار خطرناک است و باید در هنگام قدم بر داشتن بر روی آنها کاملا دقت کنید.

تفاوت پارکت با کفپوش :

۱-تفاوت کفپوش و پارکت در جنس آنها است. به گونه ای که کفپوش ها از جنس PVC است و دارای قابلیت شستشو است و معمولا در فضاهای اداری و تجاری استفاده می کنند که نیاز به شستشوی مداوم است و در منازل مسکونی معمولا فقط در آشپزخانه ها و راه پله ها که احتمال ریزش آب همواره وجود دارد، نصب می شود. اما پارکت از جنس چوب بوده و معمولا برای کف حال پذیرایی و اتاق ها مورد استفاده قرار می گیرد.

۲-فراموش نکنید که کفپوش ها دارای خاصیت ضد آب هستند و علاوه بر دوام بالا، خاصیت ارتجاعی خوبی نیز دارد و عایق حرارتی خوبی دارند و کف اتاق را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارند.

۳- کفپوش ها از نظر قیمت، ارزان تر است. اما به دلیل گرانتر بودن هزینه نصب و زیر سازی، در نهایت قیمت تمام شده کفپوش و پارکت بسیار به هم نزدیک است.

۴-اندازه و ابعاد پارکت ها تقریبا یکسان است، اما کفپوش ها به صورت تایل در بازار موجود است.

۵- زمان نصب کفپوش ها بیشتر از پارکت ها می باشد. زیرا پارکت به صورت کلیک نصب می شود، اما کفپوش نیاز به چسب دارد.

۶-کفپوش ها به علت اینکه پس از نصب، قابلیت کنده شدن و نصب مجدد در فضایی دیگر را ندارند، نسبت به پارکت در رده پائین تری قرار دارد.

۷- مقاومت پارکت ها به علت لایه محافظ شیشه ای لمینیت ضد خشی که بر روی آنها کشیده شده است، بیشتر از کفپوش ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید