نگهداری از کفپوش ها

نگهداری و مراقبت از کفپوش های ساختمانی

همان طور که می دانید امروزه، بسیاری از خانواده ها برای کف منزل خود از پارکت و لمینیت استفاده می کنند و با انجام این کار زیبایی منزل خود را افزایش می دهند. البته فراموش نکنید که محبوبیت این کفپوش ها به دلیل طرح و رنگ های متنوعی است که باعث شده به راحتی با هر دکوراسیون و سلیقه ای هماهنگ باشد. با اینکه این محصول بیشتر از سنگ و سرامیک طرفدار دارد، اما نگهداری از آنها راحت نبوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. از این رو در این مقاله سعی داریم روش های مراقبت صحیح از پارکت و لمینیت را بازگو کرده تا در زمان استفاده از این محصول نگران خراب شدن آن نباشید.

تفاوت پارکت و لمینیت

بهتر است بدانید که جنس پارکت ها از چوب طبیعی بوده و با استفاده از چسب به کف خانه چسبیده می شود و بعد از اینکه چسب کاملا” خشک شد، روی آن را ساب زده و در نهایت با استفاده از لاک، سطح پارکت ها را صاف و صیقلی می کنند.

البته فراموش نکنید که پارکت ها دارای عیب بزرگی هستند و آن هم این است که به شدت به آب حساس بوده و در صورتی که به آنها آب بخورد، به راحتی باد می کنند و خراب می شوند. عیب دیگر این محصول این است که در برابر اشیای نوک تیز هم به سادگی آسیب پذیر هستند.

لمینیت ها از الیاف فشرده شده چوب ساخته شده اند و به صورت مستقیم، چوب درخت در آنها وجود ندارد. تفاوت دیگر لمینیت ها با پارکت ها این است که با چسب به کف خانه چسبیده نمی شود، بلکه نر و مادگی هایی در کناره های آنها وجود دارد، که باعث می شود تا به هم قفل شوند.

مزیت لمینیت ها این است که عایق صوت هستند، البته دلیل آن هم وجود فوم مخصوصی است در ساخت آنها به کار رفته است. نکته بعدی آن است مقاومت آنها در برابر آب و همچنین برخورد اشیای تیز هم بیشتر از پارکت ها می باشد و این مسله باعث می شود تا کمتر آسیب ببینند.

طریقه مراقبت از پارکت ها و لمینیت ها

از آنجایی که پارکت ها در برابر آب و برخورد اشیای نوک تیز آسیب پذیر هستند، به همین خاطر مراقبت از آنها به مراتب سخت تر خواهد بود. البته این مسله باعث نمی شود تا لمینیت ها را رها کرده و برای مراقبت از آنها بی فکر باشید، به همین خاطر بهتر است برای قسمت های پر تردد از فرش یا قالیچه استفاده کنید.

توصیه دیگر اینکه با کفش مخصوصا کفش پاشنه بلند روی کفپوش ها راه نروید، زیرا این کار باعث ایجاد خراشیدگی روی سطح کفپوش ها شده و به آنها آسیب می رساند.

برای پایه های مبلمان از محافظ های پلاستیکی استفاده کنید تا در صورت کشیدن آنها روی کفپوش ها، خراش ایجاد نشود.

گلدان های گل طبیعی را به صورت مستقیم روی کفپوش ها قرار ندهید.

برای تمیز کردن لمینیت ها می توانید از تی استفاده کنید تا به راحتی شفاف و براق شوند و هرگز از واکس پارکت برای درخشندگی لمینیت ها بهره نگیرید.

پارکت ها را باید هر چند سال یک بار ساب و لاک بزنید، اما در صورتی که درخشندگی ها آنها کم شد، با استفاده از واکس پارکت می توانید مجددا” آنها را براق کنید.

نحوه شست و شوی پارکت و لمینیت

شما این امکان دارید که هر روز با استفاده از یک دستمال نرم و خشک گرد و غبار روی کفپوش ها را بگیرید. اما برای تمیز کردن هفتگی کفپوش ها از یک دستمال نم دار استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم برای راحت شدن کار از سری نرم جارو برقی برای گرفتن گرد و غبار کمک بگیرید و یادتان نرود که استفاده از دستمال نمدار باید به گونه ای باشد که سطح کفپوش ها خیس نماند و فورا” با استفاده از یک دستمال خشک سطح کفپوش را تمیز کنید.

کمک گرفتن از تی هم پیشنهاد خوبی است، اما به دلیل اینکه مقاومت کفپوش ها در برابر آب کم است، خشک کردن نهایی سطح پارکت را نباید از یاد ببرید.

در صورتی که روی پارکت یا لمینیت ها لکه ای ایجاد شد، می توانید از شوینده های مخصوص بهره گرفته و توصیه می کنیم هرگز از هر شوینده ای استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب رساندن به کفپوش ها می شود.

نحوه پاک کردن انواع لکه از روی پارکت و لمینیت

در صورتی که فرزندی در خانه دارید، بدون شک لکه آدامس روی کفپوش ها چسبیده است و می خواهید که آن را از بین ببرید، برای انجام این کار ابتدا با استفاده از چاقوی پلاستیکی لکه را برداشته و باقیمانده آن را با کمک دستمال نمدار تمیز کنید.

در صورت ریختن روغن و ایجاد لکه چربی از قطعه های یخ استفاده کرده و بعد از اینکه لکه خود را ول کرد، با استفاده از قاشق پلاستیکی آن را از کف جدا کنید.

ایجاد لکه جوهر باعث می شود تا کفپوش ها جلوه زشتی پیدا کنند، از این رو باید این لکه ها را از سطح کفپوش تمیز نمود. برای انجام این کار از مواد شوینده، دستمال نرم و کمی آب گرم استفاده کرده و این محلول را روی سطح کفپوش بکشید تا تمیز شود. اما اگر لکه پاک نشد، روی آن خمیر دندان مالیده و با استفاده از دستمال خشک پاک کنید.

لکه خون ایجاد شده روی پارکت یا لمینیت را می توانید با استفاده از مایع شیشه شوی پنجره و دستمال از بین برده و در نهایت سطح نجس شده را با آب بکشید و تمیز کنید.

همان طور که گفته شد راه رفتن با کفش پاشنه بلند باعث جا انداختن روی پارکت می شود و در صورتی که جای پاشنه کفش روی کفپوش ایجاد شد، از پاک کن کمک گرفته و سپس یک دستمال نمدار روی آن بکشید.

برای برطرف کردن لکه لاک از کمی پودر شوینده، آب ولرم و پد پلاستیکی استفاده کنید و در نهایت خشک کنید. توصیه می کنیم از مالش دادن بیش ازحد خودداری کنید، زیرا موجب خراشیدگی شده و به کفپوش ها آسیب می رساند.

تعمیر کردن پارکت و لمینیت ها

همان طور که می دانید پارکت ها و لمینیت ها آسیب پذیر بوده و دچار خراشیدگی های سطحی می شوند. در این زمان برای اینکه بتوانید این خراشیدگی های جزئی را بر طرف کنید باید از محلی که پارکت یا لمینت را تهیه کردید، بسته های مخصوص تعمیر را هم خریداری کنید. این بسته ها حاوی تمام وسایل مورد نیاز برای تعمیر می باشند و شما می توانید در زمان آسیب دیدگی کفپوش ها، با کمک این وسایل پارکت ها را تعمیر کنید. البته قیمت این بسته گران بوده و شاید در ابتدا برای خرید آن تردید داشته باشید، اما توصیه می کنیم که حتما نسبت به خرید این وسایل اقدم کنید. زیرا در دراز مدت خواهید دید که خرید آن چقدر مقرون به صرفه است.

در صورت ایجاد خراشیدگی روی کفپوش، ابتدا روی سطح خراشیده شده، سنباده زده تا کاملا صاف شود. سپس با استفاده از دستگاه تولید حرارت برقی که در داخل بسته قرار دارد، رنگ های مورد نظر را روی قسمت خراشیده شده بکشید. توجه داشته باشید که انجام این کار نیاز به دقت و همچنین ظرافت خاصی دارد و باید آنقدر این کار را ادامه دهید تا رنگ قسمت خراشیده شده با سایر قسمت ها یکی شود. مرحله بعدی سنباده زدن روی قسمتی است که رنگ کرده اید، انجام این کار باعث می شود تا رنگ های اضافی کاملا پاک شود. در نهایت باید روی آن قسمت را لاک بزنید تا دوباره براق و درخشان شود.

از آنجایی که قطعات لمینیت ها از هم جدا می شوند، می توانید در صورتی که سطح خراشیدگی زیاد است، آن قطعه را جدا کرده و تعویض کنید. البته انجام این کار زمانی امکان پذیر است که شما در زمان خرید لمینیت تعداد بیشتری را خریداری کرده باشید.

کفپوش های PVC

همان طور که می دانید کفپوش ها انواع مختلفی دارند و یکی از انواع آنها کفپوش های پی وی سی هستند که متفاوت از کفپوش های پاکت و لمینیت می باشند. در واقع جنس کفپوش های پی وی سی از نوع پلاستیک فشرده بوده و با اینکه از نظر طرح و رنگ بسیار مشابه لمینیت و پارکت هستند، اما ضخامت این کفپوش ها بسیار کمتر از پارکت و لمینیت ها می باشد و به راحتی می توانید از این کفپوش ها در هر محیط سر پوشیده ای استفاده کنید. مزیت مهم این کفپوش ها این است که قابلیت شست و شو داشته و با چسب صنعتی به کف چسبانده می شوند و حتما باید روی سطح صاف نصب شوند.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید