کتیبه های سفالی

۱ دیدگاه

کتیبه های سفالین

اولین صنعت ساخته شده به دست انسان ها با کمک خاک بوده و سفالگری از قدیمی ترین صنایعی به حساب می آید که شاید قدمت آن به هزاران سال پیش برمی گردد و رفته رفته بعد از گذشت قرن ها تکامل یافته و بعد از کشف آتش به شکل سفال در آمده است.

به اشیاء ساخته شده از گل پخته سفال می گویند و سفالگری ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با زندگی انسان ها دارد و به دلیل اینکه دارای ظرفیت های فنی بالایی است توانسته در سالیان سال جایگاه خود را حفظ کند.

خصوصیات سفال

یکی از مهم ترین ویژگی های سفال استحکام بالای آن و همچنین مقاومت بالا در برابر سرما و گرما می باشد و مهم تر این است که سفال این توانایی را دارد که در فضای داخلی و همچنین فضاهای بیرون از ساختمان قابل استفاده باشد.

یکی دیگر از خصوصیات سفال متنوع بودن طرح های آن است و این امکان وجود دارد که هر نوع طرحی و با هر حالتی را ایجاد نمود. حالت های مختلفی که با استفاده از سفال به وجود می آیند شامل پرتره، پیکره، کتیبه، تندیس، قاب، لوح و … می باشد.

رنگ های گرم و شکل پذیر بودن از دیگر خصوصیات سفال است که باعث می شود تا به عنوان یک هنر با دکوراسیون فضاهای مختلف منطبق شود و دارای لعاب های متنوع بوده و قابلیت رنگ آمیزی با رنگ های مختلف را دارد و این قابلیت به استحکام و زیبایی هر چه بیشتر سفال کمک می کند.

سفال ها با ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد پخته و دارای تراکم بالایی هستند و این مسله باعث می شود تا دست دکوراتور برای انتخاب کاملا باز باشد.

کتیبه های سفالی

در حال حاضر صنعت ساختمان و همچنین صنایع مرتبط با آن در زمینه دکوراسیون و طراحی فضاهای داخلی و خارجی به سمتی پیش می رود که دیگر نمی توان بی اهمیت از کنار آن گذشت. از این رو با استفاده از انواع ابزارهای طراحی می توان فضاهای مختلفی را دکور نمود. کتیبه های سفالی، تابلوهای نقش برجسته و همچنین قاب های گلی از جمله ابزارهایی هستند که با کمک آنها می تواند طراحی دکوراسیون فضاهای مختلف ساختمانی را انجام داد.

یکی از حالت های سفالگری ایجاد کتیبه های سفالی می باشد که به صورت نقش برجسته قابل تولید می باشند. در ابتدا برای ساخت کتیبه های سفالی باید نقش مورد نظر را طراحی نمود برای مثال طرح باستانی، پاسارگاد، طرح تخت جمشید، کوبیسم و … و یا هر طرح دیگری را در نظر گرفته تا برای نقش بستن بر روی کتیبه سفالی طراحی شود.

فراموش نکنید که انتخاب طرح و ایجاد تصویر سازی بر اساس ایده و نظر افراد قابل ساخت و تولید می باشد تا از این طریق بتوان یک کتیبه طراحی شده خاص را ایجاد نمود.

مزایای کتیبه های نقش برجسته

یکی دیگر از مزیت های کتیبه های نقش برجسته در ساختمان ها این است که به هیچ عنوان آسیب پذیر نبوده و به راحتی می توان آنها را در نماهای خارجی اجرا نمود.

تنوع اشکال در تایلوهای سفالین نقش برجسته به گونه ای است که می توان با اشکال ستنی، مدرن و همچنین کلاسیک و رئال طراحی و تهیه نمود.

موارد استفاده از کتیبه سفالی

از سفال با طرح و حالت های مختلف می توان در لابی هتل ها، لابی ساختمان های مسکونی و تجاری، پاساژ ها، بالای شومینه و همچنین فضاهای عمومی مانند مترو و … استفاده نمود.

کتیبه های سفالی را می توان در قالب یک تابلو نقش برجسته با طرح های مختلف تهیه کرده و به صورت یک لوح تقدیر، تندیس و یا یک هدیه خاص و متفاوت در مناسبت ها و مراسم ویژه استفاده نمود.

لوح های سفالین را می توان با موضوع خاص طراحی و به صورت سفارشی ساخته و در مراسم های مختلف هدیه داد.

کتیبه های سفالی نقش برجسته به شکل یک تابلو گلی با استفاده از کاشی سفال ساخته می شوند و دارای طرح و ابعاد مختلفی هستند که با توجه به سلیقه و فضای مورد نظر قابل ارائه می باشند.

نوشتهٔ بعدی
انواع پارتیشن
نوشتهٔ پیشین
ساخت استخر

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
error: اخطار: مطابق با قانون کپی رایت شما مجاز به کپی برداری از این محتوا نیستید