نکاتی در رابطه با کاشی و سرامیک

یکی از پر کاربرد ترین مصالحی که در ساختمان سازی از آنها استفاده می شود کاشی و سرامیک است که دارای انواع متنوعی بوده و از آنها در قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شود.

مکان های قابل استفاده از کاشی و سرامیک

کاشی  و سرامیک ها در فضای آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی، حیاط خانه، پارکینگ، حوض های تزئینی، گلخانه ها و حتی در نمای ساختمان ها کاربرد دارند.

ویژگی های کاشی و سرامیک

مقاومت فیزیکی این مصالح بالا بوده و در مقابل یخ زدگی مقاومت زیادی دارند. کاشی و سرامیک از مصالحی هستند که هرگز آتش نمی گیرند و به صورت کلی ضد حریق هستند و در زمان آتش سوزی تغییر شکل نمی دهند و در طول زمان رنگ آنها تغییر نمی کند و در برابر اشعه خورشید مقاومت بالایی دارند.

تفاوت کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند. اما بر روی قسمت های سخت کاشی لعابی می زنند که شکل زیبایی به آن دهد و این لعاب از جنس های مختلفی بوده که اگر از سرامیک باشد به آن کاشی سرامیکی و یا در اصطلاح سرامیک گفته می شود. در گذشته ابعاد کاشی ها کوچکتر از سرامیک ها بوده است اما امروزه کاشی هایی وارد باز شده اند که ابعاد مختلفی دارند.  

کاربرد کاشی و سرامیک

یکی از کاربرد های کاشی و سرامیک در کف ساختمان بوده و برای دیوارها و همچنین نما هم کارایی دارند. از این مصالح به جهت ساخت وسایل بهداشتی، سفال های تزئینی قابل استفاده در فضای داخلی و خارج ساختمان، سفال های بام، سفال های ضد اسیدی و کانال های فاضلابی و … استفاده می شود.

مزایای کاشی و سرامیک

مهم ترین دلیل استفاده از کاشی و سرامیک در معماری ساختمان ها بهداشتی بودن این مصالح بوده که در این زمینه از سنگ، سیمان و سایر مصالح دیگر بهتری دارد. عایق بودن این مصالح از دیگر مزایای کاشی و سرامیک است و به عنوان یک عایق رطوبتی مناسب شناخته شده است. کاشی و سرامیک خوب به گونه ای است که در مقابل حرارت های ناگهانی بین ۲۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد تحمل خوبی از خود نشان داده و بدنه آن دچار ترک نشده یا لعاب نشود. در غیر این صورت کاشی از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و کاربردی نخواهد بود. تنوع طرح و رنگ در کاشی و سرامیک بسیار زیاد است و همین مسله باعث سردرگمی در زمان انتخاب می شود.

ابعاد مختلف کاشی و سرامیک این قابلیت را فراهم می کند تا بتوان از ابعاد کوچکتر آنها برای کف و دیوار ها استفاده کرد.

کاشی و سرامیک از نظر حفظ بهداشت و همچنین محافظت در مقابل رطوبت در دسته مصالحی هستند که به راحتی می توان آنها را نظافت نمود. این مزیت باعث شده تا بهره گیری از کاشی و سرامیک در مقایسه با سایر کفپوش و دیوارپوش های دیگر بیشتر شده و هزینه کمتری را به جهت نگهداری از آنها پرداخت نمود. ضد خش بودن و همچنین مقاومت حرارتی بالا از دیگر مزایای کاشی و سرامیک است و به همین خاطر مناسب آشپزخانه و سرویس بهداشتی خواهد بود.

کاشی لعاب دار

لعاب کاری کردن کاشی به خاطر این است که سطح کاشی را درخشان، صاف، زیبا، ضد آب و ضد مواد شیمیایی می کند و یکی از انواع قدیمی کاشی از نوع کاشی لعاب دار است و به جهت مصارف تزئینی قابل استفاده می باشد. برای تهیه کاشی لعاب دار از اکسید فلزهایی مانند قطع، مس، کبالت، منیزیم و آنتیمون استفاده می شود.

سرامیک مینیاتوری

این نوع از سرامیک ها دارای ابعاد ۵/۲ *۵/۲ سانتی متر بوده و از نظر رنگ بندی متنوع هستند و نصب آنها به راحتی قابل اجرا و در هر مکانی قابل نصب می باشند. البته به صورت معمول از این نوع سرامیک ها در فضای استخر ها، سونا و همچنین محیط های بهداشتی استفاده میشود.  

روش تهیه مدرن کاشی و سرامیک

امروزه برای تهیه کاشی و سرامیک از روش پرس خاک استفاده می شود و شرکت های سازنده این مصالح در ابتدا مخلوط مواد کاشی را پرس کرده و بعد از لعاب دار کردن در داخل کوره های مخصوص می پزند. توجه داشته باشید که این روش به روش تهیه مدرن کاشی و سرامیک معروف است که به صورت فراگیر انجام می شود.  

کاشی پرسلانی

این نوع از کاشی در شرایط ویژه ای تهیه می شود و با فشار پرس بالا و در دمایی حدود ۱۲۵درجه سانتی گراد تولید می گردد. این شرایط پخت کاشی باعث می شود تا استحکام آن افزایش یافته و جذب آب پایینی داشته باشد.

این نوع کاشی در مقایسه با کاشی های دیگر مستحکم تر بوده و با ابعاد ۴۰*۴۰-۳۰*۶۰-۶۶*۳۳-۶۰*۶۰-۱۲۰*۶۰ تولید می شوند.

کاشی پرسلانی لعاب دار

نمونه ای دیگر از کاشی پرسلانی از نوع لعاب دار است وچون لعاب قابل استفاده دراین نوع کاشی ها از جنس مرغوبی بوده و با روش های نوین و خاصی ریخته می شود دارای ویژگی های فنی بهتری هستند که باعث می شود کاشی پرسلانی لعاب دار کیفیت بالاتری نسبت به سرامیک ها داشته باشد.

مزایای کاشی پرسلانی

توجه داشته باشید که کاشی پرسلانی دارای دو دسته پولیش خورده و بدون پولیش است و کاربرد اصلی آنها در فضاهای خارجی مانند کف حیاط، پارکینگ و نمای ساختمان ها می باشد. از آنجایی که کاشی پرسلانی با شرایط خاصی تهیه شده است در محیط های پر رفت و آمد و همچنین شرایط آب و هوایی متغیر مقاومت خود را حفظ کرده و چون جذب آب در این نوع کاشی ها بسیار کمتر از سایر پوشش ها است گزینه مناسبی برای مکان های پر تردد خواهند بود. 

کاشی پرسلانی دارای یکنواختی بالایی بوده و در مقابل مواد شیمیایی از قبیل اسیدها و بازها مقاومت بالایی دارند و چون ضخامت کمتری نسبت به سنگ دارند نصب آنها راحت تر و بار مرده کمتری را به ساختمان وارد می کنند. روش نصب کاشی پرسلانی به صورت ریلی و بدون استفاده از ملات است و این مزیت باعث می شود تا آسیب و خطرات احتمالی کمتر شود.

 کاشی و سرامیک آنتی باکتریال

کاشی و سرامیکی که در تهیه آنها از نانو ذرات نقره استفاده شده باشد را کاشی و سرامیک آنتی باکتریال می گویند. این نوع کاشی ها مناسب مکان های بهداشتی هستند و با کمک آنها می توان از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری نمود. نانو ذرات قابل استفاده در کاشی و سرامیک آنتی باکتریال در لعاب آنها ترکیب شده و باعث می شود تا پوشش آنتی باکتریال بر روی کاشی و سرامیک ایجاد شود. در صورت استفاده از این نوع کاشی ها در محیط های مرطوب می توان تا حد قابل توجهی مانع از رشد باکتری و میکروب شد.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید