نکاتی در رابطه با کمد دیواری

معماری فضاهای مختلف منزل دارای بخش های مختلفی می باشد که یکی از آنها طراحی کمد دیواری است. البته شاید گمان کنید که کمد دیواری نقش مهمی را در معماری خانه ایفا نمی کند اما شایان ذکر است که کمد دیواری یکی از مهم ترین بخش هایی که باید به آن توجه ویژه ای شود.

مکان های قابل استفاده از کمد دیواری 

در تمامی خانه های مسکونی از کمد دیواری استفاده می شود و به عنوان یک فضای ذخیره ساز کاربرد داشته و معمولا در فضای اتاق خواب ها قرار دارد. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باعث می شود استفاده از کمد دیواری افزایش یابد امکان یک دست بودن آن با دیوارهایی محیطی است که در آن قرار دارد. البته فراموش نکنید که بهره گیری از کمد دیواری تنها منحصر به اتاق خواب نبوده و می توان با توجه به نیاز افراد در بخش های مختلف منزل هم از آن استفاده نمود.
کاربرد کمد دیواری
از کمد دیواری به منظور قرار دادن وسایل مختلفی مانند انواع لباس، کیف، کفش و … طراحی و ساخته می شود و به عنوان اصلی ترین محل برای نگهداری وسایلی مانند رختخواب، جارو برقی و حتی لباس های فصلی می باشد.

طراحی کمد دیواری

اولین قدم برای طراحی کمد دیواری توجه به نیاز های کاربر می باشد که بر اساس آن می توان از طراحی های متفاوتی برای کمد دیواری استفاده نمود. برای انتخاب درست طرح و مدل کمد دیواری باید به دکوراسیون فضا توجه کرده و هماهنگ با آن مدل کمد دیواری را انتخاب نمود.
نکته ای که باید به آن توجه داشت نحوه طراحی کمد دیواری است که باید برای خانم ها و آقایان به صورت جداگانه و مجزا طراحی و ساخته شود. حتی باید از طراحی متفاوتی برای کمد دیواری مخصوص اتاق کودکان استفاده نمود. برای مثال بهره گیری از رنگ های شاد و طرح های فانتزی از جمله کارهایی است که باید در زمان طراحی کمد دیواری اتاق کودک از آن استفاده کرده و حتی می توان کمد دیواری را در ترکیب با تختخواب، میز تحریر و همچنین میز کامپیوتر انتخاب نمود.  
در زمان طراحی باید فضایی را برای قراردادن کفش ها در نظر گرفته و طراحی را به گونه ای انجام داد که بتوان انواع لباس هایی که دارای ارتفاع های مختلفی هستند را در داخل کمد قرار داد.
تعبیه کشو هایی با عرض مناسب از دیگر مواردی است که در زمان طراحی کمد دیواری باید به آن توجه نمود. البته بهتر است در فضای داخلی کمد دیواری از نورپردازی های مختلف استفاده کرده تا سهولت گذاشتن و برداشتن وسایل در داخل آن بیشتر شود و همچنین بهره گیری از یراق آلات مناسب تاثیر بسزایی در استفاده بهینه از کمد دیواری خواهد داشت که باید به این مسله در زمان طراحی توجه فراوانی نمود.
از آنجایی که کمد دیواری جزء مواردی است که قرار است به صورت طولانی مدت از آن استفاده شود و امکان تغییر ظاهر آن در بازه کوتاه مدت وجود ندارد به همین خاطر باید در زمان طراحی نمای ظاهری کمد دیواری دقت کرده و مدلی را انتخاب نمود که با سلیقه، روحیه و دکوراسیون داخلی منزل سازگاری داشته باشد.

ساخت کمد دیواری

برای ساخت کمد دیواری لازم است که مواردی را مورد توجه قرار داده و سپس اقدام به تهیه و ساخت آن نمود.
اولین نکته در ساخت کمد دیواری توجه به چهارچوب کمد می باشد که لازم است به طور قطع از چهار چوب فلزی استفاده شود و دلیل آن هم این است که چهارچوب فلزی به لحاظ استحکام بالایی که دارد مقاومت بیشتری در مقایسه با چهارچوب های دوبل شده از جنس ام دی اف دارد.
شاید در ابتدا استفاده از چهارچوب ام دی اف مشکلی را ایجاد نکند اما زمانی که در داخل طبقات آن وسایل چیده شود امکان شکم دادن طبقات مختلف کمد دیواری وجود دارد و این در حالی است که در هر طبقه از چهارچوب فلزی زوارهایی وجود دارد که باعث می شود وزن  خیلی سنگین را تحمل کرده و در نهایت به کمد دیواری آسیبی وارد نمی شود.
در استفاده از کمد دیواری ریلی توجه به یراق آلات از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجود اینکه امروزه یراق آلات قابل استفاده در بازار دارای کیفیت های متفاوتی می باشند اما توصیه ما این است که از با کیفیت ترین نوع یراق آلات در کمد دیواری استفاده شود.
قیمت کمد دیواری بر اساس اینکه با چه سبکی ساخته شده است متفاوت بوده و باید قبل از ساخت نوع کمد دیواری، تعداد طبقات و کشو های قابل استفاده، مدل و نوع جنس یراق آلاتی که استفاده می شود را به صورت دقیق مشخص کرده تا بر اساس آنها قیمت نهایی تخمین زده شود. برای انتخاب کمد دیواری نباید به قیمت پایین توجه نمود بلکه باید کیفیت را در نظر گرفت زیرا همان اندازه با قیمت کیفیت هم از اهمیت بالایی برخوردار است .
تفاوت کمد دیواری معمولی با کمد دیواری ریلی
در صورت استفاده از کمد دیواری های معمولی که دارای درب های دو لنگه و سه لنگه هستند باید در حدود یک متر فضای جلوی درب را خالی نگه داشته و از قرار داد سایر وسایل در این فضا جلوگیری نمود تا امکان باز و بسته کردن درب کمد دیواری به درستی و بدون مشکل فراهم شود. اما در کمد دیواری ریلی چنین دردسر هایی وجود نداشته و برای اتاق های کوچک و کمد هایی که در پشت درب اتاق قرار دارند بسیار کارآمد و مناسب خواهد بود.
فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید