نکاتی در ارتباط با پرده ها

نکاتی درباره پرده

بهتر است بدانید که برای اولین بار در نیمه دوم قرن هفدهم فرانسوی ها پتانسیل دکوراتیو بودن پرده ها را مطرح کردند و این مسله راهی شد تا به تدریج سبک متقارن در پرده ها مرسوم شده و از دو پانل به صورت متقارن استفاده شود. البته بعد از آن هم حلقه های متنوع و حتی چوب پرده های زیبایی را طراحی کرده و وارد بازار کردند. سپس در قرن نوزدهم پرده ها و لوازم جانبی آنها بسیار متنوع شد، تا جایی که جای خود را در دکوراسیون داخلی ثبت کرد تا امروزه پرده ها به عنوان یکی از عناصر اصلی در دکوراسیون داخلی شناخته شوند.

سبک پرده
همان طور که می دانید پرده ها با توجه به نوع پنجره و ارتفاعی که دارند، طراحی و دوخته می شود. البته می توان آنها را به صورت آستردار و بدون آستر، با پوشش کامل و یا به صورت نما دوخت و حتی می توان پرده ها را به شکل رسمی  یا غیر رسمی نصب کرد. نکته مهم این است که سبک پرده به شکل قابل توجهی به قسمت بالای پرده بستگی دارد. در واقع نوع چین پرده بر نمای کلی پرده تاثیر گذار است و باعث می شود تا یک پرده را به شکل رسمی یا آزادانه درآورد.
بهتر است بدانید که برای طراحی و دوخت پرده نیاز است که پارچه مناسب برای پرده را انتخاب کنید. سپس سبک کلی پرده را با در نظر گرفتن تمام ریزه کاری های آن و متناسب با جنس پارچه و میزان کدری یا براقی آن مشخص کنید. یادتان نرود که اگر می خواهید از آستر در زیر پرده استفاده کنید، باید از اول آستر مناسب را برای پرده تعیین کنید. زیرا آستری که برای پرده انتخاب می شود، تاثیر بسیار زیادی در جلوه پرده خواهد داشت.

جنس  پارچه و چین پرده

نکته بعدی در رابطه با پرده ها جنس پارچه ای است که انتخاب می کنید. شاید باور نکنید ولی هر نوعی از چین روی پارچه های مختلف، تاثیری متفاوت دارد و به همین خاطر چین و نوع پارچه در کنار هم تشکیل پرده را می دهند. حتی شما این امکان را دارید که پرده را همراه با شید نصب کنید. زیرا پرده ها نه تنها جنبه دکوراتیو دارند، بلکه به حفظ حریم خصوصی داخلی و کنترل نور ورودی به داخل هم کمک کرده و حتی مانع از ورود سرما به داخل و خروج گرما به خارج می شود و این مسله باعث می شود تا در تابستان ها فضای خانه شما خنک بوده و در فصل سرما فضای خانه را گرم نگه دارند.

دلایل استفاده از آستری برای پرده
۱-برای پرده و شید می توان از آستر استفاده کنید، اما بهتر است دلیل آستر کشی پرده و شید را بدانید. در واقع آستر مانع از آسیب دیدگی پارچه اصلی و شید در برار تابش مستقیم آفتاب می شود. زیرا نور مستقیم خورشید به صورت دراز مدت باعث می شود تا رنگ پارچه از بین برد، به همین خاطر آستر ها به عنوان یک عایق محسوب می شوند.
۲-آستر در زیر پرده باعث می شود تا جلوه نهایی پرده بهتر و زیبا تر شود. زیرا با اضافه کردن وزن به پارچه پرده، می توان آن را صاف تر و شکیل تر نشان داد.
۳-پارچه آستری کمک می کند تا دوخ لبه های پرده و حتی شید زیباتر شود.

انواع روش نصب آستر برای پرده
بهتر است بدانید که به دو روش مختلف می توان از آستری در زیر پرده استفاده کرد. روش این است که آستر به صورت جدا از پرده قرار بگیرد و روش دوم آستر را متصل و دوخته شده به پرده در نظر گرفت. البته به صورت معمول از آستر هایی که به شکل جدا از پرده هستند، استفاده می شود. دلیل الویت آسترهای جدا از پرده این است که منعطف تر بوده و حتی شست و شوی آنها رحت تر خواهد بود. در واقع آستری که جدا از پرده باشد، این امکان را به شما می دهد تا در زمانی که می خواهید نور بیشتری وارد اتاق شود، آستر را کنار بزنید.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که هرگز نباید آستر پرده از مقابل دیده شود. به همین خاطر باید پهنای آستر جدا از پرده را هم اندازه با عرض نهایی شده یا همان عرض پنچره در نظر بگیرید. توصیه ما این است که عرض آستر را ۵ سانتی متر کمتر در نظر بگیرید. از این رو باید در انتخاب پهنای پارچه آستری دقت کامل را داشته باشید. البته در صورتی که هرگز نمی خواهید آستر زیر پرده را کنار بزنید، بهتر است دو سر آستر را به دو سر چوب پرده ثابت کنید.

انواع آسترها برای پرده
پارچه های متنوعی را می توان به عنوان آستر برای پرده ها استفاده نمود. اما مناسب ترین پارچه برای آستری پرده، پارچه های پنبه ای ساتن براق هستند که معمولا” رنگ آنها کرم یا سفید می باشد.
البته از این نوع آستر ها برای قرار گرفتن پشت پرده هایی با رنگ روشن استفاده می شود و حتی میتوان از آنها در زمانی که نیاز به عایق بندی حرارتی وجود دارد، استفاده نمود. البته فراموش نکنید که با نصب این نوع آستر ها تا حدودی جلوه پنجره مشاهده می شود. اما اگر از پارچه های ساتن رنگی به عنوان آستر در زیر پرده استفاده کنید، علاوه بر اینکه جلوه پرده را بیشتر می کنند، به دلیل اینکه کیفیت بالایی دارند، رنگ آنها در اثر تابش نور خورشید محو نمی شود.
همان طور که گفته شد برای مسدود کردن راه ورود نور به داخل خانه از آستر ها کمک می گیرند. البته اگر می خواهید که راه ورود نور رابه صورت کامل ببندید، بهتر است از آستر های سنگین و ضخیم استفاده کنید. که رنگ آنها لازم نیست حتما مشکی باشد و حتی می توان از آستر های سفید و کرم ضخیم هم برای این امر استفاده کنید. در صورتی که تمایل به استفاده از این نوع آستر ها دارید، بهتر است پارچه پرده ای که انتخاب می کنید، ساده و بدون طرح باشد. زیرا آستر های ضخیم باعث می شوند که طرح روی پارچه پرده، کدر و مرده به نظر برسد.
 
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید