پنجره دو جداره

پنجره های دو جداره چیست ؟

بر طبق تحقیقات متخصصان انرژی در حدود ۴۰ درصد اتلاف انرژی که در خانه ها به وجود می آید، از طریق پنجره ها می باشد و به همین خاطر برای جلوگیری از به هر رفتن انرژی به دنبال راهکاری بودند و مهم ترین راهکاری که به ذهن کارشناسان رسیده است، استفاده از پنجره دوجداره می باشد. بهتر است بدانید که امروزه در قاره اروپا بیش از ۷۰ دصد ساختمان ها دارای پنجره های دو جداره هستند.

 مکان های قابل استفاده از پنجره های دو جداره :

پنجره های دو جداره نه تنها از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند، بلکه راهکاری برای کاهش آلودگی صوتی می باشند و این مسله باعث می شود تا در اکثر ساختمان هایی که در حاشیه خیابان های پر تردد قرار دارند، از پنجره های دو جداره استفاده شود. حتی برای پنجره بیمارستان ها و کتابخانه ها هم گزینه مناسبی خواهد بود. استفاده از پنجره های دو جداره برای وسایل نقلیه عمومی مانند قطار و اتوبوس هم راهکاری است که علاوه بر آسایش مسافران، ایمنی آنها را هم تضمین می کند.

به طور متوسط آلودگی صوتی در شهر های بزرگ در حدود ۶۵ تا ۷۰ دسیبل می باشد و شدت صوت مجاز برای محیط هایی از قبیل بیمارستانها، حداکثر ۳۹ دسیبل است .این در حالی است که شیشه های دو جداره در حدود ۵۰ دسیبل به کاهش شدت صوت کمک می کنند و این مسله باعث می شود تا شدت صوت دریافتی ۲۰ تا ۳۰ دسیبل باشد. حتی انتقال گرما راهم با استفاده از روش های مهندسی تا حد زیادی کاهش می دهند.

 

مشتقات ایجاد پنجره دو جداره :

 

پنجره های دو جداره، پنچره هایی هستند که دارای قابی از جنس فلز بوده و شیشه آنها دو جدار دارد، لازم به ذکر است که پنجره های دو جداره را معمولا با عنوان پنجره های یو پی وی سی می شناسند.

توجه داشته باشید که دو یا چند لایه شیشه که به صورت موازی و در فواصل مشخصی از هم قرار گرفته باشند و از طریق اسپیسر در دور تا دور آن از هم جدا شده باشند، تشکیل شیشه دو جداره را می دهند و در بین لایه های شیشه ها هم با هوا یا گاز آرگون و همچنین گازSF6  با فشاری معادل فشار هوا پر شده است.

نکته مهم این است که گاز SF6 به عنوان عایق صوتی عمل کرده و وجود هوا یا گاز آرگون هم برای عایق حرارات بودن شیشه قرار داده شده است.

از اسپیسر های آلومینیومی در شیشه های دو جداره استفاده می شود و آن را با یک ماده رطوبت گیر پر کرده تا از این طریق رطوبت هوای ما بین شیشه ها گرفته شود و در نهایت با استفاده از یک ماده درزگیر مناسب به صورت کامل آب بندی می شوند.

 

ماده UPVC در واقع یک نوع ترموپلاست مدرن است که از مشتقات اصلی نفت خام و همچنین نمک طعام تشکیل شده است. فراموش نکنید که پنجره های دو جداره تنها از جنس یو پی وی سی نبوده و امروزه پنجره های دو جداره از نوع چوبی، آلومینیومی و آهنی هم در بازار موجود است که هر کدام قیمت و ویژگی های خاص خود را دارند.

 

پنجره های چوبی :

 

این نوع پنجره ها با اینکه گرما و سرما را از خود عبور نمی دهند، اما همان طور که می دانید، ذات چوب شکننده است و امکان سوراخ شدن آن وجود دارد و همچنین در طول زمان قسمت های بیرونی آن ترک خود و می شکند. به همین خاطر در ساخت پنجره کمتر از چوب استفاده می شود.

 

 پنجره های آلومینیومی :

 

این نوع پنجره ها عمر طولانی تری در مقابسه با چوب دارند و به خاطر اینکه جنس آنها بسیار نازک و سبک است، به راحتی می توان آنها را حمل و نصب نمود. با اینکه شیشه این نوع پنجره ها را می توان به صورت دو جداره ایجاد کرد، اما خاصیت پنجره های دو جداره را ندارند، چون بدنه قاب عایق نیست و  گرما را به هدر داده و سرما را به داخل خانه آورده و عرق می کند. از آنجایی که آلومینیوم یک فلز است، به همین خاطر در برابر زنگ زدگی و همچنین خوردگی مصون نبوده و این مسله باعث می شود تا در طول زمان آسیب پذیر تر هم شوند. حتی  آلومینیوم در مقابل خراش و تور رفتگی مقاوم نبوده و در صورت آسیب دیدن نمی توان آن را تعمیر نمود، بلکه باید کل آن را عوض کنید.

نکته مهم گوشه های پنجره های آلومینیومی است که به شکل مکانیکی به هم وصل می شوند و این مسله مانع از آسیب رسیدن در مقابل تغییر شکل آلومینیوم خواهد بود.

 

پنجره های آهنی :

 

پنجره های آهنی را می توانید به صورت دو جداره ساخت و جالب این است که قیمت این نوع پنجره ها بسیار مناسب بوده و همچنین قابلیت تعمیر هم دارند و مهم تر از همه رنگ پذیر می باشند. اما فراموش نکنید که در مورد عایق بودن، درست مشابه پنجره های آلومینیومی هستند با این تفاوت که در این نوع پنجره ها درزگیری به درستی انجام نمی شود و در زمان بارش باران به راحتی آب به داخل پنجره نفوذ می کند.

 

پنجره های دو جداره UPVC:

 

این نوع پنجره ها از ماده ای سخت و محکم با نام یو پی وی سی ساخته شده اند که دارای محفطه هایی هستند و شکل هر محفظه مانع از اتلاف گرما، سرما و تعریق می باشد. این نوع پنجره ها در مقابل گرما و سرما طاقت فرسا تغییر شکل نداده و دلیل آن هم وجود هسته فلزی است که باعث می شود UPVC پایدار مانده و فرم خود را از دست ندهد. نکته مهم این است که در پنجره های یو پی وی سی گوشه ها به صورت مکانیکی متصل به هم نبوده و با هم جوش داده می شوند تا از این طریق تشکیل یک قالب بهم پیوسته را دهد. توجه داشته باشید که ساخت پنجره های UPVC  را به دست کسی بسپارید که از مواد با کیفیت برای ساخت آنها استفاده کند، در غیر این صورت امکان اینکه بعد از مدتی فرم عایق بندی آنها از بین برود، تغییر شکل دهد و ظاهری کهنه داشته باشد، خواهد

بود.

 

ویژگی های پنجره های دو جداره :

 

۱-تنوه طرح و رنگ پنجره های دو جداره که از پروفیل های UPVC ساخته شده اند، باعث شده تا زیبایی چشم گیری به ساختمان دهند.

۲-وجود محفظه های پروفیل ها و همچنین کانال های تو خالی بسیار در داخل پروفیل های UPVC باعث شده تا عایق صوتی قدرتمندی را تشکیل دهند که می تواند ۳۰ تا ۴۰ دسیبل آلودگی صوتی را کاهش دهد.

۳- به دلیل وجود پروفیل های گالوانیزه که دارای ضخامت ۵/۱ میلی متر هستند، از لحاظ حالت غیر قابل تغییر می باشند.

۴- پنجره های دو جداره عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت و برودت می باشند و مصرف انرژی را حداقل ۴۰ درصد کاهش می دهند.

۵- استفاده از ماده رنگی با نام تیتان در پنجره های یو پی وی سی باعث می شود تا مقاومت پروفیل های در برابر اشعه UV  افزایش یابد. اگر چه تیتان یا همان دی اکسید تیتانیوم در اشکال مختلفی یافت می شود، اما در صنعت پنجره های UPVC از نوع روتایل آن استفاده می شود.

۶-به دلیل اینکه در ساخت پنجره های دوجداره ماده قابل اشتعال به کار نرفته است، از این رو اشتعال پذیر نیستند.

۷-در برابر اشعه خورشید تغییر رنگ نمی دهند و امکان نفوذ آب و هم چنین گرد و غبار در آنها وجود ندارد.

 

راهکار هایی جهت مراقب از پنجره های دو جداره :

 

با اینکه در طراحی و همچنین ساخت و نصب پنجره های UPVC  دقت و ظرافت را جاشنی کار خود می کنند، اما برای اینکه طول عمر این نوع پنجره ها افزایش یابد، باید نکاتی را رعایت کنید که شامل موارد زیر می باشد.

 

۱-روغن کاری قطعات پنجره در بازه  های زمانی بلند مدت باعث می شود تا راحت تر قابل استفاده باشند. از این رو پیشنهاد می کنیم از روغن های رقیق مانند روغن چرخ خیاطی برای انجام این کار استفاده کنید.

 

۲-یادتان نرود که شعله مستقیم آتش را به پنجره های دو جداره نزدیک نکنید.

 

۳-با استفاده از یک دستمال که آغشته به صابون مایع است، هر چند ماه یک بار لاستیک های درزگیر پنچره ها را تمیز کنید. انجام این کار نه تنها دوام لاستیک ها را بیشتر می کند، بلکه نرمی، تمیز بودن و همچنین انعطاف لاستیک ها باعث می شود تا از جای اصلی خود خارج نشود.

 

۴-در صورتی که پنجره های دو جداره به علت تغییرات آب و هوایی و انبساط و انقباص مصالح ساختمانی از رگلاژ خارج شده باشند، باید آنها را مجدد تنظیم کرده تا به حالت اولیه خود برگردند.

 

۵- در صورتی که بعد از نصب پنجره های UPVC هنوز فعالیت اجرایی ساختمان ادامه دارد، بهتر است لیبل روی پنجره ها کنده نشود تا مانع از آسیب رسیدن به پنجره ها شود. اما اگر در زمان کندن لبیل ها از روی پنچره دچار مشکل شدید، می توانید از طریق سشوار لیبل ها را به راحتی از روی پنجره ها بکنید.

۶- برای شستن پنجره های دو جداره می توانید از مخلوط آب با صابون استفاده کنید تا گرد و غبار روی پنجره ها به خوبی گرفته شود.

 

منبع :  www.apartmaneman.ir

 

 

 

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید